Sitting in Bars with Cake [Prime Video]

Sitting in Bars with Cake [Prime Video] (2023)

Rommelige en ongebalanceerde boekverfilming weet pas halverwege echt te raken.

Leestijd: 2 min 42 sec
Regie: Trish Sie | Scenario: Audrey Schulman | Cast: Yara Shahidi (Jane), Odessa A'zion (Corinne), Bette Midler (Benita), Ron Livingstone (Fred), Martha Kelly (Ruth), e.a. | Speelduur: 120 minuten | Jaar: 2023

De liefde van de man gaat door de maag. Met die gedachte is voedingsblogger en schrijver Audrey Schulman jaren geleden aan het bakken geslagen. Haar gedachte was om elke week met een andere taart in een café te gaan zitten in de hoop een leuke man aan de haak te slaan. Het leven in de grote stad kan namelijk best eenzaam zijn en het vinden van een geschikte wederhelft een grote opgave. Haar boek Sitting in Bars with Cake: Lessons and Recipes from One Year of Trying to Bake My Way to a Boyfriend is nu verfilmd.

Schulman schreef zelf het scenario en verweefde haar bakavonturen met een persoonlijk drama. Rechtenstudent Jane, zeer losjes gebaseerd op Schulman, verhuist met haar bestie Corinne van New York naar Los Angeles. Terwijl Corinne een carrière probeert op te bouwen op de marketingafdeling van een grote maatschappij, heeft Jane een bijbaantje in de postkamer. Om de sleur van het werken en studeren te doorbreken gooit ze graag een taart in de oven.

Schulmans boekverfilming begint onsamenhangend en rommelig. Met moeite valt een beeld te krijgen van de vriendschap tussen de twee twintigers en hun persoonlijke situatie. Het idee om met een taart mannen op te wachten is al snel geboren, maar werpt in de praktijk vooralsnog niet veel vruchten af, tenzij je zit te wachten op een dickpic. En dan slaat ineens het noodlot toe: er wordt bij Corinne een hersentumor geconstateerd.

Waarom regisseur Trish Sie zo'n haast heeft om naar de ellende toe te werken is een groot mysterie. Hoe moet je immers met hoofdpersonen meeleven als je bitter weinig over ze te weten komt? Ook de manier waarop Corinne met haar diagnose en loodzware behandeling omgaat doet de wenkbrauwen fronsen. De vrouw is een rasoptimist en lijkt lange tijd haar ziekte te negeren. Jane is op haar beurt introvert en verlegen. Een contrast dat het altijd lekker doet op beeld

Het duurt bijna een uur voordat Sie en Schulman tot de kern komen. Ze willen de intens hechte vriendschap van de twee dames uitdiepen, maar de emotie wil pas inzineken wanneer alle plotelementen op hun plek zijn gelegd. Een constatering die echt niet alleen maar gelinkt is aan de steeds slechter wordende vooruitzichten voor Corinne.

Als meest prominente bijfiguur heeft Sie niemand minder dan Bette Midler weten te strikken. Als baas van een marketingafdeling mag de bijna tachtigjarige vedette een milde variant van Anna Wintour neerzetten. Toch valt af te vragen wat ze precies in deze film te zoeken heeft, aangezien met haar aanwezigheid verder teleurstellend weinig wordt gedaab. De ouders van Corinne zijn ook een opmerkelijk stel met karikaturale trekjes waarin maar weinig diepte zit.

Sitting in Bars with Cake doet ongebalanceerd en rommelig aan. Pas wanneer het hoofdthema staat - en de baksels van Jane er steeds minder toedoen - komt dit drama pas echt tot leven. Gelukkig voor de makers is dat nog net niet te laat, maar het had een invoelbaarder en intenser drama kunnen zijn als de fundering degelijker was geweest.

Sitting in Bars with Cake is te zien bij Prime Video.