In Love and Deep Water [Netflix]

In Love and Deep Water [Netflix] (2023)

Een Japans moordmysterie dat zich afspeelt aan boord van een enorm cruiseschip.

Leestijd: 2 min 27 sec
Regie: Y?suke Tari | Scenario: Y?ji Sakamoto | Cast: Ry? Yoshizawa (Ubukata), Aoi Miyazaki (Chizuru), Rinko Kikuchi (Aina), Saki Takaoka (Misaki), Kento Nagayama (Shintaro), Ken Yasuda (Michihiko), e.a. | Speelduur: 125 minuten | Jaar: 2023

De klassieke whodunnit, die zich steevast afspeelt op een veelal afgesloten locatie, zich kenmerkt door een moord en een keur aan kleurrijke verdachten kent, is nog steeds ongekend populair. Recente films zoals die met Kenneth Brannagh als Hercule Poirot, Rian Johnsons Knives Out en See How They Run tonen aan dat het genre nagenoeg onverwoestbaar is. Maar hoe brengen de Japanners het ervan af in In Love and Deep Water?

In Love and Deep Water, geregisseerd door Y?suke Tari, bevat veel van de klassieke Agatha Christie-achtige elementen. Het toneel is een luxe cruiseschip waar de passagiers letterlijk geen kant op kunnen. We maken kennis met butler Suguru Ubukata die er alles voor over heeft om het zijn gasten naar de zin te maken. Over persoonlijke zaken spreekt hij liever niet, al kijkt hij met smart uit naar het moment waarop zijn vriendin, een bekende Japanse weervrouw, aan boord zal komen.

Helaas voor Ubukata komt het niet zo ver. Wel komt hij oog in oog te staan met de zonderlinge Chizuru, die een leuk nieuwtje voor hem heeft. Haar vriend gaat namelijk vreemd met Ubukata's vriendin. Aan boord is ook een vooraanstaand medicus, die op het punt staat zijn toekomstige erfenis aan zijn dienstmeid te geven. Hij wordt op een avond dood in het zwembad gevonden. Ubukata en Chizuru slaan de handen ineen door de passagiers te ondervragen. Wie heeft de moord op zijn, haar of diens geweten?

De oorspronkelijke titel van Tari's licht romantische moordmysterie luidt Kureji Kuruzuru, de Japanse vertaling van het Engelse Crazy Cruise. Nou, zo overdreven gek is het boottochtje eigenlijk niet. Weliswaar komt scenarist Y?ji Sakamoto met een keur aan excentrieke gasten, waaronder een voormalig Yakuza-lid dat met zijn vriendin uit de bende is ontsnapt, een geldbeluste arts, een goochelaar en een intens verwende actrice, echt schmierend en spannend worden wil het maar niet.

Daarvoor wordt er te veel gepraat, vooral tussen Chizuru en Ubukata, en zit het plotmatig allemaal te simplistisch in elkaar. Het genre gedijt nou eenmaal goed bij verhaalelementen die subtiel voorbijkomen en als puzzelstukjes de oplossing voor het raadsel vormen. Het is een charmant gegeven dat twee onbekenden samen de misdaad proberen op te lossen, maar ontzettend doortastend is het nieuwbakken duo niet.

Daarnaast zal het geen verrassing zijn dat Chizuru en Ubukata steeds meer naar elkaar toegroeien. In hun onderzoek ondervinden ze nou niet bepaald veel medewerking. De kapitein is bijvoorbeeld veel meer bezig met het filmen van een reallifesoap dan met haar passagiers. Er zijn veel intriges aan boord, maar deze houden het midden tussen soapmatig en kluchtig. Onder de streep is In Love and Deep Water onderhoudend maar enigszins teleurstellend door het gebrek aan spanning.

In Love and Deep Water is te zien bij Netflix.