Upgraded [Prime Video]

Upgraded [Prime Video] (2024)

Een romantische komedie die verfrissend veel over werken in de kunstwereld gaat.

Leestijd: 2 min 46 sec
Regie: Carlson Young| Scenario: Christine Lenig, Justin Matthews, Luke Spencer Roberts | Cast: Camila Mendes (Ana), Archie Renaux (William), Marisa Tomei (Claire), Lena Olin (Catherine), Anthony Head (Julian Marx), Thomas Kretschmann (Arnold Grant) e.a. | Speelduur: 104 minuten | Jaar: 2024

De klassieke romantische komedie is terug! Dat beweert tenminste de marketing voor Upgraded , die daarmee net doet alsof deze niet achteraan aansluit in een lange rij van zulke films die alleen al dit jaar zullen uitkomen. Ana Santos ontmoet haar zielsverwant als ze tijdens een lange vlucht een upgrade naar businessclass krijgt. Als berooide stagiair bij een kunstgalerij is haar eerste instinct om het peper-en-zoutstel te stelen. Haar tweede ingeving is tegen de man van haar dromen zeggen dat ze eigenlijk de directeur is.

Het is meteen duidelijk waar de turbulentie vandaan gaat komen. Een leugen die sneeuwbalt naar een onvermijdelijk conflict, perfect getimed op tweederde van de film. Er zijn echter ook hele stukken film waar de mannelijke tegenspeler, William, geheel verdwijnt en Ana's werkrelaties binnen de kunstgalerij de aandacht opeisen. Willy sneeuwt in het geheel zodoende een beetje onder, en krijgt niet genoeg scenes om tot leven te komen. Zijn grootste daad is dat hij zowaar een halfjaar wacht met het vergeven van Ana, al wordt de reden van zijn ommezwaai niet duidelijk.

De verklaring die Ana geeft voor haar dommige leugen is evenmin geloofwaardig. Verder is zij louter sympathiek en slim. Haar collega's en haar baas zijn juist aangedikt wreed en kortaf. Alle tegenspelers van actrice Camila Mendes steken letterlijk een kop boven haar uit en dat is een slimme keuze, omdat de underdogrol daarmee nog meer geaccentueerd wordt. Dit is echt iemand waarvan je wilt dat ze slaagt in haar werk en krijgt wat ze verdient.

De relatie speelt wat dat betreft tweede viool. Het begin van Upgraded maakt dit al duidelijk. Ana woont bij haar zus in, heeft geen geld, en moet zwoegen en slijmen om ook maar in de buurt van een betaalde baan in de kunstsector te komen. Dat is haar obstakel. Dat ze William tegenkomt in het vliegtuig is een mooie bijvangst hetgeen af en toe dat A-plot doorkruist. De scenes die ze samen hebben is smullen voor romkomliefhebbers, maar voor een echt avondje zwijmelen zijn het er net te weinig.

De schade daarvan blijft beperkt omdat de filmmakers Upgraded niet overladen met grappen, maar hun momenten pakken om gevat uit de hoek te komen. Er zijn plaagstootjes naar de kunstwereld, zoals 's werelds meest gerespecteerde veilingmeester die een halve fles Jack Daniels in zijn koffie kiepert. Upgraded is geen dijenkletser vol slapstick en absurde scenes, maar een juist meer gegronde aanpak met energieke acteurs die goed met het materiaal omgaan. De grootste naam in de cast, Marisa Tomei die bazin Claire speelt, valt eigenlijk het minste op en dat is een compliment naar haar jongere collega's.

Camila Mendes, die de hoofdrol van Ana vertolkt, houdt Upgraded goed bij elkaar met een goede balans tussen sterk en zwak, waarmee ze de hele film sympathiek blijft. Het romantische verloop stelt niet veel voor, maar zij doet er alles aan om dat te doen vergeven. Wat dat betreft is het grootste pluspunt aan Upgraded misschien wel dat het aanmoedigt om Camila Mendes ook in een echte dertien in een dozijn comeback van de romkom te stoppen.

Upgraded is te zien bij Prime Video.