While We Watched [NPO Start]

While We Watched [NPO Start] (2022)

Een weinig spectaculaire documentaire met een belangrijke boodschap, voor India en de wereld.

Leestijd: 2 min 10 sec
Regie: Vinay Shukla | Scenario: Reshma Ramachandran, Amaan Shaikh, Vinay Shukla| Cast: Ravish Kumar, Sushil Bahuguna, Deepak Chaubey, Sushil Mohapatra, Swarolipi Sengupa, Saurabh e.a. | Speelduur: 94 minuten | Jaar: 2022

De Indiase filmmaker Vinay Shukla schuwt niet om politieke onderwerpen aan te snijden in zijn films. Dit doet hij ook in de documentaire While We Watched over Ravish Kumar, een televisiepersoonlijkheid met een missie: de Indiase bevolking tonen welk nieuws er nu écht toe doet. Dit wordt hem helaas niet in dank afgenomen.

Kumar is een doorgewinterde verslaggever, die zich inzet voor onafhankelijke journalistiek in India. Via de nieuwszender NDTV verzet hij zich tegen de toenemende desinformatie en polarisatie. Waar andere nieuwszenders nationalistisch sentiment verspreiden en de regering van Narendra Modi verheerlijken, zet NDTV de bevolking aan kritisch na te denken. Moeten slachtoffers van een aanslag nu echt in nummers weergegeven worden? Waarom worden de daders van een aanslag op Moslims in India door veel media genegeerd?

Door het stellen van dit soort vragen wordt hij direct als anti-nationalist bestempeld. Kumar en alle andere medewerkers van NDTV worden gezien als vijanden van de staat. While We Watched laat zien wat deze beschuldigingen, sociale druk en de vele, vele bedreigingen met de journalisten doen. Sommigen gaan eraan onderdoor, vaak na jarenlange trouwe dienst. Anderen houden zichzelf overeind, puur vanuit hun bevlogenheid en geloof in het belang van hun werk. Kumar is daar één van: hij is niet omver te krijgen, ondanks dat hij flink wat voor z'n kiezen krijgt.

De documentaire volgt de medewerkers van NDTV, vaak op de redactie, een enkele keer op locatie of in een privésituatie. While We Watched blijft vooral interessant door de inhoud, niet zozeer vanwege de vorm. De docu is vooral observerend en laat geen van de medewerkers direct aan het woord. De cameravoering en montage zorgen voor weinig spektakel. Een vorm die past bij NDTV, waarmee het televisiestation zich onderscheid van de nieuwszenders die sensatie belangrijker lijken te vinden dan het brengen van feitelijke waarheden.

Shukla brengt met zijn film een ode aan een man die het beste wil voor z'n medemens, maar daarin flink tegengewerkt wordt. Desondanks durft hij te blijven staan voor waar hij in gelooft. Een heel moedige beslissing, want hoeveel mensen zullen die moed niet hebben en voor het innemen van een veilig standpunt kiezen? Oftewel de grote massa achterna lopen? Daarnaast moedigt While We Watched aan om juist niet-sensationele nieuwskanalen te volgen en kritisch na te denken over wat voor informatie je via media tot je krijgt. Een belangrijke oproep in een tijd vol fake news.

While We Watched is nu te zien bij NPO Start.