'Ome Cor': leuke komedie tjokvol BN'ers

'Ome Cor': leuke komedie tjokvol BN'ers (2022)

Martin van Waardenberg speelt de besnorde Feyenoordfan uit de titel met verve.

Leestijd: 2 min 21 sec
Regie: Peter Verhage, Martin van Waardenberg | Scenario: Peter Verhage, Martin van Waardenberg | Cast: Martin van Waardenberg (Cor), Floortje van Waardenberg (Carola), Pierre Bokma (Henry), Huub Stapel (Joop), Margôt Ros (rechter), e.a. | Speelduur: 88 minuten | Jaar: 2022

Martin van Waardenberg levert altijd kwaliteit, zeker als de productie plaatsvindt in zijn thuisstad Rotterdam. De rol van de sjacherende sukkel Cor zit Waardenberg net zo gegoten als de leren jas en Feyenoordsjaal die aan zijn personage lijken te zijn vastgelijmd. Zijn titelrol vormt het middelpunt van een leuke komedie met een vleugje dramatiek. Komen wij uit Rotterdam, ken je dat niet horen dan?

Cors WAO-uitkering wordt stopgezet, want die 'betonknie' waar hij aan lijdt, blijkt medisch gezien niet te bestaan en in het verslag van de keuringsarts staan wel verdacht veel spelfouten. Als hij dan ook nog uit zijn flatje wordt gegooid, moet de kalende Feyenoordfan met hangsnor op zoek naar onderdak en euro's om zijn schuld en boete bij het UWV in te lossen.

We zien Cor vervolgens bij Jan en alleman langsgaan om zijn zaakjes op orde te brengen of in ieder geval wat lucht te krijgen. Cors enigszins beperkte sociale inzicht en matig afgestemd morele kompas bewijzen hem daarbij geen dienst. Hij is het type dat denkt alles met een babbel te kunnen oplossen, maar als het leven zich tegen hem keert brengt die houding hem juist verder in de problemen.

Van Waardenberg senior (dochter Floor doet ook mee) kan deze rol waarschijnlijk nog in zijn slaap spelen, maar lijkt er toch wel wat werk in te steken. Natuurlijk heeft hij dat inherent grappige, maar Van Waardenberg laat ook de kwetsbaarheid en trots van zijn personage mooi doorschijnen. Hoewel de film voornamelijk uit komische ontmoetingen bestaat, zijn er soms wat serieuzere noten en ook die worden goed gekraakt.

Voor de bijrollen is een hele trits BN'ers naar Rotterdam gehaald, als ze daar niet al woonden. Iedereen heeft zijn of haar eigen scène op een van de mooie locaties van de stad waar Cor kriskras doorheen reist. Pierre Bokma als pandjesbaas die niet aan rechtszaken doet, Guus Meeuwis als brugwachter en Joke Bruijs als de demente versie van zichzelf. Al die cameo's zouden kunnen irriteren, maar blijven eigenlijk tot het einde toe charmant, want Ome Cor is daar precies de juiste film voor. Je moet dit natuurlijk niet al te serieus nemen.

Het mag ook geen verrassing heten dat de kijker weinig verrassends te wachten staat. De formule is bekend en werkt goed. Cor kletst zich van situatie naar situatie en komt meestal als verliezer uit de bus. Deze film vult gewoon een grote Rotterdamse kuip met warm water en de kijker mag er lekker in gaan liggen. Niets mis mee voor een ontspannen avondje Netflix. Ome Cor is de nieuwe held van Rotjeknor!

Ome Cor is te zien bij Netflix.