'Polite Society': de pot op met nette meisjes, lange leve de stuntvrouw!

'Polite Society': de pot op met nette meisjes, lange leve de stuntvrouw! (2023)

Alle genres in de blender, met als resultaat een heerlijk dramatische kungfucurry op je bord.

Leestijd: 2 min 55 sec
Regie: Nida Manzoor | Scenario: Nida Manzoor | Cast: Priya Kansara (Ria), Ritu Arya (Lena), Seraphina Beh (Clara), Ella Bruccoleri (Elba), Akshay Khanna (Salim), e.a. | Speelduur: 104 minuten | Jaar: 2023

Is het een Britse coming-of-agefilm, een klassiek Bollywoodspektakel, of toch een vrouwelijke kungfufilm? Behendig ontwijkt Polite Society enige vorm van categorisering. Het dolkomische verhaal neemt de kijker mee op een wilde rit, die de puberteit voorstelt van een Brits-Pakistaans meisje op haar pad om stuntvrouw te worden. Haar omgeving moet daar weinig van hebben, wat leidt tot meer dan werelden die botsen. Reken maar op een regen aan klappen en trappen, die met een hoop ongein worden uitgedeeld.

Niets staat de droom van Ria Khan in de weg om stuntvrouw te worden. Behalve dan haar sceptische mentrix, haar conservatieve ouders en het uitblijvende antwoord van bekend stuntvrouw Eunice Huthart op Ria's verzoek om bij haar in de leer te mogen. Verwoed gaat Ria door met stuntvideo's opnemen voor haar YouTube-kanaal, bijgestaan door oudere zus, cameravrouw en aspirant-kunstenares Lena. De dromen van de zusters Khan dreigen echter in duigen te vallen wanneer Lena, zojuist met hangende pootjes teruggekeerd van de kunstacademie, wordt gestrikt door de gladde playboy Salim.

Ingefluisterd door de heerlijk kwaadaardige schoonmoeder Raheela, lijkt het gearrangeerde huwelijk van Lena een feit te worden. Ria verzet zich er uit alle macht tegen, en schakelt haar BFF's Clara en Alba in om Salim te ontmaskeren als moederskindje en volwaardig flapdrol. Het doet de tienermeiden belanden in hilarische situaties, die niet op z'n Brits kunnen zonder travestie en op z'n Pakistaans zonder dansnummer. Terwijl Ria tot het uiterste gaat voor haar zus, doemt alleen steeds meer de vraag op wat onwerkelijker is: haar overlopende fantasie, of de ongelooflijke realiteit die alleen zij meent te zien.

In haar speelfilmdebuut trekt regisseuse Nida Manzoor alles uit de kast om de waanzin van de puberteit te vatten. De epische ringgevechten op een Britse meisjesschool of de buitenproportionele samenzwering om Lena's huwelijk te saboteren zullen weinig Brits-Pakistaanse tieners één-op-één zo meemaken. De gierende intensiteit van het volwassen worden heeft Manzoor daarentegen te pakken als geen ander. Bekend van de serie We Are Lady Parts, over een islamitische, vrouwelijke punkband, geeft Manzoor met haar speelse regiestijl de film een pittig smaakje en haar personages genoeg bravoure zonder in te boeten op geloofwaardigheid.

Op dat vlak heeft Polite Society veel weg van de eveneens lastig te categoriseren Everything Everywhere All at Once. Midden in de chaos slagen ze beide erin om een emotionele reis te doorlopen zonder grip op het stuur te verliezen. Voeg aan de kleurrijke belevingswereld van de Pakistaanse diaspora de malloterie van stuntwerk toe, samen met een flinke scheut hormonen, en je komt in de buurt van Ria's strijd. Ondanks alle verwachtingen die haar tegenwerken, blijft zij vechten voor haar idealen die balanceren op het frêle randje tussen naïeve kinderdroom en reële carrière.

Polite Society steekt een dikke middelvinger op naar stereotypen over Britten, Pakistani, tienermeisjes en stuntvrouwen, en laat de personages zelf bepalen wat hun identiteit is. De film is daarbij niet vies van maatschappijkritiek over gearrangeerde huwelijken en de high society van Londen, maar laat zichzelf niet tegenhouden om lekker veel lol te trappen. Tussen de grote variëteit aan genres blijft de onwrikbare haat-liefdeverhouding tussen twee zussen overeind die menig kijker zal herkennen. In essentie blijft Polite Society altijd een gevatte komedie met hart voor zijn personages, die naast klappen ook een dikke grijns aan de kijker verkoopt.

Polite Society is te zien bij SkyShowtime.