'Mother of the Bride': twee bekende namen zijn niet genoeg om een inspiratieloos verhaal te redden

'Mother of the Bride': twee bekende namen zijn niet genoeg om een inspiratieloos verhaal te redden (2024)

Ondanks het budget lijkt deze romkom net op een heel goedkope tv-kerstfilm.

Leestijd: 3 min 51 sec
Update:
Regie: Mark Waters | Scenario: Robin Bernheim | Cast: Brooke Shields (Lana), Benjamin Bratt (Will), Miranda Cosgrove (Emma), Sean Teale (RJ), Rachael Harris (Janice), e.a. | Speelduur: 90 minuten | Jaar: 2024

Brooke Shields zit als actrice al vijftig jaar in het vak, en ze is nog geen zestig jaar oud! Toch heeft ze niet de reputatie van bijvoorbeeld iemand als Jodie Foster. Dat komt omdat Shields goed kan acteren, maar niet geweldig. Neemt niet weg dat iemand die zo lang meegaat natuurlijk wel een bepaalde beroemdheidsstatus heeft verdiend. Haar tegenspeler Benjamin Bratt gaat wellicht minder lang mee, maar hij is ook niet de minste. Juist daarom is het de vraag waarom deze mensen akkoord gingen met een zeer clichématig script.

Influencer Emma wordt ten huwelijk gevraagd. Het eerste dat in haar opkomt, is dat haar moeder Lana niet blij zal zijn met het feit dat ze niet aanwezig was bij het aanzoek, want ze kan een pittige tante zijn. Lana gaat toch overstag, mede omdat Emma's sponsors het meeste zullen vergoeden en de rest neemt de vader van de bruidegom voor zijn rekening - inclusief het verblijf in een luxe resort in Thailand. Eenmaal daar blijkt die vader een bekende te zijn: haar ex, haar grote liefde tijdens haar schooltijd.

Inclusief aftiteling duurt Mother of the Bride precies anderhalf uur, en toch voelt het als minimaal een half uur langer. Dat komt doordat er geen enkele scène in zit die iets nieuws biedt. De beelden van Phuket blijven waanzinnig, die begroeide rotsen in de lichtblauwe zee, maar zelfs die zijn vaker in films te zien geweest. Net als het concept van een romkom in een paradijselijke omgeving.

Dat niet alleen: het lijkt alsof Mother of the Bride gemaakt is door de filmcrew van een van die goedkope televisieproducties, die als kerstfilms rond november als paddenstoelen uit de grond schieten. Brooke Shields lijkt veel ouder dan ze is met kapsels en make-up die niet bij haar passen. Alles is braaf in beeld gebracht. De regie lijkt niet verder te zijn gegaan dan simpelweg de acteurs informeren op welke plek ze moeten staan.

Brooke Shields als pittige tante klinkt als perfect voer voor een komedie. In The Midnight Meat Train speelde ze een ijskoude kunsthandelaar die geen genoegen nam met middelmatig werk, in Malcolm in the Middle had ze een kort rolletje als buurvrouw bij wie zelfs de Flodders uit de buurt zouden blijven. Maar in deze film, waarin ze nota bene letterlijk zo wordt geïntroduceerd, is het een kwestie van enkele minuten voordat ze smelt en een hartstikke schappelijk mens blijkt te zijn.

Heel erg zelfs, want haar dochter (gespeeld door Miranda 'iCarly' Cosgrove) is een vervelend en verwend nest dat haar moeder, die haar in haar eentje heeft opgevoed, werkelijk niets gunt. De hele bruiloft wordt gecoördineerd door het bedrijf dat haar Instagram sponsort. Lana mag niet eens haar eigen speech bedenken. Dit hele idee van een gesponsorde bruiloft is belachelijk en ongeloofwaardig, en maakt van Emma een extreem onsympathiek personage.

De leeftijden zijn ook bizar verwarrend. Dat Benjamin Bratts personage op school zat met Lana is acceptabel. Dat zijn broer daar ook was, totaal niet. De acteur is tien jaar jonger. Ook hebben ze Chad Michael Murray gecast als de hunk die zo ontzettend veel jonger moet voorstellen dan Lana dat zij hem niet wil daten, maar de beste man (die elk jaar in minimaal één van die goedkope kerstfilms is te zien) is niet al te best verouderd en oogt als een leeftijdsgenoot.

Dat alles terzijde is Mother of the Bride ontzettend saai. Zeker niet romantisch, en op één of twee minimale gniffels na ook niet komisch. De cast doet zijn best en probeert lol uit te stralen. Maar dit mist alle magie die de onlangs verschenen Anyone But You of The Idea of You hadden.

Dat ligt onder andere aan de middelmatige filmmakers, maar voornamelijk aan het scenario dat voor elke scène leentjebuur speelt. Zonde en onbegrijpelijk dat Shields en Bratt zich hier voor hebben geleend. Omdat een streamingsfilm niet kan verdienen aan bioscoopopbrengst, verhuur en dvd-verkoop hangt er een groter prijskaartje aan dan reguliere films. Waarschijnlijk kregen deze twee acteurs gewoon een flinke smak geld en, voor de opnames, een gratis reisje naar Thailand.

Maar de kijker zal het moeten doen met het eindresultaat. Wellicht vermakelijk voor vriendengroepen die regelmatig samenkomen om onder het genot van wijn dit soort films te kijken omdat het meer gaat om het gezelschap dan de kwaliteit van wat er vertoond wordt. Voor de rest zullen maar weinigen hier plezier aan beleven.

Mother of the Bride is te zien bij Netflix.