Fast & Feel Love [Netflix]

Fast & Feel Love [Netflix] (2022)

Ietwat trage komedie blinkt uit in droge humor.

Leestijd: 2 min 23 sec
Regie: Nawapol Thamrongrattanarit | Scenario: Nawapol Thamrongrattanarit | Cast: Nat Kitcharit (Kao), Urassaya Sperbund (Jay), Anusara Korsamphan (Metal), Keetapat Pongruea (Pai Liu), Wipawee Patnasiri (Por), e.a. | Speelduur: 132 minuten | Jaar: 2022

Kao en Jay ontmoeten elkaar op school. Hij is geobsedeerd door sportstapelen, het extreem snel op elkaar stapelen en weer in elkaar doen van drinkbekertjes. Zij vindt zichzelf gewoon en ziet niet waar ze goed in zou kunnen zijn. Als de twee elkaar zien staan, is het een uitgemaakte zaak. Hij zal de wereldkampioen sportstapelen worden en zij zal hem daarin steunen. De realiteit is weerbarstiger en een relatie kan niet gebouwd worden op ambitie alleen, zeker niet als Kao vergeet te luisteren naar wat zij wil in het leven.

De romantiek tussen Kao en Jay is lastig om in mee te gaan. Omdat één gesprek al resulteert in een vaste relatie oplevert waarin Kao haar praktisch links laat liggen, zorgt dat voor weinig sympathie voor hem. Voor Jay is te weinig aandacht om haar identificeerbaar te maken. Ze wijdt haar leven aan Kao, houdt van planten en wil een kind, maar dat blijft allemaal zeer oppervlakkig. Daardoor weegt de lengte van de film, een ruime twee uur, na verloop van tijd door.

Hoewel de 'snelheid' en 'liefde' uit de titel dus allebei grotendeels afwezig zijn in de kijkervaring, heeft de film zeker een aantal erg sterke elementen. De humor waarmee de onhandigheid en complete afhankelijkheid van Kao belicht wordt, is grappig en schurend. Hoewel Fast & Feel Love Jay misschien tekortdoet, komt Kao er ook niet zonder kleerscheuren vanaf. Daarnaast geven de bijpersonages die hem helpen om zijn leven te beteren wat kleur aan het verhaal.

Een van die bijpersonages is Metal, de huishoudster van Zuid-Koreaanse afkomst die twee van haar familieleden het gezin weet binnen te smokkelen, als chauffeur en docent Engels. Een grappige parodie dus op Parasite, waarmee de film laat zien zichzelf niet al te serieus te nemen. Dat komt ook terug in hoe de voice-over soms door de personages zelf wordt gehoord of becommentarieerd. Zo reflecteert de film op een amusante manier op het genre en gelukkig past ook het einde bij deze aanpak.

Het sterkste element is de manier waarop de film de humor brengt. De grappen zitten niet in de dialogen, maar zijn echt filmisch. Het spelen met kadrering, perspectief en goede shotovergangen levert grappige momenten op. Daarnaast weten alle acteurs, kleine rol of niet, hun momenten te pakken. De performances zijn vaak droog, maar krijgen door de goede inzet van de mimiek extra lading of meer diepgang.

Het is jammer dat Fast & Feel Love niet iets meer de snelle aanpak heeft gekozen, want met een wat kortere speelduur was de overtuigende humor nog scherper geweest. Desondanks is deze komedie er een die vanwege de uitstekende filmische aanpak en het charmante acteerwerk grotendeels weet te overtuigen.

Fast & Feel Love is te zien bij Netflix.