'The Woman in Cabin 10': lam zeil in deze zogeheten mysterythriller
Recensie

'The Woman in Cabin 10': lam zeil in deze zogeheten mysterythriller (2025)

Keira Knightley op een boot zetten is geen garantie voor succes.

in Recensies
Leestijd: 2 min 28 sec
Update:
Regie: Simon Stone | Scenario: Joe Shrapnel, Simon Stone, Anna Waterhouse | Cast: Keira Knightley (Laura Lo Blacklock), Guy Pearce (Richard Bullmer), Lisa Loven Kongsli (Anne Bullmer), David Ajala (Ben Morgan), Gitte Witt (Carrie), e.a. | Speelduur: 92 minuten | Jaar: 2025

De laatste jaren verruilt Keira Knightley de historische films voor het thrillergenre. Met de spionnenserie Black Doves wist ze al een mooie stap te zetten, maar The Woman in Cabin 10 vraagt veel van haar. Als de ster van deze Netflix-film neemt ze dapper de handschoen op, maar past die ook wel? Want als cynische journaliste die al te veel heeft gezien van een harde wereld heeft Knightley weinig aan haar jeugdige charme.

The Woman in Cabin 10, gebaseerd op de gelijknamige thriller van Ruth Ware, heeft een simpele premisse: op een luxe cruiseschip vol miljonairs slaat een naamloze vrouw overboord. Enkel journaliste Lo ziet dit gebeuren, maar achteraf blijkt ieder spoor te ontbreken. Wie is er nou gek: de socialites aan boord of zijzelf? In de hutten om haar heen zitten voldoende vreemde types die hun hand niet zouden omdraaien voor een leven meer of minder. Van de bejaarde rockster tot de doorgesnoven playboy: allemaal lijken ze evenzeer bekwaam in het verdoezelen van een moord.

Met de opzet voor een typische whodunit lijkt The Woman in Cabin 10 een soort maritieme ode aan Agatha Christies Death on the Nile, maar helaas zwalkt het plot heen en weer over het dek. Soms maakt Lo's ex Ben, toevallig ook aanwezig op de pleziervaart, wel erg vreemde opmerkingen. Dan volgen we weer de stinkend rijke en doodzieke organisator Anne, die zichzelf gedurende haar laatste dagen tegen lijkt te spreken.

Deze Cluedo-opzet wordt doorspekt met flamboyante uitspattingen waar Triangle of Sadness jaloers op zou kunnen zijn. Maar deze poging om de kritische blik van de kijker weg te spoelen met champagne en andere peperdure zijpaadjes blijkt vruchteloos. Want helaas lijkt de film nog het meest op een Suske en Wiske-verhaal, waarbij de verdenkingen van het vrouwelijke hoofdpersonage lachend worden weggewuifd.

Terwijl Lo langzaam doordraait, dringt ze steeds dieper de ingewanden van het schip binnen en krijgt ze de waarheid boven water. Erg ingenieus hoefde ze daarvoor niet te zijn. Met het ene oog op je televisiescherm en het andere op je telefoon was het mysterie ook simpel op te lossen geweest. The Woman in Cabin 10 oogt weliswaar als een popcornfilm met veel glamour, maar heeft uiteindelijk maar weinig vlees op de botten.

Dat is vooral jammer voor Knightley, die in haar rollen als slimme, opstandige vrouw vaak lastige situaties naar haar hand weet te zetten. Met het verstand en de geloofwaardigheid van haar personage op het spel zou ze daar prima mee kunnen spelen, maar helaas zit ze vast in een ronduit slecht geschreven genrefilm zonder duidelijke koers. Een rol zoals die van Kirsten Dunst in Civil War als verkilde nieuwsfotografe was haar gegund geweest, maar helaas moet ze doen met, nou ja, Wiske.

The Woman in Cabin 10 is te zien bij Netflix.