The Honeymoon [Prime Video]

The Honeymoon [Prime Video] (2022)

Een ongeloofwaardige 'komedie' die een jonge puber had kunnen schrijven.

Leestijd: 3 min 1 sec
Regie: Dean Craig | Scenario: Dean Craig | Cast: Pico Alexander (Adam), Asim Chaudhry (Bav), Maria Bakalova (Sarah), Lucas Bravo (Giorgio, Sergio Valastro (Ivan), e.a. | Speelduur: 97 minuten | Jaar: 2022

The Honeymoon heeft een ongeloofwaardig verhaal met oninteressante personages en grappen waar je niet om kan lachen. Het script lijkt snel en ondoordacht in elkaar geflanst, zonder dat er van te voren veel is nagedacht over plot of personages. Misschien had regisseur en schrijver Dean Craig daarna nog eens flink de backspace moeten hanteren.

Tijdens de bruiloft van Sarah en Adam is het voor iedereen duidelijk dat getuige Bav iets meer gehecht is aan zijn vriendschap met de bruidegom dan andersom. En hij gooit ook heel wat roet in het eten die dag. Desalniettemin neemt het kersverse echtpaar hem mee op hun huwelijksreis, want Bav is net ontslagen en Adam is bang dat hij zichzelf iets aandoet. Eenmaal in Venetië worden ze uitgenodigd bij iemand die crimineel blijkt te zijn. Om Bavs lompe gedrag daar goed te maken, moeten de twee jeugdvrienden cocaïne smokkelen naar Slovenië.

Dat klinkt misschien als een vergezocht plot, maar het is nog niet eens het ergste. De eerste vijf minuten alleen al doen je afvragen waarom Adam überhaupt bevriend is met Bav. Laat staan dat hij hem bij zijn huwelijksreis betrekt. Bav is geen charmante kluns, maar iemand die je niet slechts zou vermijden op een feestje, je zou niet eens naar het feestje gaan als je weet dat hij er zal zijn.

Zijn personage wordt er gedurende de film ook niet beter op. Er komt geen moment waarop hij tracht te veranderen of op z'n minst een zielige monoloog waarin hij zijn gebreken erkent. Wat hij wel doet is Adam verwijten dat hij naar de VS vertrok toen ze een tieners waren - iets waar Adam helemaal geen keuze in had, hij moest met zijn ouders mee.

Evengoed was Adam al zo oud dat hij zijn Brits accent nooit zou kwijtraken, maar toch wordt hij gespeeld door een Amerikaanse acteur die Amerikaans spreekt. Dat past prima bij het domme scenario van The Honeymoon, waarin een volledig gebrek aan logica heerst. Adam en Bav gaan naar Slovenië, waar ze een man zullen vinden, die ze zal rijden naar een drugsdealer, die ze het geld zal geven. Simpel bedacht, simpel uitgevoerd. Alles verschijnt vanzelf, precies wanneer het uitkomt.

Dan zijn er nog de grappen. Het is kennelijk de bedoeling dat je lacht om Bav, wanneer die een speech geeft tijdens de bruiloft die voor plaatsvervangende schaamte zorgt. Of wanneer Bav de hotelkamer van het stelletje binnenvalt om daar luidruchtig gebruik te maken van het toilet. En wanneer Bav zich met een straatbandje verstopt in de hotelkamer om Adam en Sarah te verrassen, maar zij bij binnenkomst direct van bil gaan (op een manier die niet past bij hun personages).

Als komedie is The Honeymoon keihard gefaald. Wellicht dat een groepje dronken tienerjongens zich hier mee kan vermaken, want dat is het niveau van de humor. Er wordt je als kijker ook duidelijk gemaakt dat Londen in Engeland ligt en Venetië in Italië, de makers gaan er van uit dat je deze informatie nodig zult hebben.

Dean Craig schreef hiervoor The Estate, ook bedoeld als komedie. Maar zelfs met Toni Colette en Anna Farris, die de lach aan hun kont hebben hangen, was die niet bijzonder lollig. Je vraagt je af hoe zo'n filmmaker dan alsnog steeds aan werk komt. Was het een sterke pitch, of had Prime Video zo gretig behoefte aan content op hun streamingsdienst dat ze vrede hadden met flauwe meuk als dit?

The Honeymoon is te zien bij Prime Video.