Maleficent (2014)

Angelina Jolie kruipt in de huid van de engste Disney-schurk aller tijden.

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FilmTotaal is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FilmTotaal. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FilmTotaal

door Fabian Melchers om 19:52 in RECENSIES
Maleficent poster
Regie: Robert Stromberg | Cast: Angelina Jolie (Maleficent), Elle Fanning (Aurora), Sharlto Copley (Stefan), Imelda Staunton (Knotgrass), Juno Temple (Thistlewit), e.a. | Speelduur: 97 minuten | Jaar: 2014

Hollywood speelt steeds vaker op safe. Ook deze zomer staan de bioscopen weer bol van de remakes en vervolgfilms. Film is business: er moet geld worden verdiend en dat gaat nou eenmaal makkelijker als je al een enthousiaste doelgroep hebt. Dat geldt ook zeker voor Maleficent. Toch moet Disneys nieuwste niet meteen worden gezien als een gemakzuchtige poging om te scoren.

Als er namelijk één film van de studio is dat een nieuwe interpretatie kan gebruiken, is het Doornroosje wel. De klassieker mag dan wereldwijd geliefd zijn; er valt ook nog wel het een en ander op aan te merken. Het verhaal is aan de dunne kant en de personages krijgen nauwelijks diepgang. Wel heeft het met de boosaardige heks Maleficent een van de engste Disney-slechteriken aller tijden. Gedenkwaardig angstaanjagend, omdat er geen sprankje mededogen of menselijkheid in deze ‘mistress of all evil’ zat.

Nu de beruchte feeks een volle film voor zichzelf heeft gekregen, kan het dus twee kanten op. Of Disney kiest voor meer nuance of ze werken de griezelige koelbloedigheid meer uit. Debuterend regisseur Robert Stromberg gaat vol voor het eerste, waarmee Maleficent vooral een luchtige familiefilm is geworden.

Het is de veiligste keuze van de twee, maar ook de saaiste. Maleficent is van een angstaanjagende duivelin veranderd in een natuurminnende fee die strijdt voor het behoudt van haar magische bos, terwijl mensen uit de omgeving de boel willen vernietigen. Ze wordt het slachtoffer van diep verraad en is vanaf dat punt niet meer hetzelfde. Wraak wil ze, en die krijgt ze.

Maar al snel heeft ze spijt als blijkt dat de baby die ze heeft vervloekt, opgroeit als een heel lief meisje. Voor de nuchtere toeschouwer misschien zelfs wel een beetje te lief. Prinses Aurora wordt gespeeld door Elle Fanning, een van de meest getalenteerde actrices van haar leeftijd, maar haar verwonderde blik en vrolijke gegiechel werken al snel op de zenuwen. De uitwerking van Maleficent is beter. De makers hebben haar een achtergrond meegegeven die voor een groot deel mooi aansluit op de klassieker uit 1959. Maar verder is het allemaal verre van origineel of verrassend.

Gelukkig zijn er ook genoeg dingen om van te genieten. In de eerste plaats is dat de hoofdrol van Angelina Jolie, die met zichtbaar plezier haar personage vertolkt. Op haar best is ze in de bekende scène van het doopfeest: heerlijk duivels. En dan is er nog het visuele aspect van de film, dat met Stromberg als regisseur ook eigenlijk niet tegen kan vallen. De filmmaker verdiende zijn sporen lang en breed als ‘visual effects supervisor’ en kreeg Oscars voor het setontwerp van Avatar en Alice in Wonderland. Ook Maleficent is met datzelfde fantasierijke oog voor detail gemaakt, met een imponerende digitale draak als hoogtepunt.

Het ziet er allemaal fraai uit, dus verbazingwekkend is het niet dat deze film tweehonderd miljoen dollar heeft gekost. Jammer alleen dat het verhaal verder zo zoetsappig en clichématig is uitgewerkt. Maleficent wint niet bepaald de originaliteitsprijs; met dit budget speelt Disney het waarschijnlijk liever zo veilig mogelijk. Film blijft business.

9 Reacties

Banned

Ben er wel benieuwd naar. De recensies zijn wel ok voor deze.

Tatanka

Pulp. Dat is het.

Bane1

Jammer dat dit meer gericht is op de familie. Had liever een donkere kant gezien. Maar goed ii hoor het dat een niet slecht is dus ik kijk hem wel.

Wel moet ik zeggen dat ik het jammer vind dat hij in Nederland niet op Imax komt. Hoe zou dat komen eingelijk want in de US heb je Maleficent en Edge of Tommorow op Imax tegerlijkertijd. Weet iemand meer info over dat?

Scheerzeep

Ik heb de film net gezien en ben het niet helemaal met deze recensie eens. Overigens ook niet met andere recensies, zoals die van BN de Stem waar 'Maleficent' vijf sterren kreeg.

Ik vind het idee van de hele film heel goed en zeker niet te sterk geromantiseerd of clichématig. Aurora vertelt het verhaal van haar leven opnieuw, het werkelijke verhaal. Het verhaal wat wij nu kennen en wat in onze sprookjesboeken staat... dat verhaal is pas geromantiseerd. De makers van de film hebben dus een nieuw oorspronkelijk verhaal gemaakt: het blijkt allemaal niet zo clichématig te zijn zoals de sprookjesboeken ons vertellen. Dus dat is punt een waar ik het niet helemaal mee eens ben.

Daarbij vind ik Elle Fanning als Aurora gewoon goed presteren, net zoals alle andere acteurs in de film. Ze is inderdaad misschien wat overdreven vrolijk, maar dat is een mooie weerspiegeling met de duisternis van Aurora. Sommige krijgen helaas niet goed speeltijd om hun karakter nog beter te maken, maar voor de rest is bijna iedereen goed te noemen. Natuurlijk steekt daar met kop en schouders Angelina Jolie bovenuit: wat een fantastische rol. Ze weet precies elke kant van haar personage goed te spelen. Wanneer ze 'kwaad' is vrees je voor haar en wanneer ze 'goed' is, weet ze zelf een gevoelige snaar te raken.

Over het punt van de visuele vormgeving ben ik het helemaal eens, dat was in een woord 'prachtig' te noemen. Van de magische wezens tot aan de make-up en van de omgeving tot aan de kleding. Superieur!

Punten die niet in deze recensie genoemd zijn en ook niet in veel andere recensies, maar die mij wel opvielen:
- De film heeft bijna geen goede dialogen. De film springt een beetje van de hak-op-de-tak waardoor sommige dingen iets te snel gaan. Dit is een beetje zonde, want ook een paar actiescènes lijden hieronder. Ook karakters kunnen zich daardoor niet echt goed ontwikkelen. Sommige karakters krijgen maar weinig tijd en dat is zonde, want het zijn wel waardevolle karakters. Voor de rest worden deze wel allemaal goed neergezet, vooral de drie feeën zijn erg leuk en zorgen voor een wat luchtige sfeer in de film. Andere karakters, zoals de moeder van Aurora, blijven maar kaal en vlak, maar hebben voor de rest maar weinig invloed op het verhaal.
- Er zitten een paar slordige fouten in, die ik zelf niet helemaal kon plaatsen. 1) Wanneer Aurora een tijd weg is, maken de drie tantes zich geen zorgen. Ze zijn in geen velden of wegen te bekennen en komen er later niet meer op terug. Ze ontbreken ook een deel van de film. 2) Het pak van Maleficent verandert een paar keer tussen scènes door en dat is best apart. Ook haar sterk aanwezige jukbeenderen verdwijnen soms.

Ik vond het al met al een leuke film om naar te kijken. Ik heb er van genoten! Ik vind drie sterren eigenlijk te min voor deze film, dit is een betere kwaliteitsfilm dat een film als 'Alice in Wonderland' of 'Oz: The Great and Powerful', maar vijf sterren is dan weer te veel. De film laat hier en daar wat stekjes vallen. Daarom zou ik 3,5 tot 4 sterren uit vijf toekennen aan deze film.

En voor de echte liefhebber: volgens mij is de film afgesloten met een open einde en is een vervolg dus niet uitgesloten!

keesje500

Ik heb m vandaag ook gezien en ik vind dus echt dat ie 4 dikke sterren verdient...wat is die angelina jolie goed in die rol zeg en wat hebben ze er een mooeie draai gegeven aan het verhaal...toch wel origineel en er zijn een hoop dingen die je niet verwacht...ik durf zelfs te zeggen dat ik al maaaanden niet zo,n goeie film gezien heb die me zo raakte...alle acteurs zaten gewoon goed in hun rol...hij verveelde geen moment en wat een mooie beelden zeg!! echt een aanrader

chrissie107

Mjaaa, angelina jolie inderdaad heel erg goed gecast voor deze rol en ook de make up en omgeving is oogstrelend, maar verder vond ik het verhaal wel erg zoetsappig en heel erg op de kleintjes gericht. Had wat mij betreft toch wel iets donkerer gekund.

Orgineel concept omdat het verhaal vanuit de oogpunt maleficent wordt verteld. Jammer is dat malecifent heel even wat boosaardiger wordt maar daarna toch wel heel snel smelt voor het lieve prinsesje..bahh

Verder vond ik met name het samenspel erg dunnetjes, de onderlinge relaties lijken heel erg opvlakkig en niet uitgediept

En nogmaals, stop met 3D voegt bijna nooit iets toe en kost alleen maar extra geld!!

Gelukkig tilt Angelina deze film naar een (magere) 3 sterren toe. Zonder haar waren we deze film denk ik weer gauw vergeten.