A Haunted House 2

A Haunted House 2 (2014)

Nog net geen amateurporno.

Leestijd: 2 min 13 sec
Regie: Michael Tiddes | Cast: Marlon Wayans (Malcolm), Jaime Pressly (Megan), Essence Atkins (Kisha), Gabriel Iglesias (Miguel), Missi Pyle (Noreen), e.a. | Speelduur: 86 minuten | Jaar: 2014

Nadat de reddingspoging van Malcolm om vriendin Kisha te redden in A Haunted House compleet uit de hand liep, heeft Malcolm een tijd lang geen last meer gehad van paranormale activiteiten. Hij lijkt gelukkig met zijn nieuwe blanke vriendin Megan en haar twee kinderen. Samen betrekken ze een nieuwe woning, die Malcolm volhangt met videocamera’s. Een tik die hij heeft overgehouden na zijn vorige ervaringen. Maar al snel gebeuren er weer vreemde dingen. Is Malcolm paranoïde of is er meer aan de hand?

In deze sequel wordt de draak gestoken met films als Insidious, Possession, Sinister, The Conjuring and Paranormal Activity. Maar ook klassiekers als The Amityville Horror en The Shining kunnen op een eerbetoon rekenen. Alhoewel eerbetoon misschien wat te voorbarig is.

Stond het eerste deel al bol van de stereotypering, het tweede deel doet daar nog een grote schep bovenop. Dit wordt niet alleen doorgevoerd in de personages, maar ook in de zogenaamde grappen. Deze balanceren vaak op het randje van racisme en eindigen nog vaker aan de verkeerde kant van de streep. Gezien de etnische afkomst van de makers is dit waarschijnlijk niet zo bedoeld. Ze zullen eerder een tegenovergestelde intentie hebben gehad, maar doordat de grappen zo enorm slecht zijn, komt dit bijzonder slecht uit de verf. Het roept vooral plaatsvervangende schaamte op. Tot overmaat van ramp loopt ook dit deel weer over van de poep- en seksgrappen.

Naast echte humor is ook timing ver te zoeken. De grappen worden in snel tempo en in grote hoeveelheden achter elkaar opgevoerd. Nauwelijks is er tijd om de ene slechte grap te verwerken of de volgende wordt alweer je strot in gedouwd. Andere zogenaamd komische scènes duren ineens weer veel te lang.

Dat Marlon Wayans behoorlijk exhibitionistisch is aangelegd is, wordt wel duidelijk in A Haunted House 2. Hij heeft een flink aantal seksscènes en vooral die met pop Abigail zijn superranzig en duren tergend lang. Het zweet staat Wayans in zijn bilnaad. De enige reden dat de film niet bestempeld kan worden als amateurporno is het gebrek aan zichtbare geslachtsdelen.

Dat A Haunted House 2 geen meesterlijke productie is, is na de kritieken op het eerste deel niet geheel onverwacht. Dat de humor nog slechter is, is wel een schande. Hoewel er vrijwel niets positiefs te melden valt over deze film, moet wel gezegd worden dat de schrikmomenten in dit tweede deel iets meer aanwezig zijn in vergelijking met het eerste deel. Toch wel een aangenaam gegeven aangezien het een parodie op het horrorgenre betreft.