August: Osage County

August: Osage County (2013)

Hollywood doet Broadway op de prairies van Oklahoma.

Leestijd: 3 min 33 sec
Regie: John Wells | Cast: Meryl Streep (Violet Weston), Julia Roberts (Barbara Weston-Fordham), Ewan McGregor (Bill Fordham), Margo Martindale (Mattie Fae Aiken), Chris Cooper (Charlie Aiken) e.a.| Speelduur: 121 minuten | Jaar: 2013

Hoewel Hollywood het liefst boeken (of tegenwoordig stripverhalen) tot films bewerkt, worden als het even kan ook toneelstukken naar het witte doek vertaald. De redenen daarvoor liggen erg voor de hand: anders dan bij boeken zijn toneelstukken al op maat gesneden, qua opzet zijn ze over het algemeen heerlijk eenvoudig en ze bieden filmacteurs de gelegenheid om uitgebreid hun kwaliteiten te tonen. In het verleden leidde dit tot al tot klassiekers als 12 Angry Men, On the Waterfront en Who's Afraid of Virginia Woolf?, maar ook in hedendaags Hollywood zoekt men graag inspiratie op Broadway. Een recent voorbeeld hiervan is Killer Joe, de verfilming van het gelijknamige toneelstuk van Tracy Letts waarin Matthew McConaughey zichzelf definitief bewees als een acteertalent om rekening mee te houden. Niet verrassend dus dat nog geen twee jaar later alweer de volgende Letts-verfilming op het publiek wordt afgevuurd.

August: Osage County is gesitueerd in Letts’ thuisstaat Oklahoma en net zoals Killer Joe het naburige Texas uiterst grimmig neerzette, wordt ook hier weinig geromantiseerd. De zuidelijke staten bestaan in Letts’ werk vooral uit doodse prairies waar iedereen met enig verstand al lang geleden is weggegaan. Maar helaas zijn er altijd omstandigheden waaronder die mensen moeten terugkomen. Wanneer de op het platteland van Oklahoma gerenommeerde dichter en alcoholist Bevery Weston verdwijnt, leidt dat ertoe dat zijn drie volwassen dochters en hun partners samenkomen in het ouderlijk huis waar hun moeder is achtergebleven met haar verzorgster. Na enkele dagen komt het nieuws dat hun vader dood is gevonden, waarna de familie zich direct in de begrafenisregelingen moet storten. Maar Beverly ligt nog maar nauwelijks onder de grond of de onderlinge spanningen tussen de familieleden worden al tot een kookpunt gedreven.

Aangenaam genoeg gaat dat nu eens niet om de erfenis. De drie dochters hebben weliswaar elk recht op hun deel van hun vaders nalatenschap, maar kunnen er best mee leven dat hun egoïstische moeder zich alles toe-eigent. Moeder Violet is namelijk niet bepaald de makkelijkste: ze lijdt aan mondkanker en heeft in de strijd daartegen een stevige pillenverslaving ontwikkeld, resulterend in de gewoonte iedereen zonder pardon de waarheid te zeggen (of eigenlijk toe te schreeuwen). Twee van haar dochters, de altijd goed weer spelende Karen en de zichzelf wegcijferende Ivy, kunnen dat best verdragen, maar de derde heeft minder geduld. Het is dan ook niet toevallig dat deze Barbara duidelijk de meeste karaktertrekken van haar bazige moeder heeft geërfd.

De confrontatie tussen Violet en Barbara is slechts het topje van de ijsberg, want iedereen in de familie (inclusief Violets zus en Barbara’s tienerdochter) heeft geheimen te verbergen die onherroepelijk boven zullen komen drijven, met alle gevolgen van dien. De onthullingen en confrontaties laten niemand ongehavend, waardoor zelfs de enige twee die te midden van alle narigheid een pure liefde hebben gevonden al snel uitvinden dat ze voor een goede afloop in de verkeerde film zitten. Hoewel de familieperikelen geregeld richting het hysterische gaan, zorgt het gebalanceerde verloop in de scènes ervoor dat de film constant weet te boeien. Daarnaast zet August: Osage County hoog in op herkenbaarheid. Van de tien centrale personages die worden opgevoerd, zal de kijker er ongetwijfeld enkelen herkennen uit zijn eigen familie.

Voor deze personages zijn vooral bekende acteurs gecast, wat bij sommigen leidt tot mooie verrassingen. Zo speelt de altijd sterk en intelligent ogende Benedict Cumberbatch een verlegen neef die niet voor zichzelf durft op te komen en mag de doorgaans gracieuze Meryl Streep haar welbekende kwaliteiten (ietwat opzichtig) tentoonspreiden als stijf van de pillen staande moeder. Het is echter Julia Roberts als oudste dochter die zich ontpopt tot de absolute ster van de film. Want hoewel zij zich in het verleden graag liet zien als 'America’s sweetheart', blijkt ze veel overtuigender als kille tante met een klein hartje. Misschien wel juist omdat ze voor deze rol wat minder hoefde te acteren, maar iets meer van zichzelf mocht laten zien… August: Osage County zal niet voor iedereen zijn weggelegd, maar voor eenieder die inziet dat theatraal acteerwerk niet per se in het theater thuishoort, valt er twee uur heerlijk te genieten.