Il Futuro
Recensie

Il Futuro (2013)

Italiaans drama over de bijzondere band tussen een ouderloos meisje en een uitgerangeerde, blinde B-acteur. Het blijkt lastig meeleven met de hoofdpersoon.

in Recensies
Leestijd: 2 min 46 sec
Regie: Alicia Scherson | Cast: Manuela Martelli (Bianca), Rutger Hauer (Maciste), Luigi Ciardo (Tomás), e.a. | Speelduur: 94 minuten | Jaar: 2013

Het Italiaanse drama Il Futuro is al halverwege en aardig op dreef als Neerlands trots Ruter Hauer zijn opwachting maakt. Hauer speelt een voormalig actieheld en Mr. Universe die onder de artiestennaam Maciste zo’n beetje alles en iedereen bevochten heeft. Maciste bond de strijd aan tegen zombies en vampiers maar eenmaal in ruste krijgt de door een ongeluk blind geraakte veteraan een nieuwe uitdaging te verduren. De eigengereide Bianca die op een middag op de stoep staat, moet bij de acteur zien los te peuteren waar hij in zijn enorme huis zijn kluis heeft verstopt. Uit wantrouwen jegens banken bewaart Maciste zijn zuurverdiende poen in de spreekwoordelijke oude sok.

Bianca heeft net als haar broertje Tomás een zware tijd te verduren gehad. Hun ouders zijn omgekomen bij een auto-ongeluk. Na wat ondersteuning van een sociaal werkster mogen ze het met zijn tweeën uitzoeken in hun ouderlijk appartement in Rome. Bianca gaat aan de slag als kapster en de iel gebouwde Tomás vindt een baantje bij een krachthonk in de buurt zodat hij gratis kan trainen. Als Tomás twee collega’s mee naar huis neemt zijn deze vervolgens niet meer van plan om weg te gaan. De twee personal trainers maken de hele hut schoon, doen boodschappen en zorgen voor het avondeten. En ze hebben een plannetje om een B-acteur van al zijn geld te beroven.

De Chileense filmmaakster Alicia Scherson raakte geïntrigeerd door de roman Una Novelita Lumpen van haar landgenoot Roberto Bolaño en besloot het te bewerken tot haar derde speelfilm. De start van haar drama is aarzelend en ongemakkelijk, met zelfs nog een vage metafysische flard die verder niet wordt uitgewerkt. Het opdagen van buitenstaanders zorgt voor een omslag en een verandering van richting. Allereerst zijn het de collega’s van Tomás die hun stempel op de levens van Bianca en haar broer drukken. De komst van Hauer zorgt daarna tevens voor een omslag wat betreft setting, sfeer en toon. Het vormt ook nog eens een belangrijke accentverschuiving in het leven van de zelfstandige Bianca. Ze heeft moeite om zich aan te passen aan haar nieuwe situatie en zit eigenlijk ook helemaal niet te wachten op de nieuwe vrienden van haar broer die het huis hebben geconfisqueerd. In prachtig mijmerende scènes laat Scherson Bianca en Maciste aan elkaar wennen. Het meisje wordt als een soort escortdame op de stoep van de acteur gedumpt, maar gaat al snel een emotionele en intellectuele band met de Engelssprekende filmster aan.

De intieme momenten tussen Hauer en zijn tegenspeelster Manuela Martelli wekken vreemd genoeg zowel verwondering als verwarring op. Tot aan hun eerste ontmoeting laat Bianca maar moeilijk in haar ziel of belevingswereld kijken. Hierdoor werpt Scherson hindernissen op voor haar publiek om zich met de vrouwelijke hoofdpersoon te identificeren. Als Bianca zich eenmaal overgeeft aan Maciste blijf je je afvragen wat haar motieven zijn en of ze wel helemaal oprecht is. Gedurende de anderhalf uur die Il Futuro klokt blijft het hoofdpersonage een enigma. Il Futuro verschijnt tegelijkertijd in de bioscoop, op dvd en via video on demand. De film ontving de prijs van de Nederlandse filmcritici tijdens de afgelopen editie van het Internationale Film Festival Rotterdam.