The Counselor

The Counselor (2013)

Vervreemdende middenmoter zweeft tussen veel te vaag en briljant artistiek.

Leestijd: 2 min 17 sec
Regie: Ridley Scott | Cast: Michael Fassbender (Counselor), Penélope Cruz (Laura), Cameron Diaz (Malkina), Javier Bardem (Reiner), Brad Pitt (Westray), e.a. | Speelduur: 118 minuten | Jaar: 2013

In The Counselor plaatst een gerespecteerd advocaat zich in een situatie waarvan hij de uitkomst op voorhand echt niet had voorspeld. Dat hij er misschien beter over na had moeten denken om het criminele pad op te gaan wordt echter al snel duidelijk. Maar het lot gaat waar het wil en zeker als je het tart. Zal de advocaat het nog van richting kunnen veranderen?

Cameron Diaz toont zich in de rol van Malkina als keiharde ijskoningin. Haar blik weet te imponeren en met alles straalt ze uit een krachtige, machtige vrouw te zijn. Ook Javier Bardem valt niet tegen, die als dwaas betoverd is door de schoonheid van de vurige Malkina. De acteerprestaties van de twee zijn de enige echte hoogtepunten van The Counselor.

Kleding, locaties en rekwisieten zijn passend en uniek, maar weten niet genoeg te prikkelen. Brad Pitt en Michael Fassbender zijn eveneens weinig overtuigend. Wellicht komt het door de in aanvang stroeve teksten en de vage structuur. Aan het eind komt alles weliswaar bij elkaar, maar er blijven zaken onbesproken. Zoals de reden dat de advocaat zo’n gevaarlijke deal maakt. De kort genoemde financiële problemen komen nergens uit naar voren en worden ook niet nader verklaard. Ook de verhoudingen tussen de advocaat, Reiner en Westray zijn onduidelijk. Hoe kennen deze figuren elkaar en waarom laat de goedgemanierde advocaat met een ogenschijnlijk stralende carrière zich in met zulke criminele figuren? Aan het einde krijgen de teksten meer diepgang en ontpoppen ze zich tot bijna filosofische pareltjes. Veel te laat helaas.

Daarnaast bevat de film een tweetal ongemakkelijke seksscènes. De eerste, waarmee de film opent, is vooral ongemakkelijk omdat hij zo houterig geacteerd is en begeleid wordt door ernstig stijve teksten. Vreemd dat twee zulke goed uitziende acteurs een bedscène zo onaantrekkelijk kunnen maken, die tegelijkertijd stiekem op de lachspieren werkt. De andere scène is zo onaangenaam omdat hij gewoon te bizar is voor woorden en de kijker net zo verbijsterd als Reiner achterlaat. Omdat de scène zo absurd is en totaal niet tot de verbeelding spreekt en zelfs een beetje goedkoop is, zegt hij weinig over de betrokken personages of hun onderlinge verhoudingen. Hij voegt dan ook niets toe aan het verhaal.

The Counselor is geen film om lekker relaxt bij achterover te zitten. Het vraagt nogal wat inspanning van het brein om de vage verhaallijn te volgen, die aan het einde voorspelbaar rondgebreid wordt. Met meer creativiteit en structuur en minder onbeholpen teksten had deze film een briljant artistiek artefact kunnen worden. Nu is hij ondanks de sterrencast een vervreemdende middenmoter.