Empire State

Empire State (2013)

De jaren tachtig komen tot leven in deze dramafilm gebaseerd op een waargebeurde roof.

Leestijd: 2 min 10 sec
Regie: Dito Montiel | Cast: Liam Hemsworth (Chris), Michael Angarano (Eddie), Dwayne Johnson (detective Ransome), Jerry Ferrara (Jimmy the Greek), Emma Roberts (Nancy), e.a. | Speelduur: 94 minuten | Jaar: 2013

Empire State werd in Amerika alleen op video on demand, dvd en Blu-ray uitgebracht. Toch gek als je bedenkt dat de film boordevol bekende namen zit. Zo staan Dwayne Johnson, Liam Hemsworth, Emma Roberts, Jerry Ferrara en Michael Angarano allemaal op de titelrol. Dat is een hoop talent om de bioscoop over te slaan.

Het is begin jaren tachtig, wanneer Chris een baan krijgt als beveiliger van geldtransporten. Na een keer slachtoffer te zijn geworden van een beroving, gaat Chris zelf nadenken over de mogelijkheid om de boel te bestelen. Hij wordt daarin bijgestaan door zijn jeugdvriend Eddie. De 'heist' loopt niet geheel volgens de planning, ook al levert hij miljoenen op. De vriendschap tussen Eddie en Chris komt in deze periode onder druk te staan en de politie komt ze al snel op het spoor.

Empire State is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van een roof die plaatsvond in 1982, waarbij elf miljoen dollar werd buitgemaakt. In het begin wordt de kijker lekker gemaakt met de echte televisiebeelden rond die roof, waarna het verhaal met de acteurs volgt. Dat begint met het schetsen van een tijdsbeeld van de jaren tachtig aan de hand van muziek, de cinematografie en uiteraard foute kleren. Maar wie denkt meteen de gebeurtenissen te zien die leiden tot de roof, komt bedrogen uit. Er wordt zoveel aandacht besteed aan het uitdiepen van de personages dat je de interesse in de heist al kwijt bent, tegen de tijd dat deze plaatsvindt.

De filmposter van Empire State impliceert een actiethriller met Dwayne Johnson, met een behoorlijke rol van Emma Roberts, die eveneens op de poster staat afgebeeld. De waarheid is echter dat beide acteurs bijna niet in de film voorkomen en het geheel meer drama is dan thriller. Hemsworth doet zijn best binnen zijn rol, maar is verkeerd gecast als zoon van een Griekse immigrantenfamilie. Zijn blonde Australische looks lenen zich daar namelijk niet echt voor. Als we helemaal aan het einde van de film de echte Chris te zien krijgen, is het nog minder te bevatten waarom Hemsworth is gevraagd de rol te spelen. De echte Chris lijkt namelijk op een Griekse Joe Pesci. Hemsworth is puur op naam en populariteit gevraagd, ongeacht of hij de rol geloofwaardig kon vertolken.

Het is dus niet geheel verwonderlijk dat de film in Amerika de bioscoop niet haalde. Ondanks het veelbelovende begin vervalt de film in een saai verhaal, dat ondanks goede acteurs maar niet kan boeien.