Sightseers

Sightseers (2012)

In deze Britse zwarte komedie ontaardt oubollige caravantrip over het platteland in slachting.

Leestijd: 2 min 46 sec
Regie: Ben Wheatley | Cast: Alice Low (Tina), Steve Oram (Chris), Eileen Davies(Carol) Richard Glover (Martin), Monica Dolan (Janice), Jonathan Aris (Ian), e.a. | Speelduur: 89 minuten | Jaar: 2013

Sightseersvolgt het verliefde stel Tina en Chris. De twee zijn sinds kort bij elkaar en Chris neemt Tina mee in zijn caravan voor een reis over het Britse platteland. De attracties waar hun reis naar leidt zijn plekken als het potloodmuseum, het trammuseum en een beroemd viaduct. Het lijkt op het eerste gezicht een reis waarop niet heel veel mis kan gaan, of überhaupt veel kan gebeuren.

Tina is voor het eerst weg van haar overbezorgde en bemoeizuchtige moeder, en voor haar staat het reisje gelijk aan de ultieme vrijheid. Ondanks dat haar moeder haar om de haverklap belt, heeft zij het gevoel voor het eerst echt te leven. Al snel neemt de reis echter een bizarre wending wanneer Chris ruzie krijgt met een man die meerdere opmerkingen van hem over het op de grond gooien van zijn snoeppapiertjes negeert. Voordat ze het weet wordt de man onder de wielen van Chris' caravan vermorzeld. Chris doet of het een ongeluk was, maar nadat hij een boswachter die klaagt over het niet opruimen van de uitwerpselen van hun hond de hersens inslaat, begint het tot haar door te dringen dat ze op reis is met een psychopathische moordenaar. Tina reageert echter niet door te vluchten of de politie te informeren, maar ze besluit Chris te steunen in zijn gestoorde hobby, en er zelfs deel van uit te gaan maken.

De daden van het duo, die zich ontpoppen tot een soort Engelse versie van Mickey en Mallory Knox (Natural Born Killers), staan in groot contrast met de oubollige, suffige attracties die ze bezoeken en dit levert vaak hilarische situaties op. De ongecontroleerde agressie die bij het duo wordt opgeroepen door de meest banale, kleine dingetjes ontgaat de andere reizigers geheel. Niet vreemd want de locaties zijn natuurlijk ook de laatste plek waar je dit zou verwachten. Ook hun omgang en small talk met de andere nietsvermoedende reizigers is in het perspectief van de grove slachtpartijen hilarisch.Sightseers is een film die je tot meerdere malen toe hardop zal laten lachen. Zelfs de gruwelijke, bloederige moorden die het duo pleegt zijn door hun bizarre karakter vaak lachwekkend.

De hoofdrolspelers, Alice Low en Steve Oram, schreven ook het script van Sightseers en gingen zelfs in personage op een oriënterende reis om zich voor te bereiden op de opnames. Dit is goed te merken want beiden spelen hun rol voortreffelijk, vanaf het eerste moment zijn ze ondanks al hun eigenaardigheden geloofwaardige personages. Zelfs bewust van de bizarre daden die ze verrichten, ga je geloven dat zo'n duo echt zou kunnen ontstaan binnen de Engelse cultuur.

Sightseers bezit een zeldzame en zeer potente vorm van humor die het best valt te omschrijven als een mix van de ouderwetse Britse humor die we kennen van de Monty Python-films en het soort gitzwarte humor dat we kennen van films van de Deense regisseur Thomas Anders Jensen. Het is niet het soort humor dat het moet hebben van een goede punchline, maar humor die onder je huid kruipt en je laat lachen op momenten dat je soms niet eens weet waarom je eigenlijk lacht. Sightseers is een van de meest originele en vermakelijke Britse films in tijden.