A Few Best Men

A Few Best Men (2011)

Engelse bruiloftsfilm leent het scenario van The Hangover, maar dan zonder de humor.

Leestijd: 2 min 1 sec
Regie: Stephen Elliott | Cast: Xavier Samuel (David), Laura Brent (Mia), Kris Marshall (Tom), Tim Draxl (Luke), Olivia Newton-John (Barbara), Rebel Wilson (Daphne), e.a. | Speelduur: 97 minuten | Jaar: 2011

Bruiloftsfilms zijn hot, dat is duidelijk. Na allerlei films van Amerikaanse bodem is het de hoogste tijd voor een Europese wedding-romcom. A Few Best Men is het Britse antwoord op de hype.

De Engelse David ontmoet op vakantie het meisje Mia en raakt tot over zijn oren verliefd. Terug in Engeland vertelt hij zijn drie beste vrienden dat hij gaat trouwen. Deze staan hier niet echt om te springen, maar vliegen toch (al is het met tegenzin) naar Australië voor de bruiloft. Daar aangekomen gaat het niet van een leien dakje. De vrienden komen in contact met een drugsdealer en weten zijn cocaïne mee te nemen. Uiteraard gaat er van alles mis met het vrijgezellenfeest en slaan bij David en Mila de twijfels toe.

Vanaf de openingsscène komt A Few Best Men om in de clichés. We zien een typische backpacker met vrienden die allemaal op verschillende manieren een beetje vreemd zijn. Zijn schoonfamilie is rijk en na de vrijgezellenavond kunnen de mannen niet meer herinneren wat er allemaal is gebeurd. In plaats van een tijger in de badkamer, hebben zij een blatend schaap op de hotelkamer. Klinkt dat bekend in de oren? De film doet inderdaad in alle opzichten aan The Hangover denken. Gelukkig gaat het na een half uur net een andere kant op en hebben ze niet het hele scenario overgepend. Maar vanaf dat moment wordt het eigenlijk ook steeds minder leuk.

De ene scène lijkt voor een emotionele snaar te gaan, het volgende moment wordt het weer absurd. Dit zorgt er al snel voor dat het een chaos wordt om naar te kijken. De cast is op zich best leuk (ook Olivia Newton-John en Rebel Wilson hebben een bijrol), en ze doen wat ze kunnen met hun rol. Tussen Brent en Samuel is echter geen chemie, wat toch een essentieel ingrediënt is voor een romantisch verhaal. De mannen onderling overtuigen weer wel in hun vriendschap. In hun scènes zit nog af en toe een komisch moment, met name dankzij Kris Marshall, een van de 'best men' die eerder te zien was in Love Actually. Toch kunnen deze momenten de film niet redden en is vooral het einde zwak. Bruiloftsfilms kunnen best leuk zijn, maar deze is dat helaas niet.