Algemeen

‘Best aardig, voor een Nederlandse film’ [column]

door Ruben Heijloo op 23.02.2005 om 21:25 in Algemeen
[header]Het is een veelgehoorde reactie op producties van eigen bodem. Het lijkt wel of Nederlanders last hebben van een vreemd soort minderwaardigheidscomplex als het gaat om films uit ons eigen kikkerlandje.[/header]‘Best aardig, voor een Nederlandse film’ – een veelgehoorde reactie op producties van eigen bodem, ook op FilmTotaal. Het lijkt wel of Nederlanders last hebben van een vreemd soort minderwaardigheidscomplex als het gaat om films uit ons eigen kikkerlandje. Vooral jongeren laten zich nogal eens negatief uit over de Nederlandse cinema. Elke keer als er een wat grotere Nederlandse film in de bioscopen draait, begint het gezeur weer. Nederlandse films zouden uitblinken in middelmatige acteerprestaties, zouden een hoge mate van knulligheid tentoonspreiden, zouden saai en langdradig zijn, et cetera. Maar zijn deze kritieken terecht? Zijn Nederlandse producties inderdaad zo belabberd? Nee, natuurlijk niet. Het gezeik op Nederlandse films komt namelijk meestal van mensen die over dit onderwerp maar beter hun grote mond kunnen houden.

Wat zijn dan die veelgehoorde kritieken op Nederlandse films? Drie voorbeelden, mét weerlegging:

· In Nederlandse films wordt slecht geacteerd. Een kritiek die vooral te horen is bij mensen van wie het referentiekader bestaat uit de films die de commerciële omroepen uitzenden en de Nederlandse producties die het (wonder boven wonder) wél redden tot in de bioscoop. Hierbij kun je denken aan titels als Flodder, Costa, Floris en Snowfever. Het acteerwerk in deze veredelde soaps is inderdaad van een bedroevend niveau. Maar dit is niet representatief voor de Nederlandse film als geheel. Dit feit zal helaas onopgemerkt blijven door mensen die niet verder kijken dan de Pathé-neus lang is.

· Nederlandse films zijn saai en missen actie. Er zit ongetwijfeld minder spetterende actie in films van eigen bodem (Vet Hard is een uitzondering), en flitsende special effects komen we hier al helemaal niet tegen (wat niet vreemd is, als je het budget van de gemiddelde Nederlandse film vergelijkt met die van een Hollywoodproductie). Maar maakt dat Nederlandse films per definitie minder goed? Maak het hen minder boeiend? Wél als je kijkervaring uit niet meer bestaat dan schreeuwerige action-blockbusters met Vin Diesel in de hoofdrol. Maar er is meer! Weet je wat, ontgroei eerst je filmpuberteit, en probeer het dan nog eens. Ga bijvoorbeeld eens naar een filmhuis, of huur eens níet de laatste van Bruckheimer of Sommers. Filmhuisfilms vragen over het algemeen een iets grotere investering van de kijker, maar zijn uiteindelijk vaak de moeite waard. De filmhuisfilm is geen voorgekauwde lauwe prak, maar een stevige maaltijd; het is even dooreten, maar je zult je zoveel meer verzadigd voelen.

· Er zit te veel seks in Nederlandse films. Onzin natuurlijk. Vergeleken met Amerikaanse films zal er in Nederlandse producties misschien iets meer bloot en expliciete seks te zien zijn, maar dit zou eigenlijk heel normaal gevonden moeten worden. Iedereen doet 'het', dus waarom zou je het dan ineens in films moeten censureren? Wat pas vreemd is, is het excessieve geweld waarmee we overspoeld worden uit Hollywood. Maar daar hoor je niemand over. Er moet dus maar eens afgerekend worden met de filmpreutsheid van de gemiddelde bioscoopbezoeker (zie ook: Meer seks in films!).

Het valt dus allemaal wel mee met de Nederlandse film. Mag je dan helemaal geen kritiek hebben? Natuurlijk wel! Er zijn genoeg slechte films in Nederland gemaakt. Je hebt alleen geen recht van spreken zolang je niet weet waar je nu precies op moppert. Stap over je filmhuisangst heen en schud de vooroordelen over films in je moerstaal van je af. Probeer eens een Van Warmerdam, een Verhoeven of een Haanstra. Of laaf je aan de eindexamenfilms van filmstudenten die regelmatig op Nederland 3 worden uitgezonden – Nederland bulkt van het talent. Geen interesse? Even goeie vrienden, maar loop dan ook niet te zeiken op Nederlandse films. Je weet niet waar je het over hebt.

Mensen die geen interesse hebben, maar ook niet zeiken, mogen deze column als ongelezen beschouwen.

53 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

Tinuz

Avatar

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik zelf een der huiverigen ben als ik een nederlandse film kijk. Maar ergens dat is ook logisch sinds het kaf nog niet van het koren is gescheiden. Deze gedachte als bij bijv. de opmerking: "vroeger was de muziek beter!". Tuurlijk lijkt het zo, je hoort alleen nog maar de goede muziek uit die tijd!

Dus "amen" met je column... Beoordeel iedere film individueel en niet op zijn soort. (Hoe moeilijk dat af en toe is)

Konami

Avatar

Tinuz "Beoordeel iedere film individueel en niet op zijn soort. (Hoe moeilijk dat af en toe is)"


Precies, perfecte zin bij een zeer goede column.

ash_

Avatar

Prima column! Overigens blijft dit soort kritiek zeker niet beperkt tot film. Hoe vaak ik niet de schandalige kreet "On-Nederlands goed!" in (meestal) muziek recensies gelezen heb...

Thiver

Avatar

Prima column. Nederlandse films zijn inderdaad niet per definitie slecht. Feit is wel dat de Nederlandse films de afgelopen twintig jaar steeds slechter zijn geworden. Zoals je al zegt, in Nederland beschikken de filmmakers niet over riante budgetten. De enige oplossing hiervoor is ervoor te zorgen dat je de aandacht dan maar legt op goed acteerwerk en met name goede verhalen. Paul Verhoeven is een filmmaker die (hoewel hij sinds zijn entree in Hollywood veel gebruik maakt van visuele effecten) niet veel nodig heeft om een goed verhaal goed te vertellen. De meeste hedendaagse Nederlandse filmmakers (een enkeling daargelaten) kiezen doorgaans voor de gemakkelijkste weg en verzanden al snel in Amerikaanse clichés. Paul, come back, we need you!

Hans Olo

Avatar

Best aardig, voor een nederlandse column ;)

Helios

Avatar

Speciaal voor topic aangemeld ;)...

Een kennis van me neemt elke Nederlandse film op die op tv voorbij komt terwijl ze alle niet-Nederlandstalige toppers laat schieten. Ik kijk wellis een filmpje met haar mee maar kan niet bepaald zeggen dat er nou films tussen zaten die ik echt goed vond. Meeste waren redelijk maar meer dan dat nog niet tegengekomen.
Kan iemand een aantal goeie Nederlandse films noemen ?

Capone

Avatar

Ik was eerst ook altijd standaard huiverig tegenover Nederlandse films, totdat ik Van God Los gezien had. Daar was ik toch aardig van onder de indruk.

EDIT: En hoe kan ik nou De Tweeling vergeten, dat vond ik echt een schitterende film.

Filmwolfje

Avatar

Helios "Kan iemand een aantal goeie Nederlandse films noemen ?"


Karakter
De Noordelingen
Antonia

dat zijn er drie die nu bij mij opkomen... er zijn zekers nog meer goeie films...

Saldiac

Avatar

Naast de reeds genoemde films, wat te denken van een "Soldaat van Oranje", een "Minoes" of een "Simon"?
dat zijn absoluut geweldige films

het hele zeiken is nu eenmaal de natuur der Hollanders
een dag niet gezeikt, een dag niet geleefd?
iig is overdrijven en generaliseren een kunst en met het Hollands gezeik zijn wij daar onbetwiste grootmeesters in

Pip

Avatar

Karakter

darkx1986

Avatar

Meer dan zat goede films...soldaat van oranje en de tweeling vindt ik toch wel de beste twee. En zo zijn er ongetwijfelt nog wel genoeg., maar ik denk al je in verhouding rekend dat er evenveel slecht holywoods films zijn als slecht nederlands films, maar er zit natuurlijk ook wel een belangrijke factor in.....smaak. De nederlands film zijn toch ander dan een holywood productie. wat simpeler wat meer Nederlands, nuchter en een andere soort humor en daar moet je van houden

Rooster

Avatar

Als nederlanders kunnen en mogen we natuurlijk ook kritischer naar nederlandse films kijken. We zijn bekend met de taal, de gebruiken, locaties, kortom de hele nederlandse cultuur. we vallen dan ook eerder over relatief kleine onvolkomenheden. Met amerikaanse films is dat anders omdat de meesten van ons de amerikaanse cultuur voor een groot deel kennen of denken te kennen - juist door hun films.

Een erg goede nederlandse film is natuurlijk Spoorloos. En wat te denken van Fanfare of De Aanslag

BunnyHunter

Avatar

Wow ruben je slechtste collum ooit.. saaaaaaai..langdradig slecht geacteerd en te veel sex.. als ik jou was zou ik maar eens niet naar pathe gaan ..

en ik vond flodder juist vet goed geacteerd :@

Meneer

Avatar

Met mensen zoals Ruben ben ik zeer blij! Gelukkig begint er in Nederland een kentering te komen. In het verleden heerste er nogal een tendens om alles wat Nederlands was te verketteren. Alles wat buiten Nederland te vinden was, werd dan juist weer verheerlijkt...

Dat je extra kritisch bent op Nederlandse producten, prima! Maar laat je door nitwitten gevormde mening los en geef de Nederlandse film een eerlijke kans bij het vormen van jouw EIGEN mening.

sickboy1984

Avatar

Met het meeste ben ik het wel eens en vind dat er ook genoeg goeie films zijn. maar met een gedeelte was ik het niet eens. Sommige mensen houden gewoon van schreeuwerige action-blockbusters (zoals jij ze noemt). Het slaat daarom ook nergens op dat je zegt dat je dan maar eerst je filmpuberteit moet ontgroeien en het dan nog maar is moet proberen.
Denk niet dat, dat er iets mee te maken heeft, is gewoon een kwestie van smaak. Het komt een beetje over of jij je beter voelt dan de mensen die gewone hollywoodproducties beter vinden.

Meneer

Avatar

sickboy1984 "Met het meeste ben ik het wel eens en vind dat er ook genoeg goeie films zijn. maar met een gedeelte was ik het niet eens. Sommige mensen houden gewoon van schreeuwerige action-blockbusters (zoals jij ze noemt). Het slaat daarom ook nergens op dat je zegt dat je dan maar eerst je filmpuberteit moet ontgroeien en het dan nog maar is moet proberen.
Denk niet dat, dat er iets mee te maken heeft, is gewoon een kwestie van smaak. Het komt een beetje over of jij je beter voelt dan de mensen die gewone hollywoodproducties beter vinden."


Het heeft in mijn ogen te maken met de ontwikkeling van de smaakpupillen..Ga je voor een broodje hamburger bij de McDonalds, of ga je voor een uitgebreid diner bij hotel KarelV.

sickboy1984

Avatar

Vind ik niet. Als ik bijvoorbeeld kijk naar een vriend van mij die ook graag naar films kijkt. Hij houd van harde actie films en vind het verhaal niet heel erg belangrijk. Ik heb met hem ook naar amelie en lilja 4-ever zitten kijken (niet echt blockbusters toch), maar die vond hij helemaal niks. Dit zijn nog maar 2 voorbeelden daarvan. Hij heeft het dus wel geprobeerd maar vond het gewoon helemaal niks.
Daarom denk ik dat het gewoon echt persoonlijk is waar je van houd.

Kenji

Avatar

Cloaca.

Ja, genoeg uitzonderingen dus, maar toch vind ik dat de balans in de Nederlandse filmindustrie wel doorslaat naar oppervlakkige doelgroepkomedieën, en dat er weinig serieus of vernieuwend werk tegenover staat. Dan kun je wel zeggen dat dat in Hollywood niet anders is, maar vergelijken met Hollywood is makkelijk. Vergelijk Nederland eens met Europese filmlanden als Duitsland, Frankrijk, Italië. In Nederland vallen ook de 'serieuzere' filmmakers van onder de 50 altijd maar weer terug in veilige ironie en randstedelijke zelfreferentie, waarbij (lollige) seks en drugs en homoseksualiteit wel degelijk tot vermoeiens toe worden opgevoerd. Toch crowdpleasers dus, in mijn ogen.

Waar zijn de Tom Tykwers, de Gaspar Noé's, de Von Triers van Nederland, kortom: de filmmakers die niet bang zijn om zichzelf bloedserieus te nemen en zonodig vol op hun bek te gaan met films die tegen de draad ingaan? Misschien Pieter Kuijpers (heb Van God Los niet gezien)? Lodewijk Crijns? Wie het weet mag het zeggen.

Beagle

Avatar

Ruben "...mogen dit als ongelezen beschouwen..."


Dat is nu onzin, zit net de het column te lezen en moet het gelezen als niet gelezen beschouwen.. dat gaat dus niet!

Overigens kan je het gelijk of ongelijk van een generaliserende opmerking zoals bijvoorbeeld "De meeste Nederlandse films zijn puin" alleen aantonen met statistische cijfers. Geldt trouwens ook voor Hollywood films, alleen is dat wat lastiger vanwege de hoeveelheid.

Overigens zijn er wel degelijk pareltjes (zoals eerder genoemd) en de kunst is om deze te kunnen vinden.

Marlous

Avatar

Ik moet zeggen dat ik het met Bolo eens ben...

De titels die hier genoemd worden zijn op 2 (3) handen te tellen en heel veel films zijn ook van 20-30 jaar geleden.

Als wij in 30 jaar zo'n 30 films hebben gemaakt die een beetje de moeite waard zijn, vind ik niet dat wij kunnen zeggen dat wij niet zo moeten zeuren over het nederlandse filmaanbod.

Ik ben het dus absoluut NIET eens met deze column. Die paar goede nederlandse films wegen gewoon niet op tegen het algemene nederlandse filmaanbod.

Je kan zeggen dat de nederlandse films zoals Costa, Flodder en snowfever niet repressentatief is voor de ned films in het algemeen, maar dat is dus juist wel zo.

Dit soort films, zijn nu eenmaal de ned. films die in het algemeen veelal gemaakt worden in een jaar.. Daar basseren wij onze mening over nederlandse films op.

Niet die ene uitblinker, die eens in de 2 a 3 jaar opduikt....

WoUtoMatiC

Avatar

Het is inderdaad een beetje makkelijk om te zeggen 'deze films zijn niet representatief voor de Nederlandse film'.

Rooster

Avatar

WoUtoMatiC "Het is inderdaad een beetje makkelijk om te zeggen 'deze films zijn niet representatief voor de Nederlandse film'."

Net zo makkelijk om juist deze films te noemen om aan te tonen dat Nederlandse films bagger zijn. Maar dit wordt vaak gedaan door mensen wiens kennis van de Nederlandse film ook niet veel verder reikt dan die 3 films. Ja en die mensen hebben natuurlijk geen recht van spreken en moeten - zoals ruben dat zegt - hun grote mond houden. Dát is toch ook een beetje de essentie van de column

ash_

Avatar

Marlous77 "De titels die hier genoemd worden zijn op 2 (3) handen te tellen en heel veel films zijn ook van 20-30 jaar geleden.

Als wij in 30 jaar zo'n 30 films hebben gemaakt die een beetje de moeite waard zijn, vind ik niet dat wij kunnen zeggen dat wij niet zo moeten zeuren over het nederlandse filmaanbod."


Daar ben ik het niet mee eens. Net de laatste jaren komt er naar mijn idee steeds meer kwaliteit uit Nederland. Zeker, tegelijk is ook die hele Nijenhuis stroming komen opzetten en de verhouding goed/slecht is nog steeds niet perfect maar dat is in de meeste landen zo Maar als ik even opsom:

De Tweeling, Van God Los, Karakter, Interview, Cloaca, Antonia, De Grot, Cloaca, Shouf Shouf Habibi, Wilde Mossels, Simon, Amnesia, Siberia, Rent a Friend, De Poolse Bruid, Lek...

Allemaal films uit ongeveer de laatste 10 jaar (en de meeste de laatste 5 jaar). Dat vind ik helemaal geen slechte score voor een klein filmland als het onze.

AngelEyes

Avatar

En er is ook nog het wiskundige aspect. Films uit 1 land (NL) worden vergeleken met films uit tientallen landen. Maar heel af en toe zal er een Nederlandse film tussen zitten die net zo goed of beter is als welke buitenlandse film dan ook. Op het moment dat er even geen Nederlands meesterwerk is kijken we naar het buitenland, waar dus altijd wel in een van de landen een goede film uitgekomen is, en dan denken we dat Nederlandse films slecht zijn omdat je dan een mindere film vergelijkt met een topfilm.
Als je daarentegen Nederlandse films vergelijkt met 1 individueel land, dan denk ik dat de Nederlandse film helemaal zo slecht nog niet is.

M1r4

Avatar

Dusse...worden we geacht om ofwel te zeiken ofwel onze monden (keyboards..toetsen) te houden??

Ik vond Flodder en Ciske de Rat wel om aan te zien..
Maar doorgaans als ik in de tv gids zie dat een film nederlands is dan kijk ik er niet naar....toch niets aan.
Mijn Nederlands-Canadeze vriend heeft dezelfde mening over Canadese films.

Maar om nou te klagen over teveel bloot en sex vind ik wat ver gaan. Ik geef toe dat er teveel sex kan zijn, want sex houdt het verhaal op en verandert het genre van de film in de eenvoudige aanduiding "porno".
Maar hoe kun je nou zeggen dat er teveel bloot is?
Mooi bloot is nooit lelijk!
Hoe meer borsten hoe meer vreugd!

WoUtoMatiC

Avatar

Rooster "Net zo makkelijk om juist deze films te noemen om aan te tonen dat Nederlandse films bagger zijn. "

psies! Daarom moet je alle films meenemen in je oordeel.

Marlous

Avatar

Vind ik ook....ALLE nederlandse films vormen bij ons een beeld in het algemeen...

En dan is er ook nog een kwestie van smaak.

Hier even het lijstje van Ash:
De Tweeling, Van God Los, Karakter, Interview, Cloaca, Antonia, De Grot, Cloaca, Shouf Shouf Habibi, Wilde Mossels, Simon, Amnesia, Siberia, Rent a Friend, De Poolse Bruid, Lek...

Ik heb ze niet allemaal gezien (Cloaca, De grot, Amnesia en Siberia en Simon), maar ik vond Shouf Shouf Habibi en Rent a Friend bijvoorbeeld helemaal niets.
De poolse bruid, Van God los en de Tweeling vond ik wel goed

De rest vond ik wel aardig. ;)

Van dit lijstje heb ik er dus 5 films niet gezien, maar de rest wel.

Heb ik nu geen recht op spreken....

Marlous

Avatar

Wat ik dus wil zeggen is dat ik (mijn smaak) echt 3 films van dat lijstje (willekeurig lijstje) goed vond....

Dat vind ik dus een teleurstellend lijstje in al die jaren...

ash_

Avatar

@Marlous77, het is dus een kwestie van smaak. Het zijn jouw films niet, maar slecht zijn ze niet.

Ann McDunn

Avatar

Heeft het ook niet een beetje te maken met de tijd? We worden overspoeld met films uit alle landen, en zoals b.v. Fanfare vond ik vroeger geweldig, maar ik heb die film laatst nog gezien op een filmmiddag voor mensen uit een bejaardenhuis, en heb de film niet uitgekeken, het klonk allemaal zo toneelmatig. Turks Fruit, was geweldig, maar als je die na jaren terug ziet is het ook niet meer wat je er eerst van vond. Ik zal eerdaags eens wat hedendaagse Nederlandse films gaan kijken, misschien is het allemaal wel beter geworden dan "Hoge hakken, echte liefde", en dat soort ongein. Ook smaak heeft er natuurlijk heel veel mee te maken. Maar nog steeds, ik heb gewoon geen zin in een Nederlandse film, omdat ik teveel troep heb gezien, ik zal m'n leven beteren, maar als ik moet kiezen tussen een Engelse en een Nederlandse film, dan weet ik wel wat ik op zo'n avond ga kijken. Dit is niet kankeren op Nederlandse films, teveel bloot is onzin, ik heb het alleen over het toneelmatige wat veel van onze sterren maar niet kunnen laten.

Slemper

Avatar

ash_ "
De Tweeling, Van God Los, Karakter, Interview, Cloaca, Antonia, De Grot, Cloaca, Shouf Shouf Habibi, Wilde Mossels, Simon, Amnesia, Siberia, Rent a Friend, De Poolse Bruid, Lek...
"



zusje!

Meneer

Avatar

Slemper "[quote=ash_]
De Tweeling, Van God Los, Karakter, Interview, Cloaca, Antonia, De Grot, Cloaca, Shouf Shouf Habibi, Wilde Mossels, Simon, Amnesia, Siberia, Rent a Friend, De Poolse Bruid, Lek...
[quote]


zusje!"


De vliegende hollander, de aanslag, soldaat van oranje..

ash_

Avatar

Meneer "de aanslag, soldaat van oranje.."


Goede films, maar ik had het over de laatste 10 jaar.

Zeurdoos

Avatar

Hmm, is het niet zo dat wij, als Nederlanders, zowel de troep als de parels van de Nederlandse filmmakers te zien krijgen? Dit in tegenstelling tot de troep van overige landen (Amerika niet mee gerekend ;)), die keurig binnen die landgrenzen blijft. Zo zien wij alleen de parels uit bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk, maar de troep word keurig voor het eigen publiek bewaard.

Zo, weer 2 cent armer...

WizardOfOss

Avatar

ash_ "De Tweeling, Van God Los, Karakter, Interview, Cloaca, Antonia, De Grot, Cloaca, Shouf Shouf Habibi, Wilde Mossels, Simon, Amnesia, Siberia, Rent a Friend, De Poolse Bruid, Lek..."

Ik vond Lek nu juist HET voorbeeld van 'Best aardig, voor een Nederlandse film'. Het is zeker geen slechte film, maar als het een Hollywood-film was geweest had ie de bioscopen waarschijnlijk nooit gehaald. Best knap natuurlijk dat je met een beperkt budget mee kan met middelmatige Hollywood-producties die een veelvoud gekost hebben, maar daarmee is het nog geen geweldige film.

Van de rest van het rijtje heb ik te weinig gezien om er een oordeel over te geven, maar ik ben het wel met Marlous eens dat het nog altijd een erg beperkt rijtje goede films is (zeker als je Cloaca twee keer noemt ;) ), gezien het aantal producties van vooral de laatste paar jaar. En van dat rijtje heb ik van verschillende films wel fragmenten of trailers gezien, en om nu te zeggen dat ik daar zo enthousiast van werd. Eigenlijk is Van God Los de enige film die ik echt graag eens zou willen zien.

juggalo

Avatar

Jezus is een Palestijn is volgens mij nog niet genoemd. Goeie Nederlandse film MET Hans Teeuwen. :W

Tsjeard

Avatar

'Thuisland' vond ik ook erg mooi trouwens en 'De Vuurtoren'.
'Lijmen het been' heb je dan nog en 'Mariken'(leuke kinderfilm), 'Grimm' en nog co-producties natuurlijk als 'Dancer in the dark' en 'Dogville'...

'Liever verliefd' schijnt trouwens ook wel goed te zijn.

PUMA

Avatar

Het hele idee van deze recentie slaat nu al nergens meer op, mensen die proberen zoveel mogelijk goeie nederlandse films te posten maar daar word niks mee berijkt. Het probleem is vind ik zelf dat costa-achtige film voor iemand die niet naar de biobliotheek (ofzoiets) gaat om films te huren, het uithangboord is voor de nederlandse films die nu gemaakt worden, natuurlijk weet ik dat om 03:00 s'ochtends op nederland 3 mooie nederlandse films voorbijkomen, maar meestal heb ik dan wel wat beters te doen. De oplossing zou zijn dat de gemiddelde puber gewoon een beetje filmkennis word ingestamt en eindelijk inziet wat voor bagger de meeste commercieele nederlandse films zijn, of dat film maatschappijen 'goede' films laten maken en costa films boicotten. Over de uitspraak goed voor een nederlandse film is opzich niks op tegen want als je dit zegt bedoel je in zekere zin goed voor met welk product het gemaakt is, goed voor met welke middelen er tot beschikking stonden.

Olympus Moons

Avatar

Onzinnige en belacheljike column! het enige doel van deze column is Ruben's superioriteits gevoel weer aan te spekken.
Hij praat gewoon dezelfde onzin als kakkers die naar een ballet of opera gaan. Omdat zij het wel mooi vinden, zijn ze beter dan degene die er niet naartoe gaan.
Ruben heeft hetzelfde gevoel met de filmhuizen en met, inderdaad, de Nederlandse bagger die in onze bioscopen draait en/of gedraait heeft.
Ik loop niet bepaald warm voor de titels die jullie hier opnoemen. Heb er veel van gezien en ja, ik vind ze ver onder de maat. En dan durf ik toch te garanderen dat mijn neus wel iets verder komt dan de pathé bioscopen.
Ruben daarentegen heeft de obsessie om zichzelf belangrijker dan anderen simpelweg omdat hij een andere smaak heeft. Goed zo Ruben! Scheld er maar lekker op los in je comuns. Dat is pas volwassen!!!

lulligvoorje

Avatar

Tinuz "Deze gedachte als bij bijv. de opmerking: "vroeger was de muziek beter!". Tuurlijk lijkt het zo, je hoort alleen nog maar de goede muziek uit die tijd!"
Onzin, de muziek WAS een stuk beter. Heel logisch te verklaren:

- De spoeling is veel te dun (geworden, en gemaakt). Er wordt vandaag de dag het tienvoudige gereleased, vergeleken met bijv. 22 jaar geleden.
- Domme talentloze muziekmakers stampen zonder problemen rommel in elkaar die *lijkt* iets voor te stellen, maar die dat in werkelijkheid natuurlijk niet doet.
- Geld was vroeger niet de primaire drijfveer bij de artiest, dat is nu echt héél anders dan bijv. 25 jaar geleden.
- Pop-muziek moet het voor een groot deel hebben van de melodie, het thema, de tekst. Dat is geen onuitputtelijke bron; Alle melodietjes en teksten zijn nu (bewezen) reeds eerder gemaakt, je kunt in feite geen nieuwe song meer schrijven.
- Voor de opnames en productie van 1 single werd regelmatig 1 hele week uitgetrokken, nu doet men dat in 1 dag. Om nog maar te zwijgen over de producties van hele albums, of soundtracks.
- Als de arbeidsintensiviteit groter is, dan is het eindproduct over het algemeen beter gecontroleerd op kwaliteit. Met de komst van processing power en computer-speed is helaas ook gemakzucht, luiheid en afraffelen schering en inslag. Zowel bij film als bij muziek, trouwens.
- De muziek toen werd zelden tot nooit gemaakt met als doel er tijdelijke instant gratificatie mee te bereiken bij de luisteraar.

Denk aan computer-games; Je kunt ze nog zo mooi maken, visueel, en geluidstechnisch, maar als de basis, het idee, niks voorstelt, dan is het een waardeloos computer-game. High short-term impact rubbish. Ik noem dit ook wel het Alien-Versus-Predator-effect. Ziet er leuk uit, maar afgezet tegen iets als Alien of de eerste Predator film, haalt AVP nog niet een kwart van de eeuwigheidswaarde.

Niet zeiken dus;
Er zitten best wel eens diamantjes tussen, in de huidige muziekwereld, maar het percentage (zeker afgezet tegen het totaal-aantal releases!) met enige eeuwigheidswaarde is buitengewoon laag.
De sterk dalende lijn deed - naar mijn indruk - zijn intrede ergens rond 1989. De meest waardevole periode, wat pop-muziek betreft, moet je echt zoeken in de periode tussen 1964 tot 1996, met een hoge piek in kwaliteit-versus-kwantiteit tussen 1973 en 1988.

Colonel_Kurz

Avatar

lulligvoorje "
De sterk dalende lijn deed - naar mijn indruk - zijn intrede ergens rond 1989. De meest waardevole periode, wat pop-muziek betreft, moet je echt zoeken in de periode tussen 1964 tot 1996, met een hoge piek in kwaliteit-versus-kwantiteit tussen 1973 en 1988."
Interessant statement, tot aan het bovenstaande stuk... Want dit gegoochel met jaartallen slaat nergens op. Alsof er pas in 1964 goede (pop)muziek werd gemaakt, en alsof de commerciële belangen niet al in de jaren '70 de overhand begonnen te nemen...

Marlous

Avatar

En het onderwerp niet over muziek gaat maar over de nederlandse film.....

Vind dit een erg groot verschil....

lulligvoorje

Avatar

Colonel_Kurz "Want dit gegoochel met jaartallen slaat nergens op. Alsof er pas in 1964 goede (pop)muziek werd gemaakt, en alsof de commerciële belangen niet al in de jaren '70 de overhand begonnen te nemen..."

Ik zie dat lezen nog altijd erg moeilijk is voor jonge mensen, want je aannames slaan nergens op. Commerciele belangen speelden in de twintiger jaren al een rol. Dat achterlijke "commercie is fout" gezeur is ook wel het laatste debiele cliché wat je mij ooit zult zien benoemen. Er staat iets heel anders. Commercie is helemaal niet door mij genoemd als iets wat per definitie slecht zou zijn voor de (gemiddelde) kwaliteit van de muziek. Bovendien staat nergens dat er pas in 1964 goede muziek werd gemaakt. Lees het eens opnieuw, maar dan met je hoofd erbij.

lulligvoorje

Avatar

Marlous77 "En het onderwerp niet over muziek gaat maar over de nederlandse film....."
Hou dan ook je arrogante smoel over muziek. Moet je bovendien mee bij Tinuz zijn.

Carlijn

Avatar

Persoonlijk vind ik de verhouding slechte films binnenland en buitenland (met name Tinseltowners) helemaal niet zo verschillend.
Hollywood produceert 40 films waarvan 20 als 'slecht' worden afgestempeld. Nederland produceert er 10 waarvan er 5 slecht zijn. Daz erg globaal bekeken, maar t fluctueert natuurlijk per jaar.
Goede discussie! Hoewel ik niet zeker ben dat er een conclusie uit getrokken kan worden...

Zeurdoos

Avatar

lulligvoorje "Hou dan ook je arrogante smoel over muziek. Moet je bovendien mee bij Tinuz zijn."


Arrogante smoel? Nee, da's aardig om te zeggen :}. Gedraag je eens op het nivo waarin je je argumenten neerzet! Want dit soort kinderachtig schelden doe je maar ergens anders!

Tsjeard

Avatar

Leuk, mekaar uitfoeteren }:

Geld zal vermoedelijk vaak een grote rol spelen. Veel goeie regisseurs gaan lekker bakken met geld verdienen in de reclamewereld of elders. Ze hebben geen zin in het moeten leuren met een idee en de helft daarvan te moeten opgeven omdat het de geldschieters niet aanstaat. Al zijn er natuurlijk wel mensen die met weinig tijd en geld juweeltjes kunnen maken, maar dat soort films hoor je daarna ook weinig meer van omdat het de doorsnee NL'er niet boeit.

Memento

Avatar

Interessant statement, tot aan het bovenstaande stuk... Want dit gegoochel met jaartallen slaat nergens op. Alsof er pas in 1964 goede (pop)muziek werd gemaakt, en alsof de commerciële belangen niet al in de jaren '70 de overhand begonnen te nemen...


In 1964 begon de muziek een vorm aan te nemen die lijkt op de popmuziek van nu. De muziek die voor 1964 populair was was vooral Rock&Roll, Blues etc. In de jaren '70 was de muziek ook wel commercieel, maar er was nog sprake van artistieke integriteit. Mede door de komst van Mtv is het aantal verschillende soorten muziek dat de mensen horen minder geworden.

En het onderwerp niet over muziek gaat maar over de nederlandse film.....

Vind dit een erg groot verschil....


Als het argument over films wordt vergeleken met muziek, en je ontkracht het argument van muziek, dan zegt dat ook wat over film.

En ik blijf toch van mening dat Nederlandse films minder zijn. Het zijn vaak halfgare soapsterren die er in spelen (komt denk ik vooral omdat er niet genoeg films in NL gemaakt worden voor een acteur om zich te kunnen specialiseren). Ook is de Nederlandse taal gewoon minder plezierig om te horen.

shaffa2

Avatar

Wat ík nou een hele goede film vond was de korte animatiefilm Father and Daughter, een film die bekroond is met onder meer een Oscar. Gewoon prachtig.

afbeelding

Lt. Dan

Avatar

Beetje laat maar goed, ik ben ook maar pas aangemeld.

Wat mij voornamenlijk vaak verveeld bij Nederlandse (lees Amsterdam e.o.) films is dat ze vrij vaak dat calvinistische sobere ondertoontje hebben en dito setting.
Hebben ze dat toontje niet, dan is het ineens weer meteen snel, hip, randstedelijk en grof. Woorden als "klootzak" en "lul" lijken dan een soort basisingredient voor een geslaagde film.
Met hip, snel en grof is niks mis, kijk maar eens naar de film Trainspotting deze week....dit gegeven kan dus toch op een intelligente en leuke manier gepresenteerd worden. Toch vind ik dat Nederlandse films daar vaak meer moeite mee hebben.

nieuwslaatste nieuws

meest populair