Man on a Ledge (2012)

Sam Worthington balanceert op een richel, terwijl aan de overkant een juwelenroof gaande is.

Leestijd: 2 min 47 sec
Regie: Asger Leth | Cast: Sam Worthington (Nick Cassidy), Elizabeth Banks (Lydia Mercer), Jamie Bell (Joey Cassidy), Ed Harris (David Englander), Genesis Rodriquez (Angie), Edward Burns (Jack Dougherty), Kyra Sedgwick (Suzie Morales), e.a. | Speelduur: 102 minuten | Jaar: 2012

De titel Man on a Ledge had niet veel letterlijker gekozen kunnen worden. Het verhaal start met een man die in een duur hotel van New York een kamer op een van de bovenste verdiepingen boekt, uit zijn raam klimt en naar beneden dreigt te springen. Gelukkig zit er nog een heel verhaal achter.

De man op de richel is Nick Cassidy. Met behulp van flashbacks zien we dat hij een voormalige politieagent is, die werd veroordeeld voor moord en de begrafenis van zijn vader gebruikte om te ontsnappen. Maar waarom ontsnappen om vervolgens een einde aan zijn leven te maken? Een bemiddelaar wordt ingeroepen om Cassidy te overtuigen niet te springen. Wanneer de identiteit van Cassidy wordt achterhaald, barst het mediacircus los. Binnen de kortste keren heeft zich een menigte onderaan het gebouw verzameld en vliegen de pershelikopters langs.

Al snel krijg je als kijker door dat Cassidy niet van plan is om te springen. Balanceren op de richel dient slechts als afleiding, zodat aan de overkant van het hotel ongemerkt een diamantroof kan plaatsvinden. Maar ook hebzucht is niet de reden van Cassidy om voor bliksemafleider te spelen, maar het zou zonde zijn om het verdere verloop van het spannende verhaal te verklappen.

Man on a Ledge is een enigszins afwijkende film die minder standaard is dan hij op het eerste gezicht lijkt te zijn. Het plot is misschien niet zo geloofwaardig, maar het entertainmentgehalte is hoog. Een paar twists zie je aankomen, maar de film weet hier en daar toch ook echt te verrassen. Wat Man on a Ledge naar een hoger niveau tilt, is zonder meer de cast. Elizabeth Banks is goed op haar plek als de onderhandelaar die zelf ook de nodige bagage heeft. Jamie Bell laat wederom zien dat hij de transitie van kindster (hij was immers Billy Elliot) naar volwassen acteur goed heeft doorstaan. Mannen kunnen genieten van Genesis Rodriguez, een nieuwe starlet die misschien niet over het grootste acteertalent beschikt, maar prima de rol van mooie sidekick weet te vervullen. Ed Harris speelt een kleine rol, maar eist in zijn scènes alle aandacht op. Het ensemble wordt gecompleteerd met Kyra Sedgwick en Edward Burns.

De echte ster van Man on a Ledge is natuurlijk de man op de richel, maar Sam Worthington is desondanks de acteur die na afloop het minste bijblijft. Hij mag dan sinds Avatar de rollen voor het uitkiezen hebben, hij is niet echt ‘leading man’-materiaal. Gelukkig maakt dat voor Man on a Ledge niet uit. De actie en spanning zijn in deze film belangrijker en Worthington hoeft de film niet te dragen. Toch is het de vraag of Worthington over een paar jaar nog hoofdrollen zal krijgen in grote films.

Man on a Ledge is in het begin misschien een beetje onduidelijk en het duurt even voordat het plot wat vaart krijg, maar naarmate de motieven van de personages duidelijk worden, bouwt de spanning op en gaat het ineens in een razend tempo. Voor degenen die houden van heistfilms en bereid zijn een en ander voor lief te nemen, is deze film zonder meer het overwegen waard.