Safe House (2012)

Geen safe house is veilig genoeg in deze zinderende actiefilm met Denzel Washington en Ryan Reynolds.

door Michelle Iwema om 22:49 in RECENSIES
Safe House poster
Regie: Daniel Espinosa | Cast: Denzel Washington (Tobin Frost), Ryan Reynolds (Matt Weston), Vera Farmiga (Catherine Linklater), Brendan Gleeson (David Barlow), Nora Arnezeder (Ana Moreau), e.a. | Speelduur: 115 minuten | Jaar: 2012

Ryan Reynolds is een van 's werelds bekendste acteurs, maar wie zijn cv goed bekijkt, kan niet ontdekken waar alle hype door is veroorzaakt. Natuurlijk was hij grappig in de tv-serie Two Guys and a Girl, maar zijn film-cv bestaat voor een groot deel uit films die het 'net niet' waren. Met Safe House krijgt Reynolds (opnieuw) de kans om te bewijzen dat hij zijn A-status aan meer te danken heeft dan bekende vriendinnen en het label ‘Sexiest Man Alive’.

Het verhaal van Safe House draait om Tobin Frost. Hij is een overgelopen CIA-agent, die in Zuid-Afrika in handen komt van de CIA. Hij wordt overgebracht naar een safe house waar de CIA hem onmiddellijk begint te waterboarden. Maar ze zijn nog maar net begonnen met de ondervraging, wanneer het safe house wordt overvallen. CIA-agent Matt Weston krijgt de taak om Frost naar een ander safe house te brengen. Dat is geen gemakkelijke opgave, want het lijkt erop dat iedereen Frost dood wil hebben. Terwijl ze samen op de vlucht zijn, leren de twee mannen elkaar beter kennen en komt de jonge ambitieuze Weston er door Frost achter dat de CIA het niet altijd bij het rechte eind heeft.

De grootste attractie die de bezoekers van Safe House wordt beloofd in de vele trailers en promo's op tv is actie, en dat maakt de film helemaal waar. De actie komt al na enkele minuten op gang en daarna volgt de ene na de andere zinderende scène. Een van de hoogtepunten daarbij is een achtervolging binnen het Green Point Stadium, waarbij gebruik is gemaakt van de aanwezige massa's en de sfeer rond de voetbalwedstrijd die gaande is, om de spanning te verhogen.

Wat door de nadruk op de actie een beetje achterwege blijft, is een verdieping van de karakters. Het ontbreekt in het scenario aan motivatie van de personages. Alleen Denzel Washington weet wat extra inhoud mee te geven. Wij weten misschien niet waarom Frost is geworden wie hij is, Denzel lijkt het zelf wel te weten. Reynolds doet het niet slecht in zijn rol, maar is simpelweg niet van hetzelfde kaliber als Washington, die met zijn lichaamshouding of bepaalde manier van kijken al een heel verhaal lijkt te vertellen. Het is geen afgang voor Reynolds, maar het is helaas weer een film waarmee hij zijn 'hype' niet weet waar te maken. Het scenario schiet niet alleen tekort in de ontwikkeling van de karakters, maar is helaas ook te voorspelbaar. De climax zie je al ver van tevoren aankomen en na afloop weet je nog steeds niet waar het allemaal om draaide. Een absoluut pluspunt daarentegen zijn de locaties waar de film is opgenomen in Zuid-Afrika. De claustrofobische townships, de schitterende Tafelberg en de levendigheid van Kaapstad ondersteunen de sfeer van het verhaal. Na het kijken van Safe House besef je pas hoe weinig hier wordt gefilmd, terwijl het land zich er absoluut voor leent.

Safe House is een film die liefhebbers van het actiegenre prima zal vermaken. Alleen is het jammer dat er bij een film met zo’n topcast, overtuigende actie en schitterende beelden, zo weinig zorg is gestoken in het scenario. Er had een hele goede film in kunnen zitten, nu is het een lekkere actiefilm, die je helaas ook snel weer vergeet.