Due Date (2010)

Niet zo hilarisch als The Hangover, maar toch een bovengemiddeld goede komedie dankzij twee topacteurs: Robert Downey Jr. en Zack Galifianakis.

door Arman Avsaroglu om 00:02 in RECENSIES
Due Date poster
Regie: Todd Phillips | Cast: Robert Downey Jr. (Peter Highman), Zack Galifianakis (Ethan Tremblay), Michelle Monaghan (Sarah Highman), Juliette Lewis (Heidi), Jamie Foxx (Darryl), e.a. | Speelduur: 95 minuten | Jaar: 2010

Meer dan de helft van het succes van een komedie hangt af van de casting. Hoe goed de grappen op papier ook lijken te zijn, als de acteurs geen klik met elkaar hebben kan je er net zo goed mee ophouden. En omgekeerd kan een goed op elkaar ingespeelde cast een niet heel bijzonder scenario boven zichzelf laten uitstijgen. Dat laatste is het geval bij Due Date, de nieuwe film van Todd Phillips, die afgelopen jaar nog met het ongekend grappige The Hangover op de proppen kwam.

Phillips, die het ‘bromance’-genre met films als Road Trip, Old School en Starsky and Hutch al had uitgevonden voor Judd Apatow er mee aan de haal ging, gaat met Due Date weer de samenwerking aan met Zack Galifianakis, de komiek voor wie The Hangover de grote doorbraak betekende. Gezelschap kregen de twee van Robert Downey Jr. die zijn komisch talent met films als Tropic Thunder en Sherlock Holmes al ruimschoots had bewezen.

In Due Date staat architect Peter centraal, die voor een zakentrip in Atlanta zit en door een ongelukkig toeval wordt opgescheept met aspirant-acteur Ethan Tremblay. De twee moeten allebei snel naar Los Angeles (Peter omdat zijn vrouw op het punt staat te bevallen en Ethan omdat hij dolgraag een rol wil spelen in Two and a Half Men) en besluiten met een huurauto door Amerika te reizen. De zeer uiteenlopende persoonlijkheden van Peter en Ethan botsen echter al snel en zorgen voor talrijke hilarische situaties.

De komische roadmovie is geen nieuw genre, met klassiekers als Planes, Trains and Automobiles en (in mindere mate) Road Trip van Phillips zelf. Due Date probeert dan ook niet het wiel opnieuw uit te vinden, maar wil de makkelijk herkenbare structuur van dit genre gebruiken om de talenten van zijn twee hoofdrolspelers optimaal tot uiting te laten komen. Dat lukt dan ook heel aardig. De droge humor van Robert Downey Jr. en de veel expressievere stijl van knuffelbeer Galifianakis vullen elkaar uitstekend aan en zijn de grote pluspunten van de film.

Van het scenario moet Due Date het namelijk niet echt hebben. Alle situaties doen nogal herkenbaar aan en zijn vaak ook niet extreem genoeg om te verrassen zoals The Hangover dat vorig jaar wel lukte. Daardoor is de grapdichtheid net iets te laag om als kijker echt in een slappe lach te belanden. En daarmee keert regisseur Todd Phillips na het verrassend sterke The Hangover toch een beetje terug naar het niveau waar hij met aardige films als Road Trip en Old School om bekend stond. Leuke, platte komedies die niet al te veel om het lijf hebben. Dat Due Date dan toch nog boven de middelmaat uitstijgt, is volledig te danken aan het amusante moddergooien tussen Robert Downey Jr. en Zack Galifianakis.

21 Reacties

GiLuX

"... met het ongekend grappige The Hangover..."

oh dear... wat zijn dat voor soort figuren die films als the hang over, movie 43, meet the fockers en dat soort totale onzinnige films als hilarisch bestempelen.

ik was in de veronderstelling dat enkel de puriteinse amerikanen konden lachen om onderbroeken poep en plas humor maar blijkbaar ook buiten amerika is er een markt voor.

wat zegt dat over deze film want over casting gesproken... ik zou niet direct aan robert downing jr denken bij dit soort films..

maar wellicht dat hij het opeens grappig kan laten lijken.

de dag dat john cleese niet meer aan monty pythons flying circus mee deed verwerd het ook plots volslagen zoutloze plaatsvervangende schaamrood op de kaken aanlopende stinkende smurrie geworden..

we shall see

critical

esteban "Ondanks het feit dat 'The Hangover' ongelooflijk overroepen werd, heb ik nog hoop voor 'Due Date'. Betr. de andere titel : "De meest hilarische komedie van de laatste tien jaar!", my ass. 'Hangover' was een weinig inspiratievolle tienerkomedie met een volwassen cast. Hét geheim lag bij de acteurs en dan in het bijzonder de 'freshness' van Zack Galifianakis. Zonder die namen zou dit al snel als 'n nieuwe 'Road Trip' gezien worden.

Tegenwoordig smijt overigens iedereen -naar aanleiding van 'The Hangover'- met de naam Todd Phillips alsof hij al een eeuwigheid garant staat voor topkomedies, dat stoort me wat. Let's be honest, de meerderheid had nog nooit van hem gehoord. Al stond hij in m'n geheugen gegrift vanwege het pijnlijk ongrappige 'Old School', die hier (België) niet eens werd uitgebracht (bioscoop) op basis van de persvisie waarbij de helft de zaal heeft verlaten uit verveling en de andere helft het zo goed als unaniem eens was : Een dieptepunt in de komische filmgeschiedenis.

Ik kijk lichtjes uit naar 'Due Date', vanwege de cast natuurlijk. Maar die lyrische toestanden omtrent de Hangover-regisseur gaan me toch wat te ver. (niet enkel op Filmtotaal overigens)"

You've got that right!

Planethugo

Gisteren gezien en vond het echt een leuke komedie, iets minder dan the hangover maar wat absurde situaties betreft zit het ook hier weer goed. Geweldige combi

PKP

Masterbrain "Deze Maand ben ik zoiezo al van plan om naast HP 7 nog een comedie dr bij te pakken, maar zit te twijfelen tussen Due Date of The other Guys ?/????"

Wat let je om beide te doen?

Masterbrain

Deze Maand ben ik zoiezo al van plan om naast HP 7 nog een comedie dr bij te pakken, maar zit te twijfelen tussen Due Date of The other Guys ?/????

Agoce

IK heb m gezien, het is een soort film dat als iemand vraagt ''Hoe was ie'''zeg je Mwoaahh

B@chelor

Decepticon "Sam Worthington is een leuke acteur, metname voor actie films, maar die ben het met je eens wat Galfiniakis betreft, ik denk dat men daar heel gauw op uit is gekeken, hij heeft maar 1 soort humor en dat blijft niet altijd werken, ook nog dat onverzorgde uiterlijk, in de trailer zie je al dat hij dezelfde soort grappen maakt als in The Hangover.

Due Date lijkt me wel een leuke film, ik huur hem wel een x."

Die baardaap zet wel vaak dat typetje neer; kan inderdaad gaan vervelen. Maar zo aan de trailer van Due Date zien, ben ik dat nog niet.

Het is misschien hetzelfde als Jim Carrey (voor de duidelijkheid; ik vergelijk niet ieders prestaties). Jim Carrey heeft heel veel films gemaakt met z'n elastische smoel. Ik vond 't geweldig, maar sommige kunnen daar heel snel op uitgekeken raken. Ik moet ook toegeven dat Jim veel goede serieuze films heeft gemaakt. Dus gelukkig niet dat typecasting.

Ik heb die Zach wel een keer serieus gezien in Into The Wild; 't was wel kort Smiley face

Baron Von Marlon

Decepticon "Dat is nog eens een slechte comedy, allemachtig, dat je die goed of zelfs beter vindt dan The Hangover.
Volgens mij weet je niet wat een tienerkomedie is, als iets een tienerkomdedie is, dan is Old School dat wel."

Ik vond The Hangover te braaf. Vandaar dat ik het eerder een films vindt voor tieners.

Decepticon

nietselam "Waarom is die galifaniakolianopos in 1 keer zo populair bij iedereen, tuurlijk the hangover was leuk maar niet alleen vanwege hem.
Dit vroeg ik me ook al af bij sam worthington een paar jaar terug."
Sam Worthington is een leuke acteur, metname voor actie films, maar die ben het met je eens wat Galfiniakis betreft, ik denk dat men daar heel gauw op uit is gekeken, hij heeft maar 1 soort humor en dat blijft niet altijd werken, ook nog dat onverzorgde uiterlijk, in de trailer zie je al dat hij dezelfde soort grappen maakt als in The Hangover.

Due Date lijkt me wel een leuke film, ik huur hem wel een x.

Decepticon

Baron Von Marlon "maar kreeg een tienerkomedie te zien. Op zich was het geen slechte film, maar hij is de hype onwaardig.
Geef mij dan maar Old School."
Dat is nog eens een slechte comedy, allemachtig, dat je die goed of zelfs beter vindt dan The Hangover.
Volgens mij weet je niet wat een tienerkomedie is, als iets een tienerkomdedie is, dan is Old School dat wel.

Decepticon

B@chelor "Ik denk dat niet veel mensen hier op FT jouw mening delen (maar ieder z'n mening; dus ik respecteer jouw visie). Ik zelf vind The Hangover echt fuckin' awesome; ik had nog nooit zo gelachen. En ja, je moet een goede cast hebben die 't goed kan overbrengen op 't publiek. Maar is dit niet met elke film zo? Al is het script onorigineel is, maar goed wordt uitgevoerd door de cast, en aanslaat bij het publiek; dan is het toch gelukt? Ik ben van mening dat het meer dan goed is gelukt bij the hangover."
Dat klopt, dat vind ik ook.

The Hangover is alles behalve een tienercomedy, waar die onzin redenering ineens vandaan komt. En is de hype echt wel waardig, ik heb ook net als jou, in jaren niet zo gelachen om een comedy.

nietselam

Waarom is die galifaniakolianopos in 1 keer zo populair bij iedereen, tuurlijk the hangover was leuk maar niet alleen vanwege hem.
Dit vroeg ik me ook al af bij sam worthington een paar jaar terug.

benjamin

Daar heb je wel een punt natuurlijk, alleen vond ik 'The Hangover' wel uitstekend. Dat kan voor een groot deel door de cast komen, maar dat is nu ook geen ramp. Als de cast slecht is, ben je nog niks met een origineel script en een absolute droomcast kan absoluut niet alles goed maken.

Baron Von Marlon

Zelf vind ik The Hangover ook enorm overgewaardeerd.
Ik verwachtte een mix van Very Bad Things en Bachelor Party, maar kreeg een tienerkomedie te zien. Op zich was het geen slechte film, maar hij is de hype onwaardig.
Geef mij dan maar Old School.

shaunofthedead

SJRSVLDT "Maar dat is natuurlijk wel een ander genre."

Daar heb je gelijk in. :E Ik maakte enkel deze vergelijking omdat ik beide films kort achter elkaar heb gezien waardoor ik makkelijker kon vergelijken. Maar dat ligt uiteraard ook aan het soort genre

Theo Wissen

Vond The Hangover echt een briljante komedie. Enige film die ik bewust twee keer in de bioscoop heb gekeken. De eerste keer dat ik hem zag in de bios stond de zaal zelfs te applaudisseren tijdens de aftiteling. Geweldig verhaal met een geweldige cast. Denkt dat ik hem vanavond weer eens een slinger ga geven op de blue-raydisk.

Ga Due Date dan ook zeker kijken. Ben benieuwd!

B@chelor

esteban "..."

Ik denk dat niet veel mensen hier op FT jouw mening delen (maar ieder z'n mening; dus ik respecteer jouw visie). Ik zelf vind The Hangover echt fuckin' awesome; ik had nog nooit zo gelachen. En ja, je moet een goede cast hebben die 't goed kan overbrengen op 't publiek. Maar is dit niet met elke film zo? Al is het script onorigineel is, maar goed wordt uitgevoerd door de cast, en aanslaat bij het publiek; dan is het toch gelukt? Ik ben van mening dat het meer dan goed is gelukt bij the hangover.

esteban

Ondanks het feit dat 'The Hangover' ongelooflijk overroepen werd, heb ik nog hoop voor 'Due Date'. Betr. de andere titel : "De meest hilarische komedie van de laatste tien jaar!", my ass. 'Hangover' was een weinig inspiratievolle tienerkomedie met een volwassen cast. Hét geheim lag bij de acteurs en dan in het bijzonder de 'freshness' van Zack Galifianakis. Zonder die namen zou dit al snel als 'n nieuwe 'Road Trip' gezien worden.

Ik kijk lichtjes uit naar 'Due Date', vanwege de cast natuurlijk. Maar die lyrische toestanden omtrent de Hangover-regisseur gaan me toch wat te ver. (niet enkel op Filmtotaal overigens)

SJRSVLDT

shaunofthedead " [...] Al was bv. Despicable me nog beter."
Maar dat is natuurlijk wel een ander genre.

shaunofthedead

Heb deze film gisteren gezien en ik heb er erg goed mee kunnen lachen. Downey jr en Galifianakis (ofzoiets) hebben een erg goede klik waardoor de grappen ook echt aankomen bij de kijker. Dat de grappen vrij standaard zijn mag de pret niet drukken, want dit is echt wel een goede komedie. Al was bv. Despicable me nog beter.

PKP

Hey, een vrij positieve review over een film die ik graag wil zien!
Nou, dat kan geen toeval zijn, dus ik ga zo snel mogelijk!