Vampires Suck

Vampires Suck (2010)

Hersenloze film van hersenloze makers. Bezint eer ge je laat uitzuigen.

Leestijd: 3 min 38 sec
Regie: Jason Friedberg, Aaron Seltzer | Cast: Jenn Proske (Becca Crane), Matt Lanter (Edward Sullen), Diedrich Bader (Frank Crane), Christopher N. Riggi (Jacob White), Ken Jeong (Daro), e.a. | Speelduur: 84 minuten | Jaar: 2010

Eigenlijk zou ik niet moeten klagen. Na Date Movie, Epic Movie, Disaster Movie en Meet the Spartans weten we precies wat we van het regieduo Friedberg en Seltzer kunnen verwachten. Veel flauwe en simpele grappen, verpakt in een actueel filmgenre. Toch ga ik klagen, want vond ik recentelijk The Twilight Saga: Eclipse nog één van de slechtste bioscoopfilms van het jaar, na het zien van Vampires Suck vind ik die film met terugwerkende kracht opeens een stuk beter. Het zal toch niet zo zijn dat Vampires Suck mijn filmsmaak zo heeft vergald dat ik nu opeens alles goed ga vinden? Vampires Suck daargelaten natuurlijk.

Vampires Suck volgt grofweg het verhaal van de eerste twee delen van de Twilight-films. Als haar moeder het te druk heeft met haar affaire met Tiger Woods, moet Becca bij haar vader gaan wonen. Daar aangekomen merkt ze direct dat het hele dorp in de ban is van vampiers. Op school leert ze Edward Sullen kennen, voor wie ze direct als een blok valt. Al snel blijkt Edward echter ook een vampier, wat hun opbloeiende relatie er niet makkelijker op maakt.

Het illustere duo Friedberg en Seltzer heeft altijd de gewoonte gehad om een genre als uitgangspunt te nemen en vervolgens lukraak recente films belachelijk te maken. Eigenlijk een zeer luie gewoonte. Alsof er niet genoeg materiaal is te vinden binnen het genre van bijvoorbeeld de romantische komedie of de epische film. Met Vampires Suck slaan ze een iets andere weg in. Heel soms komt er nog een film voorbij die niet tot het genre behoort, maar voor de rest ligt de focus uitsluitend op vampiers. Het is dan ook een genre waarin genoeg te parodiëren valt. Wat te denken van het briljante Let The Right One In of cultklassieker From Dusk Till Dawn? Geef Edward een voetfetisj en Becca een python en je hebt al een mooie parodie. Succes gegarandeerd.

Maar helaas. Vampires Suck slaat al deze prachtfilms over en beperkt zich volledig tot Twilight (met uitzondering van twee seconden Buffy the Vampire Slayer en The Vampire Diaries). Het is frustrerend om te beseffen dat uit een genre met zo’n rijke geschiedenis aan mooie films enkel de belabberdste gekozen wordt om te parodiëren. Het is echt niet zo dat ik referenties naar Nosferatu (1922) wil zien (ook al leent de film zich er prachtig voor), ik begrijp dat de doelgroep van Vampires Suck vooral recente en populaire films wil zien. Helaas heeft het een film tot resultaat die de titel Vampires Suck niet eens verdient. Friedberg en Seltzer hebben nog nooit een echte vampierfilm gezien en hadden hun huiswerk wel eens mogen doen voor de opnames.

Wie hun huiswerk wel goed hebben gedaan zijn de acteurs. Vooral Jenn Proske is perfect gecast en beheerst de oppervlakkige en vervelende Becca tot in de puntjes. Ook op de twee mannen is weinig aan te merken. Dit maakt het alleen wel extra frustrerend dat de sterke impressies van de drie acteurs zo weinig worden gebruikt. Grappen over Edward beperken zich tot zijn goede looks en kledingsmaak, grappen over Jacob gaan over zijn naakte torso. Becca is enkele keren vermakelijk in haar luidruchtige nachtmerries, maar hier blijft het bij.

Het niveau van Vampires Suck is wat je krijgt als je met een aantal vrienden in de kroeg in een melige bui bent. Dit zijn alleen wel ideeën die de kroeg niet zouden mogen verlaten. De meeste mensen begrijpen dit, Friedberg en Seltzer helaas niet. Vampires Suck gaat steevast voor de makkelijke grap. Meestal is dit teleurstellend, een enkele keer zelfs tenenkrommend.

Al met al is deze stuitende film gewoon een waardeloze remake van de eerste twee delen van Twilight. Mensen die die films niet konden waarderen, kunnen Vampires Suck beter mijden als de pest. En mensen die Twilight wel goed vonden kunnen het beter daarbij laten. Niet alleen hebben we dit allemaal al eerder en, jawel, beter gezien in de originelen, maar Vampires Suck verklapt ook nog eens het einde van Breaking Dawn, de volgende Twilight-episode. Om af te sluiten met de gevleugelde woorden die filmcriticus Roger Ebert in 2005 al uitsprak en nu nog treffender zijn: “Friedberg en Seltzer, your movie sucks.”