Hooligans (2005)

Vakkundig gemaakte film, met goed acteerwerk en een realistische kijk op het hooligan-milieu.

door Kenji Stamet om 13:09 in RECENSIES
Hooligans poster
Regie: Lexi Alexander | Cast: Elijah Wood (Matt Buckner), Charlie Hunnam (Pete Dunham), Claire Forlani (Shannon Dunham), Marc Warren (Steve Dunham), Leo Gregory (Bovver) e.a. | Duur: 100 min.

In Hooligans ontdekt Elijah Wood iets dat de leden van Fight Club al jaren geleden wisten: van een goeie matpartij op z’n tijd word je een opgeruimder mens. Je voelt je levendiger, zelfverzekerder en doelbewuster. Je laat je niet meer koeioneren door je baas, of door die nare kakker die ervoor heeft gezorgd dat je van Harvard werd getrapt, waarna je besloot je zuster in Engeland op te zoeken en in aanraking kwam met een groepje opgefokte West Ham-supporters. Eens per week iemand van om het even welke rivaliserende club een gat in z’n hoofd trappen en zelf een paar fikse schrammen en bulten oplopen, doet wonderen voor je mannelijke ego. Tuurlijk heeft al dat vechten ook zijn keerzijde: geweld leidt tot meer en heviger geweld en heeft soms vervelende, onomkeerbare gevolgen. Maar je had het voor geen goud willen missen, want je hebt zoveel over jezelf geleerd en hebt ware vriendschap gevonden bij die jongens, die jou binnen no time in een crimineel wisten te veranderden.

Ziehier in een notendop de dubieuze boodschap van deze verder vakkundig gemaakte film, waarin Elijah Wood vastberaden zijn ‘no more Mr. Frodo’-campagne voortzet. Hooligans is niet direct een straf om naar te kijken; er wordt goed in geacteerd en veel aspecten van het leven in een ‘firm’ – het geweld, het bier, de rauwe kameraadschap – worden op een geloofwaardige manier geportretteerd. Regisseur Lexi Alexander, die kampioen kickboxen is geweest en op haar vijftiende deel uitmaakte van een groepje Mannheim-hooligans, kon putten uit haar eigen kleurrijke ervaringen om het milieu realistisch te schetsen. Jammer alleen dat al die ‘street credibility’ in dienst staat van een weinig overtuigende plot en een bedrieglijke moraal.

Wood speelt de buitenstaander door wiens ogen we het hooliganbestaan stukje bij beetje leren kennen: student journalistiek Matt Buckner, die dankzij bovengenoemde kakker met gebogen hoofd Harvard moet verlaten. Op naar Londen, waar zijn zus is getrouwd met een Engelsman. Het is diens jongere broer Pete (een prima rol van Charlie Hunnam) die Matt introduceert bij de Green Street Elite, een keiharde firm die zichzelf lieert aan West Ham United. Pete is de belichaming van de hooligan-paradox: een intelligente, vrolijke jongen die zijn weekenden opoffert om voetbaltraining te geven aan kleine ukkies en leden van andere firms het ziekenhuis in te slaan. Hij is de leider van de GSE, maar niet omdat hij geen ‘normaal’ leven zou kunnen leiden. Zo is het voor alle GSE-leden: ze hebben alleszins respectabele banen, een gezinsleven zelfs, maar toch riskeren ze week na week hun hachje door met bakstenen en loden pijpen op het slagveld te verschijnen. De film laat zien dat er primitieve mannelijke behoeften in het spel zijn, instincten die ook vat krijgen op Matt en hem (iets te rap) veranderen van een softe intellectueel in een geharde straatvechter.

De geloofwaardigheid van Hooligans brokkelt af door de toevoeging van twee kant-en-klare bad guys. Bovver is een uiterst agressieve GSE’er die ‘the Yank’ wantrouwt en haat vanwege zijn vriendschap met Pete; Tommy Hatcher is de brute leider van de Milwall-hooligans en daarmee de natuurlijke vijand van Pete’s GSE. Hij heeft een heel persoonlijk appeltje te schillen met de Green Street Elite en dan vooral met hun legendarische ex-leider, ‘the Major’.

Het ‘Major’-verhaal leidt uiteindelijk tot een verschrikkelijke confrontatie tussen de GSE en Milwall, waarbij Matt de schellen van de ogen vallen en de film halfslachtig probeert om de gewelddadige kant van het hooliganleven te veroordelen. Wat Hooligans echter niet erkent, is dat geweld de spil is van dat leven: voor vriendschap en gezellige kroegpraat hoef je je tenslotte niet bij een firm aan te sluiten. Echte hooligans gaan bovendien niet alleen elkaar te lijf, maar intimideren ook vredelievende voetbalfans en trekken met plezier een spoor van vernieling door treincoupé’s en stadscentra. Dat wordt door Alexander allemaal terzijde gelegd. In plaats daarvan legt ze de nadruk op het onderlinge ‘eergevoel’ binnen de firm en impliceert ze een – absurde – parallel met de eer onder militairen. De epiloog is tegelijkertijd bizar en veelzeggend. Matt gebruikt zijn hervonden agressie om de Harvard-kakker terug te pakken, en zingt daarna met geheven armen het lijflied van de Green Street Elite: zie je wel dat dat geknok goed voor hem is geweest? Het is een slotakkoord om je wenkbrauwen bij te fronsen.

20 Reacties

BertjeDH

Echte hooligans gaan bovendien niet alleen elkaar te lijf, maar intimideren ook vredelievende voetbalfans en trekken met plezier een spoor van vernieling door treincoupé’s en stadscentra.

Hoe de fuck weet jij dat nou? Ben jij wel eens met een groep de binnenstad ingetrokken van de tegenstander? Of ga je alleen af op filmbeelden van docu's? Feit is dat zulke groepen tegenwoordig geen spoor van vernieling meer maken, maar juist zo onopvallend mogelijk door de stad trekken om de aandacht niet op zich te vestigen.

De film opzich lijkt me redelijk veel waarheden te bevatten vanwege het feit dat dat de regisseur uit eigen ervaring kan putten, alleen is het zo dat die ervaring waarschijnlijk gedateerd is. Ook was ze een Mannheim hooligan, dit is duits hooliganisme wat zeer verschilt van het engelse.

Uit je recensie maak ik op dat ze eerder veel heeft gekeken naar docu's over bv de Chelsea Headhunters of een andere docu en dit gewoon in een script heeft gegoten. Maar ik persoonlijk geef deze film wel de voordeel van de twijfel, maar meer als gewoon lekker gewelddadig filmpje om met een paar maten te bekijken.

Kenji

BertjeDH "Hoe de fuck weet jij dat nou? Ben jij wel eens met een groep de binnenstad ingetrokken van de tegenstander? Of ga je alleen af op filmbeelden van docu's? Feit is dat zulke groepen tegenwoordig geen spoor van vernieling meer maken, maar juist zo onopvallend mogelijk door de stad trekken om de aandacht niet op zich te vestigen."
Ik geef direct toe dat ik de veranderende tactieken van het hooliganisme niet bijzonder goed heb bijgehouden. Aan de andere kant weet ik ook vrij zeker dat ik dat van die vernielde treincoupé's etc. niet uit m'n duim heb gezogen. Het is een reëel en in mijn ogen veelzeggend aspect van het hooligan-verschijnsel; deze film gaat daar voor het gemak aan voorbij en ik lever daar kritiek op.

Steadicam

Het lijkt me onzinnig om de vernielingen aan treinen en bushokjes rond voetbalwedstrijden niet toe te schrijven aan de voetbalfans. Dit is in al die jaren toch echt wel duidelijk geworden door verslaggeving in kranten, radio, tv en documentaires. In mijn ogen is Bolo's passage daarmee vrij van vooroordelen. Het lijkt me ook onzinnig om een onderscheid te maken tussen voetbalvandalen en hooligans. Ik denk dat er zoveel overlap is dat we die hele groep over een kam mogen scheren. De uitvoering verschilt misschien, de motivatie is hetzelfde.

Als ik de recensie zo lees, is de visie van de regisseuse niet zo zeer gedateerd, maar vooral gekleurd. Ze probeert het groepsgedrag te verklaren, probeert er uits positiefs uit te halen en gaat zo voorbij aan de totale zinloosheid ervan. Fight Club was cynisch en ironisch tot op het bot, Hooligans lijkt serieus een verkeerd signaal te geven. Maar ja, eerst zien natuurlijk.

HornBlower

Nog iets wat ik een groot pluspunt vond: ze dragen ook de juiste kleren. In de Engelse "hooligancultuur" gaat behoorlijk veel details schuil die je als Nederlander echt niet zo door hebt. Let maar goed op, ze hebben veel kleding aan van het merk Rockpoint. Dit is een merk dat door hooligans doorgans gedragen wordt. Dit in combinatie met iets van Burberry, meestal een petje. Hier in Nederland is Rockpoint gewoon "mainstream", en Burberry wordt gezien als het merk om te laten zien dat je snob bent en dicht bij de Engelse cultuur staat.
In Engeland daarentegen is dit heel anders. Rockpoint wordt bijna alleen gedragen door deze groepen. Burberry is te vergelijken met Tommy Hilfiger in Amerika. Daar zijn twee soorten van het merk beschikbaar. De eerste soort altijd met een klein logootje, voor de "white snobs", en de tweede soort met enorm grote logo's en overdreven letters voor de "gangsters" of hoe je zo ook wil noemen. Dit is in Engeland ook te zien bij Burberry. Een lijn voor de "hooligans" en een lijn voor de "well-to-do".

Hoe weet ik dit allemaal? Ik ben met de cultuur opgegroeid, dus heb wel het een en ander meegekregen! ;)

Ik wou hier alleen maar even mee zeggen dat ik het oog voor detail goed vond in de film! :E Kijken dus!!!

Moviemagic

Deze moet ik al zeker gaan zien al is maar om Elijah Wood te zien als Hooligan. Ik heb namelijk nog steeds dat Frodo-dingetje als ik hem zie. Verder is het een goede recensie.

WoUtoMatiC

Het leest weer lekker weg Bolo. :Y

MartijnGizmo

1 cliché miste ik: ik verwachtte Elijah op een gegeven moment met gemilimeterd haar. Smiley face

Bolo "Ik geef direct toe dat ik de veranderende tactieken van het hooliganisme niet bijzonder goed heb bijgehouden. Aan de andere kant weet ik ook vrij zeker dat ik dat van die vernielde treincoupé's etc. niet uit m'n duim heb gezogen. Het is een reëel en in mijn ogen veelzeggend aspect van het hooligan-verschijnsel; deze film gaat daar voor het gemak aan voorbij en ik lever daar kritiek op."

Toch denk ook ik dat er wel wat verschil zit tussen de Britse hooligans die leven voor hun club en grotendeels zonder wapens vechten, en de Nederlandse "alles moet kapot" jongeren.

GeNiUz

HornBlower "Nog iets wat ik een groot pluspunt vond: ze dragen ook de juiste kleren. In de Engelse "hooligancultuur" gaat behoorlijk veel details schuil die je als Nederlander echt niet zo door hebt. Let maar goed op, ze hebben veel kleding aan van het merk Rockpoint. Dit is een merk dat door hooligans doorgans gedragen wordt. Dit in combinatie met iets van Burberry, meestal een petje. Hier in Nederland is Rockpoint gewoon "mainstream", en Burberry wordt gezien als het merk om te laten zien dat je snob bent en dicht bij de Engelse cultuur staat.

Ik wou hier alleen maar even mee zeggen dat ik het oog voor detail goed vond in de film! :E Kijken dus!!!"

Volgens mij is het geen rockport maar "Stone Island" en de hooligans in Nederland gaan net zo gekleed als die engelsen. Ook hier dragen de hooligans burberry caps en Stone Island parka's. Ze hebben wel die hele scene goed in beeld gebracht alleen iemand die van de ene firm zomaar een andere firm komt binnenwandelen is een beetje vergezocht. En het eindgevecht is op zich wel mooi in beeld gebracht alleen vond het echt belachelijk dat Claire Forlane ff in haar range rover dat terrein komt oprijden en er eigenlijk voor zorgt dat Pete wordt doodgeslagen

HornBlower

GeNiUz: helemaal mee eens, bedoelde stone island, en wat die spoiler betreft, inderdaad echt heel slecht dat ze ineens op komt dagen en dan het eind van het gevecht eigenlijk beslist

Lien

Om eerlijk te zeggen ben ik erg verbaasd over deze vrij negatieve reacties op deze film. IK heb hem gister gekeken en ik vond hem fantastisch. De film heeft me geen minuut verveeld. De vriendschap die centraal staat vond ik erg mooi weergegeven en natuurlijk was Charlie Hunnam ook helemaal niet verkeerd om naar te kijken!!

Planethugo

Gister in de bios gezien maar viel me heel erg tegen. Vind de hooligans helemaal niet realistisch overkomen, behalve de kleding dan :P , de gevechten zijn te flitsend in beeld gebracht waardoor je geen goed beeld krijgt wat er gebeurd en het verhaal opzich lijkt wel een soap. Dan vond ik The Football Factory toch beter.

Ook dat gevecht met man utd, iedereen van man utd wordt opgepakt maar de gse rent lekker weg als kleine kinderen en daardoor is hun reputatie in ere hersteld, pfff, beetje hollywood achtig

vond het eigenlijk een typische hollywood film Smiley face

Fonkmeistah

Deze film is echt de moeite waard om te kijken, juist geen hollywood film, ik weet niet hoe jij de film bekeken hebt Planethugo?

Bij het begint lijkt hij erg grof, geweldadig en verhaalloos, dit is hij echter ZEKER NIET. Alle acteurs leveren prachtig acteerwerk, en het verhaal is zeer goed wat de film alleen maar ten goede komt.

Deze film is een MUST en ik ga hem wellicht zeker nog eens bekijken in de bioschoop. Kameraadschap, verraders, situaties die tot niks leiden enz. ze komen me zo bekend voor...

Zelfs mijn vriendin die totaal niet van dit soort films houdt zei dat ze het een zeer goede film vond...

Zeker een 8 waard!

Planethugo

Fonkmeistah "Deze film is echt de moeite waard om te kijken, juist geen hollywood film, ik weet niet hoe jij de film bekeken hebt Planethugo?

"

kwa verhaal bedoel ik dan, een bad-guy, iemand die de nieuweling niet moet en daardoor problemen komen etc etc om over het einde nog maar te zwijgen. Vrij standaard en voorspelbaar. Niet echt de naam 'Hooligans' waardig

jacq

Een lekker lezende recensie bolo, maar desalniettemin krijg ik nu niet echt zin om naar deze film te gaan. Volgens mij is het het allemaal "net" niet. Goede kleding of niet. Ik wacht wel op de DVD.

sel

Hi even een paar dingen op een rij.

dit is geen amerikaanse film. het is een echt engelse film. dus als je een verhaal zoekt moet je niet gaan. als je een beleving in een subcultuur wilt is dit jou ding. het gaat dus niet om de film maar de achter liggende gedagte en personage.

als je mijn mening wilt gaat het om liefde voor je familie en vrienden. het wordt je in de film al wat uitgelegt, maar gaat het over voetbal. kijk maar naar hoe de intro van de film gaat: stand your ground.

vecht voor wat je geloofd. dit doet pete en later ook matt. het is dus niet een film over voetbal hooligans.
maar de personen achter de hooligans.

en dat is echt supper vast gelegd in deze film. het scheeld niet veel van hoe het er aan toegaat hier in nederland.

een echte aanrader als je een echte film wilt zien.

Peter

Sel, je bent waarschijnlijk een toffe peer maar ik heb werkelijk waar geen idee wat je probeert duidelijk te maken...

Rodg

"Toch denk ook ik dat er wel wat verschil zit tussen de Britse hooligans die leven voor hun club en grotendeels zonder wapens vechten, en de Nederlandse "alles moet kapot" jongeren."

ook in nederland hebben we een sortering, er valt namelijk niks over een kam te scheren van hooliganisme betreft!!

in nederland heb je idd van die "alles moet kapot jongeren" ook heb je in nederland respectabele groepen die niet slopen en ongezien hun rivaal willen bereiken om hun vervolgens aan te kunnen vallen, als je sloopt word je gezien.

ik begeef mezelf regelmatig in het wereldje en kan je vertellen dat er genoeg groepen zijn die tergen slopen zijn, sterker nog, de groep waar ik me wel is in begeef heeft sancties staan op vernielingen, zo kan het dus ook.
als ik de recentie lees, lees ik alleen maar dat er niks over vernielingen wordt gefilmd, zoals eerder al is gepost, er wordt vrij weinig meer vernield.

Nout-shevchenko

Goede film, zet goed de hooligan sweer neer, en geloofwaardige personages.