Pride & Prejudice (2005)

Een meesterwerk is het niet, maar het kan een avondje menstrueren op de bank vast erg verlichten.

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FILMTOTAAL is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FILMTOTAAL. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FT

door Simon Catz om 13:20 in RECENSIES
Pride & Prejudice poster
Regie: Joe Wright | Cast: Keira Knightley (Elizabeth Bennet), Matthew MacFadyen (Mr. Darcy), Brenda Blethyn (Mrs. Bennet), Donald Sutherland (Mr. Bennet), e.a. | Speelduur: 127 min.

Ah, de achttiende eeuw! Tijd van echte heren, prachtige jurken, grootse huwelijken, spectaculaire liefdes, schitterende zonsondergangen en bovenal Jane Austen: schrijfster van de enige boeketromannetjes die door de culturele elite zijn geaccepteerd. Haar bekendste werk Pride & Prejudice is al zes keer omgetoverd in een film of TV-serie, om telkens opnieuw verorberd te worden door een nieuwe generatie romantici. De bekendste adaptatie is de BBC-miniserie uit 1995, die Helen Fielding inspireerde tot het schrijven van Bridget Jones’s Diary. Klassiekers hebben wel eens minder wereldschokkende gevolgen gehad.

Ook in deze nieuwste versie zijn de vijf dochters van de familie Bennet stuk voor stuk op zoek naar een man. Liefst zo eentje die van ze houdt, geld heeft, van goede afkomst is en er dan ook nog een beetje smakelijk uit ziet. Helaas is de dating-industrie in de achttiende eeuw nog niet echt op volle kracht en dus zal er met minder genoegen moeten worden genomen. Iedere mogelijke kandidaat heeft wel zo zijn gebreken. Knap maar een eikel bijvoorbeeld, of rijk maar eng. De dochters kiezen één voor één hun man, behalve Elizabeth. Deze jongedame - duidelijk de meest begeerlijke van het stel - leest boeken, is geëmancipeerd en wordt bovendien gespeeld door Keira Knightley. “Alleen diepe liefde kan mij tot een huwelijk brengen”, zo zegt ze, en dat brengt natuurlijk de nodige problemen met zich mee.

Zie daar: romantiek, drama en Keira Knightley: de drie hoofdingrediënten van deze film. Wat wil je nog meer? Een flinke hoeveelheid oogverblindende mannen natuurlijk, en daar valt de film helaas wat tegen. Hoewel het budget blijkbaar groot genoeg was om Donald Sutherland af en toe een sarcastische oneliner te laten zeggen en Judi Dench de hooghartige bitch te laten spelen, zijn de huwelijkskandidaten stuk voor stuk behoorlijk onbekende nieuwelingen. Niet zo erg natuurlijk, maar de nieuwelingen zijn niet bijzonder begeerlijk en over het algemeen zelfs redelijk miscast. De zogenaamd hunkerige kandidaat ziet er bijvoorbeeld uit als een uitgemergelde Orlando Bloom, en ook de grote love-interest van het verhaal is een beetje een sukkel met bar weinig sociale vaardigheden. Gelukkig is daar Keira Knightley, die zich met haar stervende-hertenoogjes goed staande houdt. Ze houdt echt van die apathische minkukel, en dus hopen we toch dat het goed komt. Liefde maakt blind, hè.

Regisseur Joe Wright beweert wat sociaal realisme in het verhaal te hebben gespoten, maar vrees niet: als de personages door de modder lopen worden hun schoenen vies, en dat is het wel zo’n beetje. Pride & Prejudice is gewoon een oerdegelijk kostuumdrama dat aardige humor, mooie plaatjes en een gezonde dosis wijvenpraat bevat. Het is het soort film waarin de personages woorden als ‘poppycock’ gebruiken en elkaar toch serieus kunnen nemen. Lekker knus, behaaglijk en gezellig dus.

De persoon die naar Pride & Prejudice gaat in de veronderstelling een grootse cinematografische revolutie te zien plaatsvinden dient zich natuurlijk zo snel mogelijk in te schrijven bij de kliniek om de hoek. Het is een kostuumdrama, een genre dat sinds Kubrick’s Barry Lyndon praktisch stilstaat. Als je het genre haat zal Pride & Prejudice daar geen verandering in brengen en ook als je het genre geweldig vindt zal Pride & Prejudice daar geen verandering in brengen. Een meesterwerk is het niet, maar het kan een avondje menstrueren op de bank vast erg verlichten, zeker met de hulp van een doosje Bon-Bon-Bloc. Misschien kan het uiterst mannelijke vriendje zelfs meekijken zonder over te moeten geven. Dat is een compliment.

28 Reacties

Raoul Duke

Ik zag deze film laatst in een acid trip (rare combinatie, weet het :P) terwijl ik dus totaal geen kennis heb van het boek of de filmstijl. En moet zeggen dat ik het als buitenstaander enorm vage film vond. Waren af en toe wel mooie plaatjes enzow en werd soms wel ok geacteerd (zelfs Keira begon ik nabij het einde te waarderen) maar het ging allemaal zo ontzettend nergens over. Wat een vage opeenstappeling van onzinnige scenes was dit zeg O+

Steadicam "hoog bralgehalte met een overdosis krachttermen en geforceerde genitaliëngrappen"

Wat wil een mens nog meer?!

Steadicam

Sir Smokalot "Zow, daar schiet je jezelf aardig in je voet jongen. Ik volg filmtotaal al enkele jaren (sinds vroegah, toen het nog filmsoptv heette), maar ik ben/was ook een trouw scenez-lezer. De stijl van scenez staat mij gewoon aan, en voor de meer serieuze meuk ga ik vaak naar filmtotaal.
Als iemand als Wouter79 een heel normale opmerking maakt, dan hoef je daar nog niet als een bitch overheen te klappen. Je laatste zin komt behoorlijk hautain over, en dat vind ik wel een beetje jammer, zeker als je hier ook nog recenseert."

Ja, ja, ja, ik liet me even gaan, maar ik zie niet in waarom ik mezelf in mijn voet schiet, behalve dat ik misschien een lezer heb beledigd. Voel me nou eenmaal erg betrokken bij deze site. Maar kennelijk deel jij mijn mening dat FT iets serieuzer overkomt dan scenez. Nou, dat was precies wat ik bedoelde. :+

Sir Smokalot

Steadicam "Ik lees het juist heel goed. Een site als scenez.nl kan ik nou niet bepaald waarderen (hoog bralgehalte met een overdosis krachttermen en geforceerde genitaliëngrappen) dus jouw vergelijking schoot even in het verkeerde keelgat. Filmtotaal zit misschien helemaal niet te wachten op fans van scenez.nl."

Zow, daar schiet je jezelf aardig in je voet jongen.
Ik volg filmtotaal al enkele jaren (sinds vroegah, toen het nog filmsoptv heette), maar ik ben/was ook een trouw scenez-lezer. De stijl van scenez staat mij gewoon aan, en voor de meer serieuze meuk ga ik vaak naar filmtotaal.
Als iemand als Wouter79 een heel normale opmerking maakt, dan hoef je daar nog niet als een bitch overheen te klappen. Je laatste zin komt behoorlijk hautain over, en dat vind ik wel een beetje jammer, zeker als je hier ook nog recenseert.

Peter

Writing credits:
Jane Austen (novel)
Deborah Moggach (screenplay)

IssY

Hallo allemaal. :B

Het lijkt me een leuke film, maar wie kan mij helpen??? Ik wil weten wie deze film heeft geschreven. Mail het alsjeblieft even! piglet_pooh0126@hotmail.com

wouter79

Prima, dit klinkt allemaal al wel weer wat genuanceerder. Ik vind het ook prima als je scenez.nl een brallerige site vind. Daar ben ik het zelfs wel eens, maar toch vind ik het een coole site.
Ik vond deze recensie wel een beetje in de geest van die site, dus wel ok. Een scherpe reactie mag van mij altijd. Als je 1 van recensenten bent van deze site kunnen er twee dingen door je hoofd hebben gespeeld op het moment dat je mijn bericht las, zoals ik het zie. Of je vind dat ik onzin uitkraam omdat deze recensie helemaal niets van doen heeft met de stijl die op scenez.nl wordt gebruikt. Of je vind dat ik gelijk heb. Je zei al dat je niet gediend was van scenez.nl. In dat geval distancieer je je van jouw mederecensent, omdat je niet van die rellerige stijl houdt. Verwoord ik het nu goed? Welke van de twee opties is het nou?

Steadicam

Colonel_Kurz "Steadicam is een van de recensenten van de site..."

Niet verklappen! Op het forum schrijf ik graag incognito ( 8-)) al was het bij bovenstaande 'discussie' misschien wel wat handiger geweest als ik er even bij had gezegd dat ik tot de crew behoor.

Colonel_Kurz

WoUtoMatiC "Filmtotaal zit vooral niet te wachten op mensen die in naam van Filmtotaal spreken. Mensen zoals jij en ik. :9"
Steadicam is een van de recensenten van de site...

WoUtoMatiC

Filmtotaal zit vooral niet te wachten op mensen die in naam van Filmtotaal spreken. Mensen zoals jij en ik. :9

SunChaser

Het is een kostuumdrama, een genre dat sinds Kubrick’s Barry Lyndon praktisch stilstaat.

Hier ben ik afgehaakt, wat een onzin zeg.

Steadicam

wouter79 "Ik wil niet beledigend zijn, maar opmerkingen als deze lijken echter nergens op. Sommige mensen zijn niet eens in staat een bericht te lezen. Ik maak een compliment aan het adres van de schrijver van deze recensie. Dit doe ik ondermeer door aan te geven dat hij een hiaat opvult dat is ontstaan doordat een andere site niet meer update. Dit lijkt me bovendien een reden om juist op deze site recensies te gaan lezen, omdat de andere site niet meer update. Je moet dan wel een verdomde simpele ziel zijn of gewoon niet kunnen lezen als je stelt dat ik daar dan maar moet heen gaan."

Ik lees het juist heel goed. Een site als scenez.nl kan ik nou niet bepaald waarderen (hoog bralgehalte met een overdosis krachttermen en geforceerde genitaliëngrappen) dus jouw vergelijking schoot even in het verkeerde keelgat. Filmtotaal zit misschien helemaal niet te wachten op fans van scenez.nl.

Metsada

Ik heb hem met mn vriendin gekeken en het was een erg vermakelijke film om te zien, ook als gozer :). Een keer niet in vanzichzelf enorm hoog opgevende arthouse film met nieuwe 'verlichte' normen en waarden die door je strot heen worden geduwd als vooruitstrevend maar desalniettemin uiterst normaal.

Nee lekker ouderwets, de meest weirde dialogen in een tijd dat het inderdaad ongeloofelijk was dat de mensen zich serieus namen :). Ik vind de nieuwkomers trouwens erg geslaagd. Het klopt verder niet dat Elizabeth de meest begeerlijke is, misschien voor haar tegenhanger (laten we het hopen), maar elk ander personage vind haar mooie zus het mooiste meisje van de omgeving (en ze is mooi).

Splinter

Ik ben vrouw en P&P-fan. Ik moest erg lachen om deze recensie. Ben blij dat de kanker-zin eruit is gehaald, maar verder voel ik me niet beledigd. Ik ga hem vanavond zien :) , en vind het alleen jammer dat ik bij voorbaat heb gelezen dat de mannen niet al te knap zijn. Verder kan ik me helemaal voorstellen dat bepaalde mensen in termen als 'menstruatieverlichtende wijvenfilm' over een verhaal als dit denken. Ik hoor nou eenmaal niet bij die mensen, maar vond de recensie wel vermakelijk.

Sai

Silver "Ik kan best wat grofheid verdragen, en ik denk dat ik ook menige dubbele, dubieuze of ronduit seksistische opmerking heb gemaakt in mijn leven. Maar dat is in de kroeg, met vrienden of wat dan ook. Ik vind deze recensie niet in de stijl passen van recensies zoals ik filmtotaal zie. Een licht cynische kijk en in ieder geval een voorliefde voor de blockbuster en de arthousefilm is hier altijd te vinden. Maar ik heb tot nu toe altijd wel het idee gehad dat respect voor elkaar belangrijk was. Met sommige opmerkingen in deze recensie vind ik die grens in ieder geval verlegd. Want wat is dan dadelijk nog onacceptabel in een recensie? Waar leg je de lijn."
Goede vraag. Persoonlijk denk ik dat in een recensie veel kan, zolang het de recensie maar 'helpt'. Ik probeer met mijn recensies een bepaalde groep mensen aan te spreken, die ervan te overtuigen wel of niet naar een bepaalde film te gaan, en dat allemaal op een enigszins leuk lezende manier. In het geval van Pride & Prejudice probeerde ik over te brengen dat het een typische wijvenfilm is, die je links moet laten liggen als dat niet je ding is en die je best eens kunt kijken als je ervan houdt. Het is een film die zijn publiek toch wel vindt, en daarom veroorloofde ik me wat meer vrijheid. Mijn schrijfdoel kwam eigenlijk meer neer op vermaken dan op informeren. Misschien is dat slecht voor een recensie, maar ik denk dat het in dit geval wel kan. Als de recensie mensen beledigt is er duidelijk iets mis mee, en ik heb dan ook fouten gemaakt. Ik zal me voortaan wat meer inhouden, maar denk ook dat je enigszins overdrijft; zo erg is het allemaal toch niet?
Verder is het zo dat onder elke recensie altijd een discussie ontstaat over de recensie zelf, en ik denk dat dat vooral voor de recensent een leermoment of opsteker kan zijn. En ik denk dat deze recensie misschien een leermoment of opsteker voor filmtotaal kan zijn. Grappige recensies, cynische recensies, serieuze recensies, allemaal leuk, maar ik persoonlijk vind deze recensie voor een openbare plek waar iedereen kan kijken te ver gaan. Niet dat filmtotaal ineens slecht is, maar het is misschien wel een idee voor filmtotaal om een idee te hebben wat voor recensies je wilt hebben.
Waar vind je de recensie eigenlijk precies te ver gaan? De beruchte kanker-zin is inderdaad tamelijk ongepast en wordt dan ook gewijzigd, maar voor de rest vind ik dat er niet veel schokkends in staat. De zin 'een avondje menstrueren op de bank' is enigszins misogenistisch, maar is meer bedoeld om een bepaald beeld van de film te scheppen dan om echt serieus genomen te worden, laat staan om te beledigen. De absurditeit van de zin zelf brengt dat volgens mij al genoeg naar voren.

Silver

Ik kan best wat grofheid verdragen, en ik denk dat ik ook menige dubbele, dubieuze of ronduit seksistische opmerking heb gemaakt in mijn leven. Maar dat is in de kroeg, met vrienden of wat dan ook. Ik vind deze recensie niet in de stijl passen van recensies zoals ik filmtotaal zie. Een licht cynische kijk en in ieder geval een voorliefde voor de blockbuster en de arthousefilm is hier altijd te vinden. Maar ik heb tot nu toe altijd wel het idee gehad dat respect voor elkaar belangrijk was. Met sommige opmerkingen in deze recensie vind ik die grens in ieder geval verlegd. Want wat is dan dadelijk nog onacceptabel in een recensie? Waar leg je de lijn. Verder is het zo dat onder elke recensie altijd een discussie ontstaat over de recensie zelf, en ik denk dat dat vooral voor de recensent een leermoment of opsteker kan zijn. En ik denk dat deze recensie misschien een leermoment of opsteker voor filmtotaal kan zijn. Grappige recensies, cynische recensies, serieuze recensies, allemaal leuk, maar ik persoonlijk vind deze recensie voor een openbare plek waar iedereen kan kijken te ver gaan. Niet dat filmtotaal ineens slecht is, maar het is misschien wel een idee voor filmtotaal om een idee te hebben wat voor recensies je wilt hebben.

Michaell

Will H. Hays "Aardige recensie, maar een aantal passages is wansmakelijk, seksistisch en grof. Zonde."

Ja maarja, het is gedurft en het leest (vind ik) wel leuker. Beetje meer humor of 'vunzigheid' kan geen kwaad. Hoewel alle andere recensies hier op FT echt niet slecht zijn hoor...:)

Gelukkig is daar Keira Knightley, die zich met haar stervende-hertenoogjes goed staande houdt.
Ojaa dat is nou een mooie beschrijving van haar ogen. Ik kon er echt nooit opkomen, maar nu heb ik er een beschrijving voor. Thanks Simon Catz. T+)

Kenji

Silver "Zouden zulke opmerkingen op het forum wel worden getolereerd? Mensen worden geband vanwege nutteloze opmerkingen ( prima) maar recensies waar aanstoot aan word genomen is niet erg, want het gaat om de context...."
Als mensen worden geband is dat inderdaad óf omdat ze alleen onzinnige berichten plaatsen, wat de gang van zaken op het forum verstoort, óf omdat ze willens en wetens mensen beledigen. Ik geloof echt dat Simon er niet op uit is geweest om mensen te beledigen, en de gang van zaken op deze site verstoren doet hij ook niet. De recensie is wel politiek incorrect, iets waar mensen inderdaad (en tot op zekere hoogte ook begrijpelijkerwijs) aanstoot aan kunnen nemen. Ik vind niet dat dat automatisch de verantwoordelijkheid van de schrijver of het medium is.

Darthmar

Ik vraag me af of je het verhaal P&P wel in een film kan samenvatten. Vooral de dialogen zijn zeer belangrijk in het boek.

wouter79

Steadicam "Ga dan lekker daarheen."

Ik wil niet beledigend zijn, maar opmerkingen als deze lijken echter nergens op. Sommige mensen zijn niet eens in staat een bericht te lezen. Ik maak een compliment aan het adres van de schrijver van deze recensie. Dit doe ik ondermeer door aan te geven dat hij een hiaat opvult dat is ontstaan doordat een andere site niet meer update. Dit lijkt me bovendien een reden om juist op deze site recensies te gaan lezen, omdat de andere site niet meer update. Je moet dan wel een verdomde simpele ziel zijn of gewoon niet kunnen lezen als je stelt dat ik daar dan maar moet heen gaan.

Silver

Zouden zulke opmerkingen op het forum wel worden getolereerd? Mensen worden geband vanwege nutteloze opmerkingen ( prima) maar recensies waar aanstoot aan word genomen is niet erg, want het gaat om de context....

Steadicam

wouter79 "In de stijl van www.scenez.nl"
Ga dan lekker daarheen.

wouter79

Harstikke toffe recensie. Wat een gezeur over seksisme, grofheid en wansmaak. Dit is een stuk dat lekker smeuig geschreven. In de stijl van www.scenez.nl. Dat valt goed te waarderen, aangezien deze site bijna niet meer geupdate wordt. Ga zo door!

Will H. Hays

Aardige recensie, maar een aantal passages is wansmakelijk, seksistisch en grof. Zonde.

Kenji