Hitch

Hitch (2005)

Film die geen verrassingen brengt maar volledig aan de standaard voldoet.

Leestijd: 4 min 17 sec
Regie: Andy Tennant | Cast: Will Smith (Alex 'Hitch' Hitchens), Eva Mendes (Sara), Kevin James (Albert), Amber Valletta (Allegra Cole), e.a.

Je bent heimelijk verliefd op een meisje maar zij ziet je niet staan en weet nauwelijks dat je bestaat. Je durft haar niet aan te spreken want de laatste keer dat je dat probeerde was je zo zenuwachtig dat er alleen maar gibberish over je lippen kwam en moet ze gedacht hebben dat je aan een acute aanval van hondsdolheid leed. Maar niet getreurd, want er is hulp in de vorm van de ‘date dokter’. In deze romantische komedie is dat Hitch (Will Smith), die anoniem en in het geheim opereert. Hij weet precies wat vrouwen denken en heeft een enorm arsenaal aan trucs en tips tot zijn beschikking om die ene vrouw van je dromen voor je te winnen. Succes gegarandeerd. Maar als je denkt dat er werkelijk een man op deze aardkloot rondloopt die precies weet wat vrouwen denken, kom je waarschijnlijk écht van Mars. Laten we eerlijk zijn: het bouwen van de Chinese muur, het splijten van het atoom en de landing op de maan - het is allemaal kinderspel vergeleken met het trachten te doorgronden wat er in de bovenkamer van een vrouw omgaat. Haar complexe denkpatronen en bizarre beslissingsstructuren tarten immers iedere vorm van logica en ratio, en doen zelfs vrouwenexpert Hitch uiteindelijk machteloos staan.

Alex 'Hitch' Hitchens is de befaamde 'date dokter' van New York. Geheel anoniem helpt hij - tegen een redelijke vergoeding - mannen om de vrouw van hun dromen te veroveren. Een van zijn laatste cliënten is Albert en Albert is smoorverliefd op de mooie Allegra (Amber Valletta.) Het koppelen van deze twee mensen is voor Hitch een hele uitdaging, want Allegra is niemand minder dan Allegra Cole, een beroemde en steenrijke glamourgirl, terwijl Albert een saaie, enigszins corpulente en verlegen accountant is. Maar Hitch houdt wel van een uitdaging en is dan ook vastbesloten om Albert en Allegra te koppelen. Ondertussen heeft Hitch zelf zijn oog laten vallen op Sara, een fanatieke roddeljournaliste. Sara volgt vanuit professioneel standpunt al het doen en laten van Allegra maar bovenal zou ze heel graag de ware identiteit van de befaamde ‘date doktor’ willen onthullen. Naarmate Hitch meer tijd met Sara doorbrengt wordt het voor hem steeds moeilijker om zijn werk als ‘date dokter’ voor haar verborgen te houden, en je vraagt je af hoelang dit nog goed kan gaan…

De eerste verschijning van Eva Mendez als Sara doet het ergste vermoeden. Ze zet in haar eerste scène een superzelfstandige en geëmancipeerde workaholic neer, die alles prima zelf kan regelen en niks van mannen nodig heeft. Zo’n type waar je vrijwel meteen een hekel aan krijgt en daarmee maakt ze dus niet bepaald een goede eerste indruk. Maar gelukkig wordt dat krampachtige mevrouw-staat-haar-mannetje acteren snel losgelaten, zodat ze in de verdere film prima te genieten is. Haar acteerprestaties zijn niet echt bijzonder maar dit compenseert ze ruimschoots met haar oogstrelende uiterlijk. Will Smith speelt de vlotte sympathieke praatjesmaker. De rol van Hitch is hem dus op het lijf geschreven en Smith heeft dan ook geen enkele moeite om dit personage op innemende wijze neer te zetten. Met een beetje van zijn onbevangen Fresh Prince of Bel-Air attitude en wat van zijn stijlvolle MIB act slaat hij zich moeiteloos door deze film.

Hitch is grotendeels een komedie en de romantiek die er in zit staat voornamelijk in dienst van de humor. Lange tijd blijft het een ongecompliceerde en leuke film, totdat we bij het onvermijdelijke punt van bezinning zijn aanbeland. Je herkent het vast; dit is namelijk het punt dat de relatie tussen de twee geliefden – die zo veelbelovend leek - alsnog uit elkaar dreigt te vallen vanwege één of andere stommiteit van hem of van haar (meestal van hem). De humor wordt dan even op een laag pitje gezet en maakt plaats voor een iets serieuzere toon. Dit vaste gegeven resulteert erin dat het einde van de film nogal klef, zoetsappig en vooral veel te lang is. Gelukkig valt er tot die tijd nog wel genoeg te lachen, bijvoorbeeld om de scènes waarin Hitch probeert de ongenaakbare Sara te versieren en zij hem probeert af te wimpelen. Beiden doorzien ze elkaars subtiele strategie van aanval en verdediging en ze weten ook dat de ander dit doorziet, wat resulteert in een aantal gevatte dialogen. Ook de scènes waarin Hitch de onbeholpen Albert te hulp schiet en deze tot een wat vlottere gozer probeert om te turnen zijn best grappig, waarbij Kevin James als Albert qua humor zeker niet onderdoet voor Smith.

Het is natuurlijk een kwestie van hoe je tegen dit soort films aankijkt. Kun je je openstellen voor een luchtig en ongecompliceerd boeketromannetje, dan zit je met Hitch helemaal goed. Mensen die niets moeten hebben van zoetsappige en onwaarschijnlijke sprookjes-romances zullen misschien een paar keer moeten glimlachen maar kunnen aan het eind van de film maar beter een teiltje klaar hebben staan. Hoe dan ook: Hitch is een degelijke en grappige ‘boy meets girl’ film die geen verrassingen brengt maar volledig aan de standaard voldoet.