The Mist (2007)

The Mist is een geslaagde horrorfilm met een actuele inslag.

door Thijs Witty om 20:07 in RECENSIES
The Mist poster
Regie: Frank Darabont | Cast: Thomas Jane (David Drayton), Marcia Gay Harden (Mrs. Carmody), Toby Jones (Ollie), Laurie Holden (Amanda Dunfrey) | Speelduur: 127 minuten | Jaar: 2007

”De dag des oordeels is gearriveerd!” De manische kreten van Mrs. Carmody veroorzaken terechte paniek onder de aanwezigen die zich verschanst hebben in de lokale supermarkt. Naar buiten kunnen ze niet, want een dikke mist is over hun stadje getrokken en de naargeestige geluiden en spookverhalen doen weinig goeds vermoeden. The Mist is in opzet een zeer doorsnee Stephen King horrorverhaal, maar zoals altijd zit er veel meer achter de lugubere gruwel van de schrijver. Frank Darabont kent de geest van de gelauwerde schrijver als geen ander en keert voor de derde keer terug naar de wereld van King.

Met een minimaal budget en een kleine cast schoot Darabont zijn laatste productie volledig in de traditie van de guerrillafilm. Snel, goedkoop en bezield met een goede kritische boodschap. De regisseur keert ook terug naar het genre waarmee hij begonnen is. Darabonts regiecarrière werd ingeluid met een korte film gebaseerd op een novelle van Stephen King en verder schreef hij mee aan de scripts van The Blob (de remake uit 1988) en de derde Nightmare on Elm Street. Hij voelt zich duidelijk als een vis in het water en de gehaaste stijl van de film voelt heel goed aan. Zijn jeugdige enthousiasme werkt aanstekelijk en bang worden is ook gegarandeerd: The Mist is voornamelijk een heel enge film. Maar niet alleen de monsters boezemen angst in: de film pretendeert veel meer.

Wie moeten we eigenlijk meer vrezen, de ‘ander’ of onszelf? Dat is de kernvraag in The Mist. De film laat op geloofwaardige wijze zien hoe makkelijk mensen van gezicht veranderen als de omstandigheden ernaar zijn. Onmacht, domheid en doodsangst zijn allesbepalend. De toenemende conflicten in de groep zijn een tikkende tijdbom: wanneer gaat het mis? De gestoorde fanaticus Mrs. Carmody (een fantastische Marcia Gay Harden) is dan ook eigenlijk nog het meest geslaagde monster. Zij doet afvragen aan welke kant ‘het kwaad’ nu eigenlijk zit, binnen of buiten? Het gaat er binnen soms zelfs zo erg aan toe dat de sporadische aanvallen vanuit de mist bijna als een ontspanningsmoment overkomen. De groepsdynamiek in het winkelcentrum is naast een hommage aan de klassieker Dawn of the Dead ook heel realistisch: de film gaat over mensen die willen overleven en over lijken gaan is dan een wezenlijke optie.

The Mist is herschreven vanuit een kritische blik op de wereldpolitiek. Dat maakt de film, ondanks de nadruk op bovennatuurlijke zaken, angstig plausibel. Aanvankelijk doet de parabel met, om maar wat te noemen, de ‘westerling’ versus de ‘islamiet’, geforceerd aan. Ook de opening is wankel, maar op het moment dat de pleuris uitbreekt en duidelijker wordt wat zich in de mist bevindt, wordt gelukkig ook de spanning opgeschroefd. En laten we het niet vergeten: de film is gewoon hartstikke eng. Wat The Mist beter maakt dan de gemiddelde horrorfilm is de naargeestige, postapocalyptische toon. Met name het einde onderstreept dit en de kijker zal ontdaan de zaal uitlopen. En dat is heel knap voor een nogal campy klinkend verhaal.

12 Reacties

akketa

Dit is hoe een King-verhaal verfilmd moet worden!

Niet de aandacht op de monsters, maar op de mensen.

Gaandeweg in de film vergeet je bijna dat er nog monster in de mist zitten, wat zeg ik, je vergeet de mist bijna zelf. De 'losse camera' werkt perfect en schokt niet als in een Bourne. Mede daardoor en het zeer degelijke acteerwerk schroeven de spanning en de kracht flink op.

Marcia Gay Harden is erg goed als religieus fanaat dat ze vanaf het eerste moment al het bloed onder je nagels haalt. Men geniet en juicht door de zaal als ze een grote bek terugkrijgt. Trouwens, de hele zaal bij ons was zeer anti-Carmody. Op een bepaald moment kwam er zo'n luid applaus en gejuich. Nog nooit meegemaakt dat het publiek (en ik) zo reageerden in de zaal. Toby Jones als Ollie was toch wel de held van de avond.

Daarvoor moet ik Darabont toch weer een bos veren in z'n reet steken, want ook bij The Green Mile (Percy) was ik zeer beïnvloed. Deze regisseur weet hoe je emoties oproept en betrokken raakt. Daar lijkt het mij bij een film toch om gaan. (The Majestic was niet helemaal geslaagd, maar toch.)

Dat einde... Geweldig!!! Het grootste naaieinde dat ik ooit heb gezien. De meningen zijn er over verdeeld, maar ik ben een voorstander en zelfs King vond het beter dan z'n eigen einde. Heel gewaagd en on-hollywood.

[rating 4]

Z@3 Redrum

Dat wijf was echt irritant idd. Op dat moment was er ook bij ons echt opluchting in de zaal. Ik heb me zelfden zo erg geïrriteerd aan iemand in 'n film. Wat 'n opluchting dat we van haar verlost werden. Persoonlijk had ik haar in zo'n gebeurtenis al eerder koud gemaakt denk ik :P Einde was ook erg ziek, erg onverwacht mijn inziens. Tenminste niet zo'n standaard cliche einde.

ruben

Na alle positieve recensies waren mijn verwachtingen misschien iets te hoog gespannen. Behoorlijke tegenvaller.

De horror was niet eng. Goed, er zaten een paar ranzige momenten in, maar de dreiging van de mist vond ik nergens voelbaar.

Interessant waren wel de spanningen die hoog opliepen in de winkel. Natuurlijk is het een uitvergroting, maar de film laat wel zien dat mensen rare dingen gaan doen, zodra ze onder druk komen te staan. Met name religie krijgt - terecht - een flink schop onder de kont.

Het einde vond ik niet de 'mokerslag' waarvan (volgens mij) in het NRC werd gesproken. Ik vond 't zelfs behoorlijk onder de gordel. Zware middelen inzetten om een film die zich amper verheft boven het popcornniveau meer gewicht te geven, onder begeleiding van dramatische Lisa Gerrard muziek. Erg slap en makkelijk.

[rating 2.5]

major malfunction

Een beetje overrated maar toch best vermakelijke film. Ondanks het prima acteerwerk komen de interacties tussen de hoofdrolspelers toch erg naief en ongeloofwaardig over. Jammer, want daar moet de film het eigenlijk het meest van hebben. Maar toch een lekkere creepy en apocaliptysche (haha... don't mind the spelling) sfeer. En geinig einde ook wahahahahahahahaha! Dat maakte weer veel goed (al zal niet iedereen dat vinden) [rating 3]

major malfunction

ruben "...Zware middelen inzetten om een film die zich amper verheft boven het popcornniveau meer gewicht te geven, onder begeleiding van dramatische Lisa Gerrard muziek. Erg slap en makkelijk.

"

Hahahaha.... ja, helemaal mee eens maar ook erg vermakelijk

Bela

Een prettige, frisse horrorfilm door de nadruk op de sociale druk zonder de monsters te vergeten. Wel een beetje teveel CGI, maar dat stoorde me na een uurtje ook al niet meer. En het einde is ongekend somber. Kan me niet herinneren dat ik de laatste jaren zo'n downbeat einde van een Hollywood film zag.

En eindelijk weer eens een horrorfilm die het niet alleen van de enge geluidseffecten, dooie kinderen of gemartel moet hebben. Een soort old school horror met new school CGI. En niet eens een remake!

[rating 4]

dloko

Het was John Rambo of deze film, ben ik blij dat ik deze heb gekozen.

Ik zag veel elementen terugkomen uit andere films (Dawn of the Dead, Aliens, Cloverfield) maar de film leek toch weer z'n eigen draai eraan te geven met Mrs. Carmody.

Die Ollie was ook lachen zeg. Ik zat nog te wachten op Heelflip en Shuvit! Smiley face

::DFC::Nohands[NL]

Leuke film voor thuis op de bank met een bak chips en een drankje!!!

Mooie beelden, kortom leuk filmpje!! T+)

miszy_shakin_asz

Ik vond het een belachelijke film! De effecten waren ronduit belabberd.. Geen moment heb ik op het puntje van mijn stoel gezeten.

Alleen het einde kon me nog wel boeien Smiley face Maar de rest van de film moest ik echt uitzitten..

The Watcher

Superfilm!
Hij wist mij te boeien van het begin tot het einde. Eindelijk weer eens een goede "horrorfilm" (zou het eerder een zeer enge thriller noemen).

benjamin

Wat een einde! Hier ben je echt een tijdje niet goed van, helaas kan het net niet helemaal verbergen dat het verhaal iets te cliché is en niet zo heel eng.

jaime91

Ik vond het een briljant gemaakte film waar je telkens op het puntje van je stoel blijft zitten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo bekend was met de films van Darabont maar sinds ik een paar weken terug the green mile gezien heb vond ik gewoon dat ik deze film ook moest zien en ik werd wederom niet teleurgesteld.Er zaten wat mij betreft best wel veel enge momenten in en 1 van de gruwelijkste vond ik het moment dat Private Jessup als offer gebruikt wordt een herhaaldelijk neergestoken wordt en dan nog levend en wel naar buiten geflikkerd wordt en daar sterft. En daarbij vond ik het einde natuurlijk ook best schokkend. Maar de grootste schok was gewoon dat je zag hoever mensen kunnen gaan dus daarbij was hij ook nog best realistisch in een bepaalde zin. Dus als ik alles zo een beetje samenvat krijgt de film van mij een dikke 10 omdat ik nergens teleurgesteld ben en ik zelfs op het eind nog een tijdje moest nadenken over de boodschap van deze film. Een dikke pluim voor Darabont dus en als je een echte thriller/horror fan bent moet je deze film gewoon gaan zien.Wat mij betreft is Darabont een held.:W T+)