That Sugar Film

That Sugar Film (2014)

Luchtige en informatieve documentaire die net iets te veel op een bekend gegeven hamert.

Leestijd: 2 min 29 sec
Regie: Damon Gameau | Cast: Damon Gameau (zichzelf), Hugh Jackman (zichzelf), Stephen Fry (zichzelf), Branton Thwaites (zichzelf), e.a. | Speelduur: 94 minuten | Jaar: 2014

We doen het in onze koffie en thee om het op smaak te brengen, maar eigenlijk zit het bijna overal wel in: suiker. Waar komt onze hang naar zoetigheid vandaan? De Australische acteur Damon Gameau vroeg het zich af. Zelf at hij al drie jaar geen suiker meer, maar hij besloot de proef op de som te nemen en de effecten van suiker aan den lijve te ondervinden. Letterlijk, want de groenten gingen de deur uit en onder toeziend oog van een groep deskundigen zette hij zichzelf op een dieet van zo’n veertig suikerklontjes per dag. Welke gevolgen dat voor hem had, legde hij vast in deze documentaire.

Door middel van kleurrijke animaties demonstreert Gameau hoe ons lichaam met suiker omgaat, daarbij geholpen door acteurs als Hugh Jackman, Stephen Fry en Brendon Thwaites. De effecten daarvan begint hij zelf langzaam maar zeker ook te ervaren. Hij merkt dat hij zich slechter kan concentreren en minder fut heeft, en zijn buik begint dezelfde vormen aan te nemen als die van zijn zwangere vriendin. Om de reactie van zijn lichaam op zijn nieuwe dieet beter te begrijpen reist hij af naar de Aboriginalgemeenschap Amata en steekt de Stille Oceaan over naar de Verenigde Staten.

Met beide bezoeken laat Gameau zien dat goede voorlichting over eten en drinken de basis is voor een gezond dieet. Maar een eerlijke dialoog over de ingrediënten van hun producten staat niet op het prioriteitenlijstje van de frisdrankenindustrie. Sterker nog, er wordt actief gewerkt om het beeld zoveel mogelijk te verdraaien. Een schrijnend geval van zulke misleiding is de situatie van Larry. Hij is nog geen zeventien, maar van zijn gebit is nauwelijks nog iets over. Hij lijdt aan wat ‘Mountain Dew-mond’ wordt genoemd; een kwaal vernoemd naar de frisdrank die in het zuiden van de Verenigde Staten erg populair is. Duidelijker kan Gameau het niet maken, want de beelden van Larry’s vermolmde gebit en tandartsbezoeken zijn niet geschikt voor kijkers die nerveus worden bij de gedachte aan hun jaarlijkse controle.

Het is echter een makkelijk punt dat Gameau hiermee maakt. Larry’s situatie is zo’n uiterste dat het de beoogde doelgroep nauwelijks zal aanspreken. Gameau had meer aandacht kunnen besteden aan de eetgewoonten van doorsnee gezinnen. Zij eten veel meer suiker dan ze beseffen. Die veertig klontjes per dag zitten nota bene in producten waarvan zij denken dat ze gezond zijn. In plaats van te laten zien hoe je daar verantwoord mee om kan gaan, blijft Gameau hameren op het bekende feit dat te veel suiker slecht voor je is. Desondanks slaagt hij er met zijn experiment in op een meer persoonlijke wijze aan te tonen wat het met je lichaam doet. Je zult na het zien van That Sugar Film in de supermarkt toch wat vaker gaan letten op de etiketjes. Dat extra stukje bewustwording kan natuurlijk nooit kwaad.