Monica, O My Darling [Netflix]

Monica, O My Darling [Netflix] (2022)

Een affaire aangaan is vaak een slecht idee en vier tegelijk al helemaal, zo bewijst deze grappige whodunnit uit India.

Leestijd: 2 min 18 sec
Regie: Vasan Bala | Scenario: Vasan Bala, Yogesh Chandekar | Cast: Rajkummar Rao (Jay), Huma Qureshi (Monica), Sikdandar Kher (Nishi), Radhika Apte (Naidu) e.a. | Speelduur: 129 minuten | Jaar: 2022

Naast filmreus is India ook steeds meer een techgigant aan het worden. In de komische whodunnit Monica, O My Darling komen deze twee kanten van het land samen als een moord wordt beraamd binnen een miljoenenbedrijf voor robotica. Wonderboy Jay, schoonzoon van de directeur, wordt tegen wil en dank meegezogen in het bedrijfsgekonkel en moet er alles aan doen om zijn zuurverdiende hachje te redden.

Opgeklommen van sloeber tot bestuurslid is Jay het sprankelende voorbeeld van een modern succesverhaal in India. Dwaas genoeg haalt hij het vervolgens in zijn hoofd om een affaire aan te gaan met Monica, de secretaresse van zijn schoonvader. De bloedmooie vrouw met veel zangtalent verandert alleen plots van charmeur naar chanteur. Ze onthult zwanger te zijn van Jay en eist geld van hem op om het kind op te voeden. Maar Jay zit niet als enige in deze penibele situatie.

De film neemt een komische wending wanneer blijkt dat twee andere prominenten binnen het bedrijf ook door Monica als de vader van haar ongeboren kind worden aangewezen. Het drietal slaat vervolgens de handen ineens om haar samen om te leggen. Al snel racet Jay ter land, ter zee en op de vouwfiets richting Mumbai, waar de dood op Monica wacht.

Met een luchtige toon en pakkende liedjes wordt het verhaal verteld met goede vertolkingen en vaak oprecht grappige scènes. Uiteraard loopt niets zoals gepland, waardoor Jay alsmaar dieper in de slangenkuil van het techbedrijf belandt. Om de haverklap wordt er een moord gepleegd en het wordt steeds moeilijker erachter te komen daarvoor verantwoordelijk is. Jay wordt steeds wanhopiger, terwijl zijn ijskoude vriendin nergens achter mag komen.

Met een uitgebreid onderzoek mengt ook de politie mengt zich in de ellende. Hoofdagente Naidu lijkt recht door Jay heen te kunnen kijken en bespeelt hem continu om te zien of hij steken laat vallen. Het is slechts een van de sterke vrouwenrollen die de film bevat. Met Monica aan het hoofd drijven de zelfverzekerde vrouwen een schare aan mannen in het nauw wegens hun wandaden. Uit alle macht proberen de ongelukkigen uit hun zelfgemaakte val te ontsnappen, maar dat blijkt tevergeefs.

Monica, O My Darling bevat alles voor een grappige thriller, maar de samenkomst van elementen is niet zo geslaagd als de makers waarschijnlijk hadden gepland. De verhaallijnen over het politieonderzoek, Jays complot, Monica's plannetjes en zelfs nog een voorgaande geschiedenis over een zogenaamd defecte robot zorgen ervoor dat niet alleen Jay soms de kluts kwijtraakt, maar ook de kijker. Het maakt de film vermakelijk, maar ook bij vlagen verwarrend en maar weinig memorabel.

Monica O My Darling is te zien bij Netflix.