Snatched

Snatched (2017)

Amy Schumer en Goldie Hawn als moeder en dochter in een aaneenschakeling van gênante situaties in Zuid-Amerika.

Leestijd: 2 min 22 sec
Regie: Jonathan Levine | Cast : Amy Schumer (Emily Middleton), Goldie Hawn (Linda Middleton), Ike Barinholtz (Jeffrey Middleton), Tom Bateman (James), Wandy Sykes (Ruth), Joan Cusack (Barb), e.a. | Speelduur: 91 minuten | Jaar: 2017

Dat Amy Schumer geen gêne kent werd al wel duidelijk uit haar stand-upshows. Er zijn maar weinig comédiennes die zichzelf zo durven te laten gaan en niet bang zijn om haar eigen lelijke momenten te etaleren. Schumer is niet gevoelig voor decorum en maakt ons bovendien duidelijk dat je niet zwaar in de make-up 's wakker wordt of keurig onder de lakens seks hebt met je ondergoed nog aan zoals in menig film of serie verbeeld wordt.

In haar nieuwste komedie Snatched leidt deze instelling tot vergaande slapstick. Ze laat een deel van haar voorgevel uit haar hemdje hangen, ze kampt met een lintworm die via de orale ingang een uitgang moet zien te vinden en ze voert een intieme wasbeurt uit voor de ogen van haar date. Schumer komt met alles weg lijkt het, waar anderen al snel voor gefronste wenkbrauwen zorgen.

Schumer is geen bijster goed actrice en dat wordt vooral duidelijk als je haar tegenover oude rot Goldie Hawn zet. Het duo, dat als moeder en dochter door het leven gaat, vormt een geslaagde combinatie die elkaars zwakheden perfect weet op te vangen. Hawn slaat de plank wat betreft komische timing soms net mis, maar de zorgeloze instelling van haar filmdochter Schumer overstemt dit feilloos.

Het alter ego van Schumer, hier gedoopt tot Emily Middleton, is net gedumpt door haar musicerende losgeslagen vriendje en zit met twee tickets naar Ecuador in haar maag. Geen van haar vriendinnen heeft zin om met Emily naar de evenaar af te reizen, dus haalt ze na het zien van wat oude vakantiekiekjes haar moeder over om haar op sleeptouw te nemen. Het wordt tijd om de 'fun' in de 'refundable' tickets terug te halen.

Eenmaal beland in het resort wil ma Linda het liefst alleen maar boeken lezen en gaat Emily het liefst wild feesten. Ze loopt een Britse avonturier, die veel te knap voor haar is, en zijn gladde praatjes tegen het lijf. Regisseur Jonathan Levine en scenarist Katie Dippold hebben de kijker inmiddels zo vaak voor ontvoering gewaarschuwd dat je er donder op kunt zeggen dat juist dit lot de Middletons zal treffen. Zo gezegd zo gedaan en er ontstaat een kluchtige strijd van ontsnappings- en overlevingspogingen.

Zoals wel vaker in dit genre is ook Snatched een aaneenrijging van sketches, waarbij een aantal opzichtig geplaatste plotelementen op de juiste momenten van stal gehaald worden. Leuk bedoelde bijfiguren zoals een bemoeizuchtig al dan niet lesbisch stel met een militaire achtergrond en Emily's broer Jeffrey komen bovendien niet helemaal lekker uit de verf omdat ze meer aandoen als rekwisieten dan personages. Het resulteert in een paar amusante momenten, maar ook veel gedoe om niets.