Blade Runner 2049 (2017)

Visueel overdonderend en heerlijk onconventioneel vervolg op een klassieker. Missie geslaagd.

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FILMTOTAAL is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FILMTOTAAL. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FT

door Arjan Welles om 23:25 in RECENSIES
Blade Runner 2049 poster
Regie: Denis Villeneuve | Cast: Ryan Gosling (K), Sylvia Hoeks (Luv), Harrison Ford (Rick Deckard), Ana de Armas (Joi), Robin Wright (Joshi), Jared Leto (Niander Wallace), Mackenzie Davis (Mariette), e.a. | Speelduur: 163 minuten | Jaar: 2017

Vijfendertig jaar geleden kwam de Brit Ridley Scott met zijn losse verfilming van Do Androids Dream of Electric Sheep? van Philip K. Dick. Met Blade Runner zette Scott na Alien zijn tweede reuzenstap in het scifi-genre. De film was door de combinatie van film noir, filosofische insteek en het ongebruikelijke tempo niet aan iedereen besteed. Zelfs de critici waren destijds niet eensgezind.

Anno 2017 zijn de eerste kritieken van de opvolger uiterst lovend. Er wordt zelfs al gestrooid met woorden als 'instant klassieker' en 'meesterwerk'. Maar wat blijft is dat Blade Runner 2049 met de ruim honderdzestig minuten speelduur niet ieders kopje thee zal zijn. Je moet het ook maar durven: een vervolg maken op wat inmiddels geldt als een belangrijke mijlpaal in de filmgeschiedenis. Scott gaf de regieklus aan zijn Canadese vakbroeder Denis Villeneuve, die een immense indruk achterliet met het voor een Oscar genomineerde Incendies en scifi-mysterie Arrival.

1
Voor aanvang van de screenings voor de filmpers richtte Villeneuve zich in een briefje tot de journalisten. Of we vooral niets over het plot wilden opnemen in onze recensies. Een schier onmogelijke opgave als je deze sequel enigszins een kader wil meegeven. Villeneuve wilde dat de bezoekers dezelfde ervaring te wachten staat als de recensenten. Gelukkig is Blade Runner 2049 nou precies zo'n filmervaring die het moet hebben van de emoties, de weergaloos mooie shots, de diepere lagen en de fascinerende personages. En dan maakt het verhaal gelijk een stuk minder uit.

Maar goed, een alineaatje dan. Ryan Gosling is dit keer de blade runner die in het Los Angeles van 2049 de foute synthetische replicanten opspoort. De wereld ligt er anders bij, nu de oorspronkelijke fabrikant van de dubbelgangers ter ziele is en ook de voedselvoorziening van de planeet kunstmatig is geworden. De replicanten worden vooral aan de zware slavenarbeid gezet in de koloniën. Maar agent K, zoals Goslings personage verkort heet, komt tijdens zijn missie meer te weten dan hem lief is en speurt ook nog eens naar de senior blade runner die al dertig jaar zoek is.

Het wachten is op Harrison Ford - we weten allemaal dat hij wederom zijn opwachting maakt als Rick Deckard - maar met Gosling is een goede opvolger gevonden. Tot het zo ver is wordt je meegezogen in een dystopische wereld waarin echt en namaak nauwelijks meer van elkaar te onderscheiden zijn. Zelfs de liefde kan worden gesimuleerd wat zorgt voor een van de vele visuele hoogstandjes die Villeneuve voor zijn publiek in petto heeft.

Op het (levens)beschouwelijke vlak is deze tweede Blade Runner wat minder standvastig dan de voorganger. De scenaristen stippen interessante kwesties aan, maar pakken inhoudelijk niet altijd even goed door. Vooral het thema van de echte en artificiële wereld en herinneringen komt zelfs wat vlak en ongeïnspireerd over, misschien door de voortgeschreden techniek in het dagelijkse leven en de vele speelfilms die hierover gaan. De prachtige aankleding compenseert dit echter ruimschoots.

Want Villeneuve laat je regelmatig met open mond kijken naar de indrukwekkende beelden van mistige steden vol schreeuwerige reclame, enorme vuilnisbelten en verlaten fabrieken en een in okertinten gehuld veld met gigantische vrouwenbeelden. Gosling, voor wie de rol van K speciaal geschreven werd, zet een hoofdpersoon neer die niet alleen maar achteloos wild om zich heen schiet, maar met bedachtzaam acteerwerk diepte aan zijn rol meegeeft.

Toch moeten we nog wel het trotst zijn op Sylvia Hoeks. De Brabantse actrice vormt de belangrijkste tegenpool van K en heeft na Gosling de meeste schermtijd. Haar Engels is feilloos en ze speelt een kille bitch die niet over zich heen laat lopen. Ze kan zich zonder enige moeite meten met Gosling, Ford, Jared Leto en Robin Wright. Dat heeft ze toch maar even mooi voor elkaar gebokst.

Blade Runner 2049 is net als de voorganger niet voor iedereen weggelegd. Niet elke popcornbezoeker zal zich kunnen vinden in de slow-scifi van Villeneuve of het onvoorspelbare, op momenten lastig te doorgronden verhaal. Naast de mooie plaatjes en uitstekende vertolkingen is het prettige nou juist dat je bij dit vervolg nooit weet wat er om de hoek ligt. Missie geslaagd.

40 Reacties

SunChaser

Ik voorspel een financiële flop. Persoonlijk vind ik het origineel niet om doorheen te komen en deze duurt bijna een uur langer. De decors zien er mooi uit maar sinds 35 jaar al 100 keer gezien. Met 150miljoen budget exclusief marketing moeten ze zeker 500 miljoen ophalen. Ga m kijken dankzij mn pathepas

Banned

Net de film gezien en hij was fantastisch. Ik ben geen grote fan van de eerste film en vind em ook soms saai. Deze gaat in dezelfde stijl verder. Het script is eigenlijk even dun maar de plottwists worden zeer slim gebracht door Villeneuve. Telkens je denkt het uitgevogeld te hebben geeft hij er een nieuwe draai aan.

Silvia Hoeks was trouwens de beste van de cast. Ze had natuurlijk ook de leukste rol vast maar speelde die met verve. Haar hollywood carriere lijkt me met deze film zeker en vast gelanceerd. Al was diegene die echt de show steelt Roger Deakins. Deze film heeft de beste cinematografie in jaren. Hij speelt met licht als geen ander, perfect gekadreerd en het kleurenpalet is pure perfectie. Ga dat zien! De monteur laat die beelden het ritme van de film bepalen, alles is zeer rustig en beheerst gebracht, ook tijdens de actie momenten.

Het production design, de echte sets en goed gedosseerde CGI maken het geheel helemaal af. Ook de visual effects om acteurs te verjongen of terug te halen à la Rogue One en Pirates 5 wordt in deze film naar een hoger niveau getilt, je zag het verschil niet meer.

Ik voorspel ook een flop of toch geen gigantische opbrengst. De zaal zat amper vol en de meeste wisten niet eens wat ze zouden te zien krijgen en vonden de film achteraf te traag en weinig actie bevatten. Deze is zeker niet voor iedereen weggelegt maar als je van films houdt kan je niet anders dan plezier beleven aan deze cult classic in wording. Alleen al voor de beelden zou je moeten gaan kijken.

Mav Damian

Morgenavond er heen!!!

McGraig

Ook ik kwam maar met moeite door het eerste deel heen. Ik heb volgens mij alle versies geprobeerd maar kon er alleen in etappes doorheen komen. Het overdreven gebruik van slo-mo en de elektronische soundtrack (ik heb niks met Vangelis) was misschien vernieuwend maar ook irritant. Als ik in de recensie lees dat de regisseur van deel 2 met Arrival ook zo'n geweldige film maakte krijg ik weinig vertrouwen. Overigens is het niet zo dat ik vernieuwende cinema niet kan waarderen. Mijn favoriete filmmaker was Kubrick en ik ben een groot liefhebber Aronofsky en Winding Refn. Maar net als Nolan vind ik Vileneuve zwaar overgewaardeerd. Net als de eerste Blade Runner. Ik waag er geen bioscoopkaartje aan

Sorcerer

SunChaser wat wordt ik moe van je reacties! Ze zijn bijna allemaal negatief. Gezien je avatar en reactie ben je vermoedelijk nog niet zo oud en maak je een moeilijke puberfase door. Gelukkig ga ik zaterdag genieten van deze film. Ik hoop echt dat het net zo'n meesterwerk is als de eerste film. Want het origineel is pure filmkunst!

Ed Crane

De eerste film is één van m'n absolute favorieten, ik kan niet wachten.

Duck-Twacy

Deze wil ik ook wel gaan zien in de bios

Shifty777

Ik ben een van die mensen die geen gigantische liefhebber is van de eerste Blade Runner, al vind ik hem zeker wel goed. Van Villeneuve ben ik dan wel weer een groot liefhebber, al zijn vorige films vond ik enorm goed, keek dus ook naar deze uit.

Gisteren zag ik hem in de Kinepolis in Hasselt in 2D (vandaar dat ik naar België ging, 3D = no way!). De film is net als de eerste erg traag en lijkt 3x zo lang te duren dan de daadwerkelijke running time. Echter vind ik dat deze recensie de film nog wat te kort doet. De film stipt een hoop thema's aan om je tot nadenken te zetten, en doet dat duidelijker en in mijn ogen vaak interessanter dan zijn voorganger. Deze bevalt mij tot dusver dan ook beter dan het origineel, deze speelt mij nog steeds door het hoofd na gisteravond en zet mij meer aan tot denken.

Het volgende gaat allicht enorm zweverig en pretentieus klinken, maar dat is totaal niet hoe ik in elkaar zit. Echter de beste manier om de film te omschrijven aan de hand van toen ik gisteren de bioscoop uitkwam, is het volgende: het is net alsof je een heel lange droom hebt met enerzijds een duidelijke lijn, anderzijds beelden en momenten die je in perspectief moet plaatsen om de puzzel te plaatsen. Als je dus de bioscoop uitkomt en weer 'wakker wordt', heb je een hoop te verwerken. Die ervaring is best bijzonder bij een bioscoopbezoek.

Geranimous

Ik ben al fan van Villeneuve sinds Incendies. Ik kijk ook enorm naar deze film uit. Hoewel ik Blade Runner meerdere keren heb proberen te kijken maar ik er niet doorheen kwam. Ik geef het origineel nog 1 kans vandaag. En van het weekend ga ik naar 2049.

@ McGraig
Ik snap best dat je Prisoners en Enemy wellicht overgwaardeerd vindt, maar Incendies en Arrival, vind je dat slechte films?

neo123

Persoonlijk vind ik het altijd lastig als termen als meesterwerk gebruikt worden. Zo was dat volgens sommige ook bij Dunkirk terwijl bijna iedereen die ik ken de film een flinke tegenvaller vond. De 1e Blade Runner vind ik niet door te komen en nee ik ben geen 16. Naar mijn mening een overgewaardeerde film. Ik twijfel daarom ook erg of ik naar deze moet gaan. Visueel vast geweldig maar met het zelfde trage tempo. Het hoeft geen spektakel te zijn maar alleen filosofisch gelul kan me nooit echt bekoren.

Ed Crane

@Shifty:
Vind ik niet zweverig, gewoon een goeie beschrijving :) Films die als dromen zijn, als audiovisuele/ zintuigelijke trips, en die je hypnotiseren en allerlei gedachten in je doen opkomen vind ik heerlijk.

Dat is denk ik een belangrijk verschil tussen degenen die Blade Runner meesterlijk vinden en zij die'm saai vinden; laatsgenoemden hebben die ervaring denk ik niet of minder (wat jammer is maar verder natuurlijk niet uitmaakt).

SunChaser

Ik heb geen behoefte om een film te ervaren als een droom
Mother is ook al zo'n film die goede recensies heeft en waar t publiek niks van moet hebben.

Ed Crane

Hoeft ook niet.

mother! is toch rotten of bijna rotten?

horizon

Nee, Mother staat op RT wel goed. Cinemascore was slecht. En het publiek op moviemeter is best positief.

Zin in br2029

SunChaser

Zo te zien wordt het een succes a la mad max fury road http://www.boxofficemojo.com/

Ereptile

Ik denk dat, als de positieve reacties blijven aanhouden, de mensen vanzelf naar de bios getrokken zullen worden voor deze film. 4,5 ster van FT... dat heb ik al een tijd niet meer gezien!

SunChaser

Tulipani nog. Geheel onterecht btw

SunChaser

Jammer dat Rutger geen rol heeft als mens dat model stond voor de Android

FataMorgana

Oef... Een van mijn klassieke favorieten. Bladerunner.
Maar zonder Rutger Hauer en de muziek van Vangelis?
Ik ben benieuwd of het weer een zelfde 'cult' status zal behalen.

Shifty777

@Ed, dat zweverige haal ik erbij omdat ik niet per definitie altijd vind dat dit gelijk staat aan een geslaagde film. Nicolas Winding Refn heeft dit effect soms ook in zijn films, maar in mindere mate of op een andere manier, bij hem kan ik dit ook waarderen. Kan me voorstellen dat het vrij subjectief is of je hier ontvankelijk voor bent, maar ik kan iedereen die ervaring aanraden/gunnen.

Ed Crane

Ja het levert niet meteen automatisch een geslaagde film op, ben ik met je eens.

Delbert Grady

Net gezien, helemaal top. Laat je door de lengte van de film niet tegenhouden. Visueel is deze film overdonderend en de scenes hebben een goed tempo. Niet alsof je in een game zit, de acteurs krijgen de ruimte om te acteren. Dit is de gedroomde opvolger van het origineel.

Martsjoek

Donders, veel van verwacht....niet door heen te komen. Wat saai

Pronk47

Ik geeft het een 7,5 en ja ik vond de eerste gewoon beter,na mijn smaak hadden ze hem een kwartier in mogen korte en man o man wat kan die hoeks toch spelen fantasties.

SunChaser

Gezien. Ziet er mooi uit maar jr hebt dit de afgelopen 30 jaar al zovaak gezien dit soort future scifi. Film duurt te lang en aan t e eind raffelen ze het af. En het verhaal kom op. Cliché op cliché.. het raadsel is al in zoveel films verteld. 2/5

Jedha

Net gezien. Top film, Sylvia Hoeks ook Top!!

SunChaser

Wat zei ik. De industrie verwachte meer dan 50 miljoen opening maar wordt 31 ofzo

007

Heb hem gisteren gezien als liefhebber van de eerste heb ik genoten van deze.Alleen jammer dat harrison ford niet zo'n grote rol.Al met al een geweldige kijkervaring waar je een paar x goed op de verkeerde been word gezet.

supermutantvirus

Ik geef het een 6 waar ik het origineel een zeldzame 10 gaf.
Style over substance helaas. Vooral het verhaal is matig.

Goov25

Net gezien. Wow. Wat een reis. Ik had gerust nog een uur gezeten.
Lastig in woorden uit te drukken inderdaad. Ik ga zeker nog een keer :)

10/10

Effie

Wat Goov25 zegt, ik zou zo weer gaan! Wat een trip! Gewoon in 2D gekeken met xd atmos in Vue Eindhoven voor 6 euro. Zeer cool.
PS voor de statistieken: ik hoor bij de groep die de eerste Blade Runner ook goed vind.

Ed Crane

SunChaser "Wat zei ik. De industrie verwachte meer dan 50 miljoen opening maar wordt 31 ofzo"

Nou, heel knap! :P Vooral omdat zoveel mensen hier dat al zeiden.

IMAX3D

Had het origineel uit 1982 nog niet gezien, ik als 32 jarige wist dus eigenlijk niet wat me te wachten stond aangezien ik maar spontaan naar de film ging. Het was een lange zit, visueel zag het er zeer fraai uit, het geluid was top. Enigszins vond ik de film saai maar toch ook wel interessant omdat ik een echte 80/90s vibe erbij kreeg. Die films van vroeger kwamen nu eenmaal beter over op 1 of andere manier. Dat gevoel kreeg ik ook een beetje bij deze film. Verhaal was een beetje moeilijk te volgen, vind het al bij al een dikke 4 sterren waard.

andjoy

Geweldige film! Gezien in IMAX 3D.

Als je van Sci-Fi houdt met een sterk verhaal dito acteerwerk en prachtige cinematografie dan mag je deze film niet missen.
Blijf thuis als je van het Schiet-maar-weer-het-zoveelste-ruimteschip -uit de lucht -gevecht -op gevecht -genre ala Star Wars houdt.

Ik begrijp echt totaal niet dat er mensen zijn die deze film niet goed en zelfs slecht vinden! Maar ja, er zijn ook mensen die Jannes goed vinden.....

23VDV23

Ik vond het visueel prachtig, de sfeer was heerlijk en het wierp in lijn van de traditie die het eerste deel heeft ingezet een aantal interessante vraagstukken op. Maar ik vind het absoluut geen instant classic. De 5 sterren recensies die ik op veel plekken lees vind ik ook overtrokken. Absoluut, het wordt tijd dat Deakins eindelijk een Oscar gaat krijgen voor cinematografie. Dat had al veel eerder gemoeten. Er zitten een aantal heel sterke scènes tussen. Zonder te veel weg te geven: er is een scene in een soort verlaten nachtclub rond het moment dat Ford en Gosling elkaar voor het eerst ontmoeten die ik heel sterk vond, maar ook de 'simpele' momenten waarin we het LA van 2049 door de ogen van Goslings personage tot ons krijgen zijn een genot om in je op te nemen. Mede door de rust die Villeneuve durft in te bouwen. En ook het feit dat hij een dergelijke grote Hollywoodfilm een intellectueel randje tracht te geven valt te prijzen.

Toch is ook juist dat één van de dingen die ik als storend ging ervaren: ik vind het te overmatig, nadrukkelijk en opzichtig. Dusdanig dat het meer voelt als een geforceerde poging van Villeneuve om zichzelf zo duidelijk mogelijk als 'de intellectuele Hollywood-regisseur' te profileren, dan dat het van nature uit een verhaal voortvloeit. Dat laatste was in het eerste deel voor mij veel meer het geval. Dat vond ik persoonlijk ook vooral een mooie eigenzinnige speling met een aantal genres, waar de kijker vooral later zélf vragen bij is gaan stellen (met name na de Final Cut). Hier worden je de vragen vrij nadrukkelijk op gedrongen. Soms ook juíst op een Hollywood-manier om je maar nieuwsgierig te maken naar een eventueel volgend deel. Bovendien zijn veel van die vraagstukken een stuk minder origineel dan destijds. Ik herkende toch regelmatig wat elementen die ik de afgelopen jaren in andere mooie sci-fi films heb gezien.

Desondanks wel een film die de moeite waard is om te gaan bekijken als je geen moeite hebt met de lange zit en van het genre houdt. De film oogt en klinkt ontzettend mooi. En als laatste: Sylvia Hoeks levert één van de beste performances van de film, zo niet de beste. En ook Sallie Harmsen heeft een mooie rol in een 'key-scene'. Dat maakt toch wel trots.

3,5/5

Duck Twacy

Een eervolle opvolger. Mooie sfeerbeelden. Ryan was goed.

BenjaminC

Paar keer in slaap gevallen. Er gebeurde voor mij gewoon te weinig in, heel traag en vaag allemaal. Erg saaie film. Je moet er echt van houden, dan zal die leuk zijn. Mijn herinnering aan de versie van vroeger was beter... Succes met kijken! ;-)

Blade Runner 2049