De Grote Slijmfilm (2020)

YouTuber Bibi en haar slijm hebben een eigen film. Als dit je niets zegt, is de film jammer genoeg niets voor jou.

Leestijd: 2 min 24 sec
Regie: Hans Somers | Scenario: Eveline Hagenbeek, Maarten van den Broek | Cast: Bibi (Indy), Rómeycia Valentijn (Olivia), Sarah Nauta (Vesper), Djamila (Tess Purperhart), Tine Embrechts (Frederique), e.a. | Speelduur: 80 minuten | Jaar: 2020

Slijm heb je in ontelbaar veel varianten. Je hebt plakkend slijm, kneedbaar slijm, geurend slijm, doorzichtig slijm en slijm dat beter stuitert dan de beste stuiterbal. En je hebt slijm dat levensgevaarlijk is. Tenminste, dat laatste beweert de kwaadaardige speelgoedfabrikant Dominicus Duff, de Willy Wonka van De Grote Slijmfilm. Om zijn niet-slijmspeelgoed beter te verkopen en om tegelijk de aller-aller-allergrootste speelgoedfabriek in de wereld te krijgen, wil hij slijm wereldwijd verbannen. Of hem dit ondanks de inspanningen van slimme slijmfanaat Indy gaat lukken, is de af en toe spannende, af en toe grappige verhaallijn van deze film met bekende YouTube-vloggers.

Dat een grote slijmfilm niet zonder Bibi kan, is eigenlijk net zo vanzelfsprekend als dat een Bibi-film niet zonder slijm kan. De piepjonge vlogger maakt al jarenlang YouTubefilmpjes over met name slijm. Enorme hoeveelheden scheerschuim en knutsellijm hebben haar volgers zien veranderen tot kneedbaar slijm. Iedere keer met een ander recept, een andere kleur of een andere aanleiding. Het heeft haar bergen volgers opgeleverd; veel van haar video's worden met gemak een miljoen keer bekeken.

Die haal je in Nederland niet zomaar. Natuurlijk is het slijm dat ze maakt grappig spul. En dat plakkerige spul heeft waarschijnlijk veel van haar fans aangezet tot een zaterdagmiddag knoeien aan de keukentafel. Maar het echt leuke aan de YouTube-filmpjes van Bibi is zijzelf. Ook als ze vertelt over haar beugel of als ze een van haar broers aan het pesten is, zijn de filmpjes stuk voor stuk succesvol. Bibi is slijm, maar veel belangrijker: slijm is Bibi.

De Grote Slijmfilm moet het alleen zonder Bibi doen. Niet dat Bibi weinig in beeld is, maar Bibi is Bibi niet. Bibi speelt Indy, een meisje dat in veel opzichten op Bibi lijkt, maar het toch niet is. Dat verschil merk je nog het meest aan de afwezigheid van de energieke spontaniteit die de onlinevideo's maken tot wat ze zijn. Het, anders dan voor YouTube, elke scène steeds opnieuw moeten opnemen - take na take - zorgt er kennelijk vooral voor dat de speelsheid uit het spel van de grote ster van De Grote Slijmfilm verdwijnt.

Voor iedereen die nog de basisschoolleeftijd heeft en daarom bijna zeker bekend is met Bibi zal de film een prima ervaring zijn. Het verhaal is overzichtelijk en goed te volgen. Er zijn geen moeilijke of volwassen thema's die een ongecompliceerde kijkervaring in de weg zitten en bijna de volledige cast is kinderlijk energiek. Alleen zonder een gezonde dosis uitdaging blijft De Grote Slijmfilm jammer genoeg ook echt alleen een film over slijm. Zowel jong als oud wordt niet uitgedaagd of verrast. Van slijm tot slijm is het en van slijm tot slijm blijft het. Toch wel een beetje helaas.