Black Box [VOD]

Black Box [VOD] (2021)

Spannende, slim geconstrueerde thriller over een onderzoek naar een vliegtuigcrash neemt soms een ongeloofwaardige vlucht.

Leestijd: 2 min 38 sec
Regie: Yann Gozlan | Scenario: Nicolas Bouvet-Levrard, Simon Moutairou, Yann Gozlan | Cast: Pierre Niney (Mathieu Vasseur), Lou de Laâge (Noémie Vasseur), Olivier Rabourdin (Victor Pollock), Guillaume Marquet (Balsan), Sébastien Pouderoux (Xavier Renaud), e.a. | Speelduur: 129 minuten | Jaar: 2021

De Franse thriller Black Box opent in een vliegtuig. Na een kort gesprek tussen de piloot en een stewardess zweeft de camera uit de cockpit, in één lange, vloeiende beweging achteruit door de business- en economyclass, richting het vrachtruim waar de zwarte doos zich bevindt. Er klinkt gegil, chaos breekt uit. Dan gaat het beeld op zwart.

Het prestigieuze Arian 800-toestel komt tijdens een vlucht van Dubai naar Parijs in de problemen en stort neer in de Alpen. Alle driehonderd passagiers en de zestien bemanningsleden komen daarbij om het leven. Hoe heeft dit in godsnaam kunnen gebeuren? Is het vliegtuigongeluk het gevolg van een technisch mankement? Zijn er terroristen actief? Of speelt er soms iets anders mee?

Het zijn allemaal vragen waar het Bureau d'Enquêtes et d'Analyses (BEA) zich over mag buigen, een bureau dat zich specifiek toelegt op het onderzoeken van vliegtuig- en helikoptercrashes. En mocht je nou denken: "ja hoor, leuk bedacht"; die club bestaat dus echt. De Franse regisseur en scenarist Yann Gozlan bracht er een bezoekje aan ter voorbereiding op zijn film.

Hij liep mee met techneuten, interviewde onderzoekers en andere vaklui en gebruikte de verkregen informatie om zijn scenario verder aan te scherpen op geloofwaardigheid. Aldus zien we in Black Box aardig wat jargon en procedures voorbijkomen die een filmmaker anders nooit op dezelfde manier uit zijn duim had kunnen zuigen. Gelukkig wordt het nooit saai.

Dit is namelijk een aardig spannende en slim geconstrueerde thriller die voortdurend een spelletje speelt met het verwachtingspatroon van de kijker. Elke keer als je denkt te weten hoe het plot in elkaar steekt, neemt de film een afslag waardoor de kaarten weer net een beetje anders geschud kunnen zijn. En ook al heb je op een gegeven moment echt wel een vermoeden in welke hoek je het ongeveer moet zoeken, de film blijft boeien door de rijkheid aan wendingen en details.

Gozlan heeft bovendien het geluk dat hij kan bogen op acteur Pierre Niney, met wie hij eerder ook al de thriller Un Homme Idéale maakte. Niney speelt dit keer Mathieu, een BEA-medewerker met een feilloos gehoor (hij weet zelfs een miniem verschil van vijftig Herz in een ruis te ontwaren). Kortom: hij lijkt op het eerste oog de ideale kandidaat om deze zaak op te lossen, ware het niet dat zijn modus operandi een tikkeltje onorthodox is.

Precies daar gaat het even mis. Als kijker zie je Mathieu uiteraard graag slagen in zijn missie, maar de eerder opgebouwde geloofwaardigheid wordt in minstens één scène subiet de nek omgedraaid. Het is gewoon net een stap te ver om hem te laten inbreken bij een collega, terwijl de aanleiding ervoor eigenlijk veel te mager is. Zo neemt de ongeloofwaardigheid toch nog even een vlucht, en dat is met name in een film over een gecrasht vliegtuig een absolute no-go.

Black Box is te zien bij Amazon Prime Video, Pathé Thuis en Ziggo on Demand.