Deep Water [Prime Video] (2022)

Prima pulp, als klassieke literaire thriller of als psychologisch drama met Ben Affleck.

Leestijd: 2 min 29 sec
Regie: Adrian Lyne | Scenario: Zach Helm, Sam Levinson | Cast: Ben Affleck (Vic Van Allen), Ana de Armas (Melinda Van Allen), Tracy Letts (Don Wilson), Grace Jenkins (Trixie), e.a. | Speelduur: 115 minuten | Jaar: 2022

Verliefdheid slijt met de jaren. Sommige stellen raken zo ver verwijderd van de vlinders in hun buik dat ze niet meer samen verder willen. Bij anderen verandert de verliefdheid in liefde. En daartussenin is een grote groep mensen die bij elkaar blijft omdat... tja, waarom eigenlijk? Soms is het gewenning of geld. Soms is het status of seks. Waarom de steenrijke Vic de bloedmooie Melinda nog bij zich houdt, is ingewikkelder. Zij doet in elk geval alles om een scheiding te forceren, met een openlijke reeks aan minnaars. Steeds weer nieuwe, want de minnaars blijven op mysterieuze wijze verdwijnen.

Bij deze verdwijningen wordt steeds met een schuin oog gekeken naar Vic, die zijn fortuin heeft verdiend met computerchips. Het is immers een publiek geheim dat de jeugdige vrienden die de jongere Melinda erop nahoudt vaak meer zijn dan alleen goed gezelschap. Toch lijkt Vic er niet echt mee te zitten. Sterker nog, hij lijkt er een kick uit te halen zijn vrouw hiermee bezig te zien. Hij gaat zelfs met deze chaperons in gesprek en nodigt ze uit in het huis van de Van Allens, zonder het hete hangijzer te benoemen.

Het lijkt een stabiele status quo, zolang de stapel lijken maar niet al te hoog wordt. Nieuweling Don Wilson is echter filmscenarist, gespecialiseerd in foute whodunits. Hij ruikt onraad en gaat op zoek naar antwoorden. Gespeeld door Tracy Letts, zelf geen onverdienstelijk toneelschrijver, lijkt zijn sensatiezucht een einde te brengen aan de lieve vrede, voor zover die nog lief was. De spanning die dit oplevert tussen Vic en Melinda wordt uitgebreid in beeld gebracht, zowel aan de keukentafel met hun kleuterdochter als tussen de lakens, met Melinda in lingerie die ze voor iemand anders had aangetrokken.

Deep Water is gebaseerd op de gelijknamige psychologische thriller van romanschrijfster Patricia Highsmith. De sfeer van een dergelijk vuistdik boek, zo een dat het goed doet op lange zomerse dagen op het strand, is dan ook goed voelbaar in de film. Het script ruikt naar pulp, heerlijke en vermakelijke pulp die door een gelouterd acteur als Ben Affleck naar een hoger plan wordt getild. Het hogere plan waarbij het afgezaagde vertrouwd wordt en het cliché een klassieker.

Waar een driehonderd pagina's tellend boek voortdurend ruimte heeft voor antwoorden, is daar in een film helaas niet altijd tijd voor, terwijl de vragen en vraagstukken uit het boek wel allemaal langskomen. Dit resulteert soms een verwarrende of warrige aangelegenheid. Gelukkig beperkt Deep Water zich tot het zijn van puzzelpulp. Er wordt geen stichtelijk woord gesproken en de opgeworpen mysterieuze gebeurtenissen hebben geen ander doel dan een vermakelijke puzzel. Een puzzel waarbij het zoeken en gissen naar oplossingen belangrijker is dan die oplossing zelf. Of je nou een sensatiebelust filmpersonage bent of een kijker.

Deep Water is te zien bij Prime Video.