Eerste Hulp bij Kerst [Videoland]

Eerste Hulp bij Kerst [Videoland] (2023)

Nederlandse ensemblefilm vol kerstclichés en feestelijk plot in een ziekenhuis.

Leestijd: 2 min 34 sec
Regie: Will Koopman | Scenario: Reinier Smit, Lotta Magnusson, Jacqueline Rogers | Cast: Soumaya Ahoumaoui (Shanti), Eva Laurenssen (Lily), Teun Luijkx (Ben), Yari van der Linden (Yannick), Emmanuel Boafo ("Dylan"/Patient met geheugenverlies), e.a. | Speelduur: 89 minuten | Jaar: 2023

Ook tijdens de feestdagen zijn er artsen die op de eerste hulp werken om levens te redden. In Eerste Hulp bij Kerst staat een groep ziekenhuismedewerkers centraal tijdens hun onorthodoxe kerstvieringen, en hun vreemde (en lichtelijk magische) ervaringen wanneer het ziekenhuis wordt bedolven onder een sneeuwstorm. Maar zelfs deze kerstige sferen kunnen het ongeïnspireerde plot en acteerwerk niet vooruithelpen, waardoor de kijkervaring redelijk vlak valt.

Eerste Hulp bj Kerst is vooral een typisch Nederlands verhaal met houterig acteerwerk, waarbij de extreem goed gearticuleerde dialogen ook nog te wensen overlaten. De personages zijn niet gelaagd en hebben allemaal tekortkomingen (behalve Shanti, die telkens als een engel wordt afgebeeld) die ervoor zorgen dat ze vooral uitermate onaangenaam overkomen. Hierdoor wordt het nooit aantrekkelijk om met ze mee te leven.

Het verhaal mist een specifiek startpunt en kabbelt vanaf het begin al voort. Dit gepaard met de personages die elk een morele queeste moeten afleggen, zorgt voor een typisch kerstverhaal met weinig vernieuwends. Zo is er een jongen die zijn criminele tendensen achter zich moet laten om zijn familie te redden. Er is een norse invalarts die moet kampen met haar menselijkheid als ze ontdekt dat ze toch niet onbreekbaar is. En een arts wiens partner het binnenkort gaat uitmaken, waardoor hij zijn nieuwe single leven moet aanvaarden.

Hoewel de centrale cast niet per se gigantische namen zijn binnen het Nederlandse acteerlandschap, grossiert Eerste Hulp bij Kerst in cameo's. Onder andere Tim Haars, Imanuelle Grivens, Peter Paul Muller, Splinter Chabot en vele anderen passeren de revue. Deze kleine rolletjes breken het monotone op en zorgen voor kleine pauzes van herkenning.

Zowel plot, tempo als acteerwerk zijn enorm traag. Er valt onnodig veel stilte door momenten van trage bedenkingen en andere oninteressante pauzes. Dit gecombineerd met de afwezigheid van consequenties of daadwerkelijk spannende momenten zorgt voor weinig redenen om daadwerkelijk door te willen kijken. Behalve dan voor het enige doorlopende mysterie, dat zich door de film heen voortzet.

Aan het begin van de film wordt een gewonde man geïntroduceerd. Hij zegt dat hij aan geheugenverlies lijdt, en niet meer weet wie hij is. Maar zodra hij daadwerkelijk wordt opgenomen en getest voor zijn kwalen, beginnen allerlei onverklaarbare dingen te gebeuren. Terwijl heel het ziekenhuis probeert te werken in de barre weersomstandigheden, wordt langzaamaan de identiteit van deze mysterieuze patiënt onthuld. Deze verhaallijn had heel leuk kunnen zijn, maar de uitwerking is daarvoor niet goed genoeg.

Eerste Hulp bij Kerst slaagt er uiteindelijk niet in de vrolijke elementen van kerst te presenteren zonder gebruik te maken van stereotypes. Will Koopmans bekendste werk is Gooische Vrouwen, maar de satirische stijl daarvan ontbreekt hier. Als dat wel de intentie was, is dat niet uit de verf gekomen. Helaas zal deze film in de vergetelheid vallen van de meute aan kerstfilms die ieder jaar uitkomen.

Eerste Hulp bij Kerst is te zien bij Videoland.