Lift [Netflix]

Lift [Netflix] (2024)

Kevin Hart slaagt er niet in deze ongeloofwaardige, clichématige actiefilm naar een ook maar iets hoger niveau te tillen.

Leestijd: 2 min 2 sec
Regie: F. Gary Gray | Scenario: Daniel Kunka | Cast: Kevin Hart (Cyrus), Gugu Mbatha-Raw (Abby), Sam Worthington (Huxley), Úrsula Corberó (Camila), e.a. | Speelduur: 104 minuten | Jaar: 2024

The Fate of the Furious-regisseur F. Gary Gray brengt een nieuwe actiefilm op Netflix met Kevin Hart. In Lift wordt een groep kunstrovers gerekruteerd door Interpol om een eco-terrorist meer dan vijftig miljoen dollar aan goud afhandig te maken. Er zitten alleen wel wat haken en ogen aan deze operatie: Niet alleen is de man van wie ze stelen levensgevaarlijk, het goud wordt ook nog eens vervoerd in een Boeing 707.

Het plot is totaal ongeloofwaardig en niets of niemand slaagt erin dat te verdoezelen. Ten eerste vraagt internationale misdaadbestrijdingsorganisatie Interpol een groep kunstrovers om een overval voor ze te plegen, niet alleen om informatie of expertise te vervaardigen als adviseurs, maar daadwerkelijk in hun naam te stelen. Behoorlijk vergezocht. De leider van de bende blijkt ook nog eens een vijf-dagen-durende relatie gehad te hebben met de Interpol agente die op de zaak is gezet.

Deze toevalligheden worden aangevuld met alle momenten waarop precies wordt uitgekauwd wat er gebeurt, bijvoorbeeld wanneer op de display van een vliegtuig uiterst handig een knop verschijnt die 'koppel' zegt, wanneer twee vliegtuigen digitaal aan elkaar gekoppeld moeten worden. Maar wat dat nou eigenlijk precies betekent weet echter niemand. Verder worden een aantal zaken, zoals de romance tussen Harts en Mbatha-Raws personages, nooit uitgelegd, maar blijkbaar functioneert deze film volledig op een 'need-to-know' basis.

De personages hebben ongeveer net zo veel diepgang als het plot. Niemand heeft een achtergrondverhaal of een motivatie om te doen wat ze doen. Camila is piloot, Mei-Sun is een hacker, Magnus kraakt kluizen en Denton draagt graag kostuums. Daar moeten we het dan mee doen, en wat het zesde lid van de groep doet weet eigenlijk niemand, maar hij is blijkbaar onmisbaar.

Hart wordt gepresenteerd als de ster, degene die deze film naar grotere hoogtes moet brengen. Hij heeft helaas niet veel om mee te werken. Het script zit vol met gaten en clichés, waarbij de actiescènes moeten afleiden van het gemis van inhoud. Hart heeft echter ook simpelweg niet de acteervaardigheden of het charisma om een dusdanige rol te kunnen dragen. Hij wordt er in bijna elke scène uitgespeeld door zijn tegenspeelster. Ook de rest van de cast, met toch wel een paar noemenswaardige acteurs, krijgen te weinig om behoorlijk mee te werken.

Lift is te zien bij Netflix.