'Prom Dates': grofgebekte tieners maken zich op voor de avond van hun leven

'Prom Dates': grofgebekte tieners maken zich op voor de avond van hun leven (2024)

De magie dooft echter te snel uit in deze tienerkomedie.

Leestijd: 2 min 18 sec
Regie: Kim O. Nguyen | Scenario: D.J. Mausner | Cast: Julia Lester (Hannah), Antonia Gentry (Jess), Kenny Ridwan (Greg), Jordan Buhat (Luca), JT Neal (Jacob), Terry Hu (Angie), e.a. | Speelduur: 86 minuten | Jaar: 2024

In de eerste vijf minuten van Prom Dates probeert een hitsige tiener zijn vriendin te ontmaagden op een drukke parkeerplaats en geeft het schoolhoofd van Harrison Lee High School - natuurlijk gespeeld door John Michael Higgins - een speech met een condoom over zijn hoofd. De toon is gezet: éénmaal een puberale raunchcom voor het hooggeëerd publiek!

Visueel blijft de ranzigheid helaas beperkt tot enkele kotspartijen, maar het taalgebruik en de insinuaties zijn niet van de lucht. Jess en Hannah zijn twee grofgebekte BFF's, die al van jongs af aan in de ban zijn van het magische eindejaarsbal dat in Amerika levens zegent óf verwoest. De twee meiden hebben gezworen dat Hannah met haar ware liefde naar het bal zal gaan en dat Jess koste wat het kost prom queen wordt.

Als beide plannen in het water dreigen te vallen, moeten de zojuist bedrogen Jess en de zojuist uit de kast gekomen Hannah naarstig op zoek naar een geschikte date. De kandidaten vallen echter bij bosjes af en ook onderling komt er ruis op de lijn. Misschien moeten ze allebei hun wensen wel bijstellen: dichter bij zichzelf blijven dan vasthouden aan malle kinderfantasieën. Maar wie durft dat?

Prom Dates heeft aanvankelijk alles prima voor elkaar. Er is een lekkere John Hughes-vibe (inclusief gestoorde Aziaat) en de grappen worden met zoveel flair gebracht dat het niet uitmaakt dat we ze al ontelbare keren hebben gehoord in andere ranzige tienerfilms. Antonia Gentry (Ginny & Georgia) en Julia Lester (High School Musical) als de twee hartsvriendinnen zijn fris, fruitig en grof en de komische situaties volgen elkaar in rap tempo op. De nevenpersonages zijn stereotypen, maar wel erg grappige stereotypen. Vooral 'Wodka Heather' mag er wezen.

Halverwege de film zakt het tempo echter in en worden de conflicten veel te geforceerd opgezet. Ineens gaat het er soms behoorlijk serieus aan toe, en gaan de grappen over seks en pathetische meisjesdromen in de ijskast. De film herpakt zich op het einde weer een beetje, maar de echte frivoliteit is er dan wel vanaf.

Qua verhaal biedt Prom Dates ook niets spannends. Niet alle losse eindjes worden daadwerkelijk aan elkaar geknoopt, maar voor de meeste plotwisselingen heb je geen bril nodig om ze aan te zien komen. Een film in dit genre hoeft ook niet origineel te zijn, als het maar goed is uitgevoerd. Ondanks het enthousiasme van de cast en een aantal prima grappen en komische situaties, schiet Prom Dates als geheel toch te kort. De magie van het eindejaarsbal duurt helaas niet de hele avond.

Prom Dates is te zien bij Disney+.