Magic Mike XXL

Magic Mike XXL (2015)

Mannelijke entertainers zorgen voor grote glimlach op het gezicht.

Leestijd: 3 min 34 sec
Regie: Gregory Jacobs | Cast: Channing Tatum (Mike), Joe Manganiello (Big Dick Richie), Kevin Nash (Tarzan), Matt Bomer (Ken), Adam Rodriguez (Tito), Gabriel Iglesias (Tobias), Jada Pinkett Smith (Rome), Amber Heard (Zoe), e.a. | Speelduur: 115 minuten | Jaar: 2015

Mike heeft zijn stripperscrew alweer drie jaar verlaten en probeert zijn eigen verhuisbedrijf van de grond te krijgen. Hij spreekt zijn oude vrienden niet meer, maar dat verandert gauw wanneer Tarzan een boodschap achterlaat op zijn voicemail. Mike besluit zijn vrienden op te zoeken en zich nog één keer voor de grande finale aan te sluiten bij de groep. Op weg naar hun allerlaatste show op de strippersconventie komen ze oude bekenden tegen, maken ze nieuwe vrienden en ontdekken ze hun eigen kracht waarmee ze een spetterende sexy show willen neerzetten waar het plezier vanaf spat.

Magic Mike XXL is het vervolg op Magic Mike, waarin de jonge Adam de stripperswereld ontdekt en zich aansluit bij de crew van Mike. Het eerste deel richt zich veel meer op de ontwikkeling van de personages en hun innerlijke strijd, terwijl zoiets in het tweede deel totaal ontbreekt. Het vervolg heeft daarom beduidend minder diepgang dan het eerste deel en het is moeilijk om je echt in te leven in de situatie van alle personages.

Toch zijn er elementen die best duidelijker uitgewerkt hadden kunnen worden en de verhaal- en karakterontwikkeling ten goede zouden zijn gekomen. Bijvoorbeeld het stuklopen van Mikes relatie, de reden voor het ontbreken van crewleider Dallas, onderlinge spanningen of het feit dat de andere heren een einde willen maken aan hun stripperscarrière. Vooral dat laatste is een dingetje, want nergens blijkt overduidelijk uit dat ze er echt geen plezier meer in hebben en liever iets anders gaan doen. Big Dick Richie is zelfs bijzonder trots op zijn identiteit als mannelijke entertainer. Alle punten worden weliswaar aangestipt, maar het aantal woorden dat eraan besteed wordt is zeer minimaal en ze maken weinig indruk. Qua verhaal is het vervolg dus absoluut niet interessant en waarschijnlijk ook prima te volgen zonder het eerste deel gezien te hebben.

De rol van appetijtelijke kerels met verrukkelijke lichamen vervullen de heren echter uitstekend. Ze zijn stuk voor stuk goed in vorm en geven een hoop acts weg op fijne (soms nostalgische) muziek. Dat begint al bij Mike thuis in zijn werkplaats wanneer de opzwepende muziek op de radio hem zonder moeite veranderd in een sexy klusjesman en dat gaat zo onvermoeibaar door tot het hoogtepunt.

Maar ook als je op vrouwen valt, is er best wat te bekijken, want aan mooie dames die door het beeld paraderen, zoals Amber Heard en Jada Pinkett Smith, is geen gebrek. Al spelen die uiteraard een kleinere en vooral minder blote rol dan de mannelijke entertainers. Desondanks torenen de acteerprestaties van de dames ver boven die van de heren uit. Waar de mannen extreem oppervlakkig blijven en eigenlijk alleen hun lichamen ertoe doen, proberen de vrouwen toch iets mysterieuzer en serieuzer qua karakter over te komen. Helaas is er ook voor hen geen ruimte om dit echt te ontwikkelen. Dat Mike even heel snel opsomt wat er met Zoe mis is en vervolgens constateert dat dit wel even opgelost wordt met een stripact door een van de heren, waarmee hij in een klap alle drama van tafel veegt, laat precies zien hoe onbelangrijk persoonlijke ontwikkeling en diepgang in de film nu eigenlijk is.

Maar misschien is de wens naar diepgang ook niet de intentie om eens goed te gaan zitten voor deze film. Waarschijnlijk spelen de woest aantrekkelijke gebruinde gespierde mannenlijven die zich door middel van licht obscene moves over het beeldscherm bewegen simpelweg de belangrijkste rol en maakt het als we eerlijk zijn verder geen bal uit wat er daarnaast nog overblijft. Als je naar de Chippendales gaat verwacht je ook geen zware opera. Bovendien zit Magic Mike XXL naast al die lekkere hapjes boordevol humor met als hoogtepunt de verleidelijke act van Big Dick Richie om een hele zure caissière in de shop bij het tankstation aan het lachen te krijgen. Maar ook de verwijzingen naar andere 'vrouwenfilms' en bijbehorende fantasieën die verwerkt zijn in de acts op de strippersbijeenkomst zijn vreselijk hilarisch. Daarmee bewijst Magic Mike XXL in elk geval dat mannelijke entertainers garant staan voor een grote glimlach op het gezicht.