Taken 3 (2014)

Het (hopelijk) laatste deel uit de franchise presteert het om zijn voorganger eruit te laten zien als een meesterwerk.

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FILMTOTAAL is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FILMTOTAAL. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FT

door Jelle Fastenau om 22:17 in RECENSIES
Taken 3 poster
Regie: Olivier Megaton | Cast: Liam Neeson (Bryan Mills), Forest Whitaker (Frank Dotzler), Famke Janssen (Lenore), Maggie Grace (Kim Mills), Dougray Scott (Stuart St. John) e.a. | Speelduur: 109 minuten | Jaar: 2014

Over Liam Neesons hergeboorte als doorgewinterde actieheld is sinds het onverwachte succes van Taken al veel gezegd en geschreven. Zijn optreden als ex-CIA-agent en overbezorgde vader Bryan Mills viel dermate in de smaak bij het publiek dat Neeson de laatste jaren nog voornamelijk variaties op dezelfde rol neerzet. Niet alleen in de tamelijk teleurstellende opvolger Taken 2, maar ook in soortgelijke films als Unknown, Non-Stop of A Walk Among the Tombstones wordt voornamelijk uit hetzelfde vaatje getapt. Naar verluidt was Neeson op voorhand niet zo zeker over nog een terugkeer in de Taken-reeks, maar de Ierse acteur ging voor een loonstrookje van een slordige twintig miljoen dollar alsnog overstag. Had dat nou maar niet gedaan, is de gedachte die bij deze belabberde afsluiting van de trilogie overheerst.

Het derde deel uit de reeks opent in een rap tempo. De film is amper een minuut onderweg of een generieke bende Oost-Europees gespuis sleurt een hulpeloze bankmedewerker uit zijn huis om een kluis te openen. Dat belooft een hoop sensatie voor de rest van de film, maar vervolgens krijgen we een reeks mierzoete scènes rondom de familie Mills voorgeschoteld. Een aaneenschakeling van tenenkrommende taferelen waarin brave huisvader Bryan zijn volwassen(!) dochter op haar verjaardag met een levensgrote teddybeer verrast en een Razzie-waardig diner waarin Lenore opbiecht nog steeds gevoelens te hebben voor haar ex-man. Met tegenzin bijt je je als kijker door dit kleffe gedoe heen, aangezien het overduidelijk maar een kwestie van tijd is voordat Bryans iets té perfecte leventje op zijn kop zal komen te staan.

De grote vraag die men naar aanloop van deze film bezighield, is dan ook wie er deze keer in hemelsnaam nog ontvoerd zou moeten worden. Gelukkig zagen Luc Besson en Robert Mark Kamen in dat opnieuw een kidnapping toch iets te veel van het goede zou worden. In plaats daarvan put het schrijversduo dit keer hun inspiratie uit het plot van The Fugitive: Bryan wordt valselijk beschuldigd van een moord en slaat op de vlucht om de werkelijke daders te achterhalen. Hiermee zou je nog wel een aantal vermakelijke kat-en-muisspelletjes mogen verwachten, maar helaas is het politiekorps van Forest Whitaker - die te allen tijden een schaakstuk bij zich draagt om enige intelligentie te suggereren - een stel minkukels vergeleken bij bloedhond Tommy Lee Jones uit de inspiratiebron. Op even ongeloofwaardige als kinderlijk eenvoudige wijze weet een ongewapende Neeson moeiteloos SWAT-teams te overmeesteren of levend uit exploderende auto’s te stappen.

Naast het feit dat er geen ontvoering plaatsvindt en het hele deel zich buiten Europa plaatsvindt, bevat Taken 3 nog een andere grote domper voor fans van de reeks. Waar de eerste twee delen nog geroemd werden vanwege de bikkelharde actie, gaat regisseur Megaton deze keer een stuk kuiser te werk om de leeftijdsrating te drukken. Wel dient hierbij gezegd te worden dat Mills er maar een vreemde moraal op nahoudt: waterboarden om informatie te achterhalen is blijkbaar prima, maar het doden van een gewapende gangster gaat opeens te ver. Zo blijft er - met uitzondering van welgeteld één aardige (zij het wat hyperactief in beeld gebrachte) achtervolgingsscène - voor actiefans weinig over om van te genieten.

Er zijn een hoop classificaties waarmee de eerdere delen uit de Taken-franchise omschreven zouden kunnen worden. Popcornvermaak. Guilty pleasure. Verstand-op-nul-films. Voor het erbarmelijk slechte Taken 3 weten deze termen de lading echter niet meer te dekken. Om nog enigszins van dit zouteloze misbaksel te kunnen genieten lijkt een verstand onder nul inmiddels een vereiste. Het gebrek aan inspiratie bij de makers maakt pijnlijk duidelijk dat de koek nu toch echt wel op is. Ook Neeson is onderhand wel toe aan een nieuwe uitdaging. Gelukkig staat in de toekomst een samenwerking met Martin Scorsese in zijn agenda. Godzijdank, moet ook hij gedacht hebben.

25 Reacties

kaedir

Goov25 "Ah jammer. Negeren dus."

Was wel te verwachten dat deze film slecht zou worden :P

Secret1994goesFilm

Bij de trailer had ik toch een beetje hoop dat ze het goed zouden maken... niet dus...
Voor mij bestaan deel 2 en 3 niet! :(

ridjieddo

Ik ga het vooralsnog proberen te kijken. Stiekem hoop ik op een franchise net als de Bond series. Iedereen wordt ontvoerd op een gegeven moment; de bakker, slager, de chinese eigenaar van de toko om de hoek, de 'black guy', ga zo maar door.

Spijker2

TomV "Nou, hou je vast want er gaat me recensie aankomen! LET WEL OP - SPOILERS!!:

Pro's:
- Het Ben & Jerry's ijs was goed te doen! Tip: Neem de Greek ice frozen met honing! Gratis tip van mij!

Cons:
- Waarom een deel 3 uitbrengen na een al een zo slap deel 2?
- Logica (kom ik zo op terug bij de spoilers)
- Acteer prestaties van iedereen met als toppunt de Russische badguy.
- Hoe de film geschoten is (Cinematografisch gezien). 3 kwart van de film is Liam aan het onderzoeken en gebeurd dat in een rustig flow. (Té rustig naar mijn mening). Maar zodra de actie erin komt vind Megaton (Regisseur) het nodig om elke seconde een ander shot te doen. Zo kan je in 1 minuut 60 verschillende beelden voorbij zien komen van een auto, een fiets, een stoeptegel, Liam die rent/schopt/slaat, Een vouwfiets, een voorbijganger, een vogel, random een shot van een boom, een kinder boerderij, Heineken reclames, een pistool, een slager die stiekem een onsje meer doet bij de bestelling van een lieve oma die net haar centjes aan het tellen is, een beeldhouwer die net het laatste tikje van zijn masterpiece voldoet maar iets te enthousiast was waardoor zijn beeld in stukken valt en ga zo maar door.
- De natuurshots. Megaton blijkt een groot fan te zijn van Planet Earth want holy cow: Wat zitten er veel natuurshots in. Volgens mij heb ik iets van 20 minuten lang zitten kijken naar de Planet Earth: The LA Edition.
- Soundtrack: Neemt je niet mee naar een ander level
- PG12 rating. No blood, no glorie

logica:
Ik verwacht van een film een beetje logica. Taken 1 deed wat het moest doen. Een wraak film met lekkere keiharde actie en recht toe recht aan ramwerk. Alleen dat gegeven is weg. Samen met de logica van het script. Een paar kleine dingetjes die mij opvielen:
- Liam heeft in de voorgaande delen aardig wat mensen naar het hiernamaals gebracht maar je kan mij niet vertellen dat iedereen de pijp aan maarten heeft gegeven. Waarom laat hij dan überhaupt de voordeur van zijn huis van het slot? Famke komt namelijk doodleuk binnen stappen en verteld -Ja, je deur was niet op slot dus ik denk: Ik loop even naar binnen-. Uhhh... Waarom is er dan niet iemand van 1 van de vorige delen die denkt: Wat toevallig, de deur is open. Laat ik eens even met mijn goed gevulde AK47 de boel eens opnieuw decoreren.
- Als badass ga je NIET, ik herhaal NIET, in je Sloggi onderbroek het gevecht aan met Liam. Dat is niet cool. Kom je boven bij de hemel/hel aan en vraagt Petrus: Hoe ben je overleden? Het antwoord: Ik heb het gevecht verloren van Liam in mijn Sloggi onderbroek is dan niet relaxt om te geven. Vooral de poses die hij aanneemt om zijn karakter een stoer uiterlijk te geven (Wijd beens en goed door de knieen gehurkt schietend) werken dan totaal niet mee. Een broek aantrekken kost je nog geen minuut en scheelt dan ook weer slaplach van mij.
- Het einde: Liam heeft de badguy te pakken en de politie arresteert de lieve man. Forrest (Kapitein van de politie department) neemt met hem dan even de film door. Maar dan de zin: Ja, ik wist het al vanaf het begin dat je het niet was viel bij mij even verkeerd. Waarom ga je dan 70 minuten lang achter hem aan om het proberen te stoppen als je toch al weet dat hij het niet was?! Ga dan soep uitdelen bij het leger des heils zodat je je zelf nog nuttig maakt.

1.5/5"

Goed gezegd. Alleen de tenenkrommende muziek had je nog wel iets meer kunnen benadrukken, wat een baggerherrieO+

Muufley

Brasco "Je kunt een film goed of slecht vinden dat respecteer ik, maar om de film zo erg af te zeiken... Het is duidelijk dat de recesent 106 minuten van zijn leven heeft weggegooid, maar om te suggeren dat zoveel mensen die wel naar deze film gaan "een verstand onder nul" hebben gaat mij te ver. Dat gezegd te hebben kan ik mij wel vinden in de recensie, alleen enig nuance mocht wel vind ik maar ja mijn mening. Dit komt natuurlijk ook niet in mijn top 10 lijstje eind van het jaar dat mag wel duidelijk zijn haha. Doei Taken hopelijk laat Liam zich niet verluiden voor nog een deel :B"

De film is een aanfluiting en verdient ten volle een zeer slechte recensie. Filmvoer voor idioten dit.

adofmirosch

Hele vermakelijke film, begrijp wel dat dit geen meesterwerk is maar het is ook niet zo slecht als de meeste recente schrijven.
Dit is een film wat bij een bepaald publiek hoort,Liam Neeson is een geweldig acteur en de rol die hij speelt als bryan Mills past prima naast stallone als rocky/rambo en willis als john mc Clane.
Jammer dat de meeste hier geen simpele actie films meer waarderen en de heilige nolan aan de pik zuigen.
Heb me er dik mee vermaakt en kijk uit naar deel 4!

Papigiulio

Wow zonde, de trailer zag er hoopvol uit.

Brasco

Je kunt een film goed of slecht vinden dat respecteer ik, maar om de film zo erg af te zeiken... Het is duidelijk dat de recesent 106 minuten van zijn leven heeft weggegooid, maar om te suggeren dat zoveel mensen die wel naar deze film gaan "een verstand onder nul" hebben gaat mij te ver. Dat gezegd te hebben kan ik mij wel vinden in de recensie, alleen enig nuance mocht wel vind ik maar ja mijn mening. Dit komt natuurlijk ook niet in mijn top 10 lijstje eind van het jaar dat mag wel duidelijk zijn haha. Doei Taken hopelijk laat Liam zich niet verluiden voor nog een deel :B

sonnycorleone

mark881 "Heb me prima vermaakt bij deze film in de bioscoop. Totaal niet vergelijkbaar met deel 1 maar een heerlijke actie film. Vond het ieder geval me bios kaartje waard."
Sommige vergeten dat er ook mensen zijn, die 'n bepaalde acteur in dit geval liam neeson graag in 'n rol zien zoals deze! En dan maakt 't niet uit hoe zwak de film is! Had ik ook met clint eastwood en charles bronson, speelde bepaalt ook niet altijd in hoogstaande films!

Olrik

Dat zat er aan te komen...

benjamin

Fredius "En voor mij is er niets mis met af en toe een foute popcornfilm zolang ik maar bezig gehouden wordt. Voor een echt goed verhaal koop ik wel een boek."
Ja, dat is uiteraard je volste recht, maar je hebt toch wel door dat de film niet wordt afgekraakt omdat hij slechts een popcornfilm zou zijn.

mark881

Heb me prima vermaakt bij deze film in de bioscoop. Totaal niet vergelijkbaar met deel 1 maar een heerlijke actie film. Vond het ieder geval me bios kaartje waard.

Mark

Helaas is Taken 3 echt zo slecht als de recensie zegt :/ Maar als je em toch perse wil zien zou ik het eerste half uur kijken en dan weglopen.

benjamin

jaime91 "Wat ik overigens wel grappig vind, is dat Neeson zei in een interview met Graham Norton volgens mij dat hij Taken 3 eigenlijk niet wou doen, want hij vond het ongeloofwaardig als er opnieuw iemand ontvoert zou worden. Maar uiteindelijk las ie het script, en toen ging hij alsnog overstag. Serieus Liam? "
Misschien had iemand in het script geschreven hoe veel hij zou verdienen als hij het aannam?

jaime91 "Dit is de eerste recensie waar ik uit opmaak dat deze slechter is dan het tweede deel. En ik had al verwacht dat dit derde deel rampzalig ruk zou zijn vanaf het moment dat bekend werd dat Megaton opnieuw ging regisseren.

Die man blijft actiefilms regisseren terwijl hij daar helemaal niks van kan. Waarom? Laat het rusten. Stop ermee. Ga wat anders doen met je tijd. "
Dat is wat Stuckmann ook al opmerkte in z'n review van de film: tja, als je films die het toch enkel van actie moeten hebben (we gaan nu niet doen alsof dit echt diep gaat) overlaat aan iemand die geen actie kan regisseren, krijg je stinkerds. Vond trouwens die "average shot length" ook al opvallen in de clip die ze bij de bewuste Graham Norton toonden - en als zo'n details al opvallen is er toch iets mis.

YOLO

jaime91 " En ik had al verwacht dat dit derde deel rampzalig ruk zou zijn vanaf het moment dat bekend werd dat Megaton opnieuw ging regisseren.

Ik vraag mij dan ook af, waarom deze Megaton nog steeds werk heeft. Waarschijnlijk omdat zijn films toch nog redelijk scoren aan de boxoffice. Wereldwijd verdiende Taken 2 meer geld dan zijn voorganger. En het ziet er naar uit dat Taken 3 ook geen flop wordt.

SeanDeNiro

De film legt perfect de belachelijke verhoudingen weer. Zelfs voor flutwerk ontvangt een "ster" nog altijd 20 miljoen. Te bezopen voor woorden.

benjamin

adofmirosch "Jammer dat de meeste hier geen simpele actie films meer waarderen"
Jammer dat sommigen niet kunnen (of willen) eerst iets lezen voor ze reageren en dan maar dingen zeggen die in de verste verte geen verband houden met wat er gezegd is. Of wil je nu beweren dat de eerste Taken (die door de meeste hier wel redelijk goed wordt gewaardeerd) plotseling in jouw ogen geen simpele actiefilm is maar een diepgaand drama?

schrader

Deel 1 vond ik een vermakelijk UPC film1 filmpje die je een x kijkt omdat je toch niks beters te doen hebt. Die erna interesseerde me niet en deze ook niet. Lekker links laten liggen.

TomV

Nou, hou je vast want er gaat me recensie aankomen! LET WEL OP - SPOILERS!!:

Pro's:

Cons:
- PG12 rating. No blood, no glorie

logica:

1.5/5

chrissie107

Volledig eens met de recensie. Wat mij zéér irriteerde was het totaal gebrek aan bloed, zelfs toen een gast zichzelf door zijn mond schoot zag je helemaal niets behalve zijn open mond, echt lachwekkend en wat erg stoorde was het bijna debiele nivo van de agenten en boeven in vergelijking met Liam. Toppunt van vergezochtheid en lachwekkendheid was zijn dochter moest om haar vader te zien, die op de vlucht was, direct een bepaald drankje van hem drinken uit een supermarkt. Toen werd ze misselijk van dat drankje terwijl ze in de klas zat en ging ze naar de wc en tada wie was daar, haar vader die dit blijkbaar allemaal bekokstoofd had. Gauw gaf hij haar een nieuw drankje die de misselijkheid deed afnemen. Dit vehikel kan zich een ongeveer beetje meten met een aflevering uit de A-team

Fredius

En toch, ondanks alle kritiek ben ik benieuwd hoe hij is. Ik heb wel vaker films gezien die de grond in geschreven worden en dan blijkt het in de praktijk toch wel mee te vallen. Film is net als muziek, het is persoonlijk. En voor mij is er niets mis met af en toe een foute popcornfilm zolang ik maar bezig gehouden wordt. Voor een echt goed verhaal koop ik wel een boek.
Misschien dat ik na zaterdag op mijn woorden terugkom en me aansluit bij deze recensie. Maar eerst zien en dan geloven...

johnwayne

Ik kan een goede actiefilm waarderen, en soms vind ik een matige actiefilm toch leuk om te zien, maar deze film was gewoon op alle fronten slecht. Slecht verhaal vol clichés, acteurs op de automatische piloot en een regisseur die geen enkele actiescène goed in beeld kan brengen. Laat deel 4 maar zitten.

JamesBond

benjamin "Jammer dat sommigen niet kunnen (of willen) eerst iets lezen voor ze reageren en dan maar dingen zeggen die in de verste verte geen verband houden met wat er gezegd is. Of wil je nu beweren dat de eerste Taken (die door de meeste hier wel redelijk goed wordt gewaardeerd) plotseling in jouw ogen geen simpele actiefilm is maar een diepgaand drama?"

Benjamin, ben je soms al vergeten wat voor problemen deze persoon eerder heeft veroorzaakt? :D Het beste ga je gewoon niet met hem in discussie, daar schiet je niks mee op ;)

Goov25

Ah jammer. Negeren dus.

jaime91

Dit is de eerste recensie waar ik uit opmaak dat deze slechter is dan het tweede deel. En ik had al verwacht dat dit derde deel rampzalig ruk zou zijn vanaf het moment dat bekend werd dat Megaton opnieuw ging regisseren.

Die man blijft actiefilms regisseren terwijl hij daar helemaal niks van kan. Waarom? Laat het rusten. Stop ermee. Ga wat anders doen met je tijd.

Als ik dit lees dan is deze net zo dom als het tweede deel. Zo jammer, want ik blijf erbij dat ik denk dat er best goede sequels van Taken te maken zijn.

Dit derde deel ga ik wel een keertje zien op Netflix. En als ie inderdaad zo ruk is, dan hoop ik oprecht dat dit de laatste is. Maar aangezien de film onwijs veel geld opbrengt in de VS vrees ik dat Taken 4, 5 en 6 vast nog wel zullen komen.

Wat ik overigens wel grappig vind, is dat Neeson zei in een interview met Graham Norton volgens mij dat hij Taken 3 eigenlijk niet wou doen, want hij vond het ongeloofwaardig als er opnieuw iemand ontvoert zou worden. Maar uiteindelijk las ie het script, en toen ging hij alsnog overstag. Serieus Liam? Echt waar? O+ Als ik dat zo lees is de rest van de film ontzettend geloofwaardig en realistisch enzo...

Ik hoop niet dat deze films zijn ondergang worden, en dat hij uiteindelijk net als Steven Seagal, Dolph Lundgren etc alleen nog maar in direct to dvd films gaat spelen. Dat zou zo zonde zijn. Hij moet echt een nieuwe agent krijgen, of een andere leesbril kopen.