Pim & Pom: Het Grote Avontuur

Pim & Pom: Het Grote Avontuur (2014)

Vrolijk kinderavontuur gebaseerd op de personages van Mies Bouhuys, geanimeerd in de bijbehorende stijl van Fiep Westendorp.

Leestijd: 2 min 14 sec
Regie: Gioia Smid | Cast (stemmen): Georgina Verbaan (Pim), Tjitske Reidinga (Pom), Peter Paul Muller (Johnny), Bianca Krijgsman (Sjaantje), Plien van Bennekom (Treesje), e.a. | Speelduur: 70 minuten | Jaar: 2014

Wie is er niet opgegroeid met de tekeningen van Fiep Westendorp? Het grootste deel van de Nederlanders onder de zestig zal ze als kind langs hebben zien komen. Nu zijn de illustraties, die inmiddels deel uit maken van ons culturele erfgoed, voor het eerst in een speelfilm terug te zien. Pim & Pom: Het Grote Avontuur is uiteraard bedoeld voor de jonge kijkers, maar volwassenen zullen al snel een warm gevoel krijgen bij het zien van de iconische tekenstijl.

Tien jaar geleden verfilmde Ben Sombogaart al Pluk van de Petteflet, een boek waar Westendorp de illustraties bij had gemaakt. Maar in plaats van dat de filmmaker er een tekenfilm van maakte, koos hij ervoor om het verhaal te vertalen naar bonte decors en handpoppen. Ook dat gaf een prettig speels effect.

Maar niets gaat boven het echte werk, moet Gioia Smid gedacht hebben. Dat zij volledig trouw blijft aan het originele materiaal is ook niet zo gek. De kunsthistorica was al vanaf 1984 bevriend met Westendorp. In 2001 begon Smid met het archiveren van alle tekeningen, waarbij ze stuitte op duizend illustraties van de katten Pim en Pom. Genoeg materiaal om een tweeënvijftigdelige animatieserie voor de televisie op te baseren. En nu dus een volle bioscoopfilm.

Voor de volwassen kijker zal het allemaal fijn vertrouwd aan voelen. De perspectiefloze tekeningen met felle kleuren, hoekige vormen en silhouetten als personages zijn tijdloos. De jongste bezoekers, om wie het natuurlijk uiteindelijk gaat, zullen zich intussen kunnen vermaken met een toegankelijk avontuur.

In deze speelfilm komen Pim en Pom in de problemen wanneer de nichtjes van hun baasje ze meenemen om te picknicken in het bos. De meiden staan op het punt om te verhuizen en willen de katten daar stiekem ook wel bij hebben, maar daar hebben Pim en Pom absoluut geen trek in. Ze slaan op de vlucht, maar raken dan al snel verdwaald. De twee huispoezen moeten op straat zien te overleven, terwijl de nichtjes ze nog altijd achterna zitten. Intussen is hun baasje diep ongerust. Een vrij eenvoudig verhaaltje, zonder al te veel spanning. Ideaal dus voor de kleinste kijkers.

Het avontuur houdt met een speelduur van zeventig minuten bovendien een vlot tempo aan, dus de kans dat kinderen zich zullen vervelen is klein. Helemaal omdat de film ter afwisseling ook nog een paar liedjes heeft. Onder meer Huub van der Lubbe en Acda en de Munnik zongen de soundtrack in. Niet de minste namen. Misschien zegt hun medewerking ook wel iets over hoe geliefd het materiaal van Fiep Westendorp is.