Feuten: Het Feestje (2013)

Studentikoze film stemt weemoedig.

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FILMTOTAAL is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FILMTOTAAL. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FT

door Yara Plasman om 20:57 in RECENSIES
Feuten: Het Feestje poster
Regie: Lourens Blok | Cast: Manuel Broekman (Bram Wagtmans), Tim Murck (Olivier de Ruyter), Hanna Verboom (Marie-Claire de Ruyter), Daniel Cornelissen (Elias de Leeuw), Evita Rozenberg (Lieve), Jurjen van Loon (Beeksma), Ruben Brinkman (Noordzij), Anna Speller (Nina) | Speelduur: 80 minuten | Jaar: 2013

Een nieuw studiejaar begint en dus is het voor studentencorps H.S.C. Mercurius tijd om een nieuwe lichting te werven. Dit gebeurt elk jaar tijdens het zogeheten inschrijffeest waarvoor de toko zijn deuren opent voor het nog knorrige publiek. Lieve en Elias zijn eerstejaars en wanneer ze per toeval Brams pad kruisen, is vooral Lieve meteen overtuigd dat ze toch echt naar het feest moet. Elias die al jaren verliefd is op Lieve kan dan natuurlijk niet achter blijven. Maar ook Bram, inmiddels ondergedompeld in burgerlijkheid, raakt geïnspireerd door de ontmoeting en trommelt zijn oude vrienden op om nog een keer compleet los te gaan en zichzelf boven de wet te plaatsen. Het belooft een Koningschavond te worden die resulteert in complete chaos.
Feuten: Het Feestje is een vervolg op de serie Feuten. Maar om de film te bekijken hoef je in principe niet bekend te zijn met de serie. De makers voeren namelijk heel handig nieuwe personages op in de vorm van een tweetal eerstejaars en nieuwe bestuursleden. Leuk detail voor de oplettende kijker is dat Jeroen het neefje van Beeksma, nieuwkomer in seizoen drie, wel nog rondhuppelt op de sociëteit. Juist die herkenbare kleine dingen maken het voor de trouwe fans extra leuk.

Helaas is de relatieontwikkeling tussen nieuwkomers Lieve en Elias weinig inspirerend of verrassend en hadden de schamele tachtig minuten wat dat betreft beter benut kunnen worden. Daarbij komt dat al bij de eerste zinnen tijdens de openingssequentie blijkt dat het acteerwerk van Evita zwaar onder de maat is. Een gemiddelde basisschoolmusical is overtuigender en meeslepender. Dit kan even de indruk wekken dat het voor de rest van de film weinig goeds beloofd, maar niets is minder waar.

De trouwe fans van de serie Feuten zullen de film vooral willen zien om te ontdekken hoe het de corpsleden is vergaan na hun studietijd. Daarmee worden ze rijkelijk beloond, want de oudgedienden zijn dit keer misschien nog wel hilarischer in hun nieuwe rol als oud-corpsleden die zwaar onder de plak der burgerlijkheid verkeren. Het maakt de film meteen herkenbaar voor de al afgestuurde generatie. Nog grappiger is het feit dat met name Noordzij bang lijkt te zijn om in zijn oude rol te stappen en dat Bram en Marie-Claire zo in Gooische vrouwen hadden gepast.

Ook nieuwkomer Daniel Cornelissen maakt indruk en weet zijn transformatie van überknor tot prominent lid geleidelijk en vloeiend neer te zetten. Tevens zorgt de verhaallijn van zijn personage ervoor dat ook bij het publiek dat niets begrijpt van studentenverenigingen duidelijk zal blijken waarom toch zovelen met plezier lid worden. Al zal een enkeling gechoqueerd raken door het enorme zuipfestijn dat dramatisch uit de hand loopt. Iets wat in het echt nooit zover zal komen overigens en het einde van de film behoorlijk afzwakt.

Ondanks enkele punten van kritiek staat Feuten: Het Feestje garant voor een flink aantal lachmomenten om studentikoze humor. Wanneer de film vooral niet te serieus genomen wordt, zal het menig bezoeker met weemoed doen terugdenken aan de enigszins onverantwoordelijke maar bovenal beste tijd van je leven.