Yoko

Yoko (2012)

Fijne Duitse kinderfilm over mythisch wezen.

Leestijd: 2 min 36 sec
Regie: Franziska Buch | Cast (stemmen): Janneke de Groot (Pia), Just Meijer (Kellerman), Renée van Wegberg (Katja), Ruben Lürsen (Thor van Sneider), Floor Kloosterman (Marcella), e.a. | Speelduur: 103 minuten | Jaar: 2013

Yoko is een verfilming van een boek van de kinderboekenschrijver KNISTER (Ludger Jochmann). KNISTER is vooral bekend van de Heksje Lilly-kinderboekenreeks. Zijn boek over de yeti Yoko is bij het grote publiek veel minder bekend, maar de Duitse regisseuse Franziska Buch koos toch voor dit boek om te verfilmen.

Pia is een stoer meisje dat met haar zusje en haar moeder in een grote stad in Duitsland woont. Haar vader is overleden en haar moeder moet Pia en haar zusje alleen opvoeden. Pia mist haar vader nog elke dag en is hierdoor erg gesloten. Ze zit het liefst in haar eentje in haar boomhut, die nog door haar vader is gebouwd. Ook op school heeft Pia door haar gesloten gedrag niet zoveel vriendjes. Als er dan op een dag een raar wit wezen haar boomhut binnenwandelt, kost het haar ook niet veel moeite om hem te verbergen.

Het wezentje heet Yoko en is een yeti. Yeti's zijn wezens die magische krachten bezitten en in het Himalayagebergte in Tibet wonen. Op een dag wordt de yeti uit Tibet ontvoerd door Thor van Sneider, een gewetenloze jager die in opdracht van dierentuineigenaar Kellerman overal ter wereld zeldzame wezens ontvoert en hen naar de Duitse dierentuin brengt. Hier worden de dieren tentoongesteld of opgezet. Van Sneider rekent zicht al rijk maar hij rekent niet op de magische krachten van de yeti. Deze maakt zich onzichtbaar, weet te ontsnappen en komt zo bij Pia en haar boomhut terecht. Pia merkt al gauw dat het wezentje niet kan overleven zonder kou en laat hem stiekem in de koelbox in de schuur slapen. Al gauw achterhalen Van Sneider en Kellerman echter de verblijfplaats van Pia en Yoko, en een wilde achtervolging begint.

De relatie tussen Yoko en Pia wordt erg mooi neergezet, het kleine wezentje en het jonge meisje met het gebroken hart steunen elkaar in een tijd die voor hen beiden zwaar is. Samen proberen ze te ontkomen aan de kwade krachten en er achter te komen wie ze kunnen vertrouwen en wie niet. Het is een verhaal dat aantrekkelijk is voor kinderen, een simpel verhaal met een simpele moraal. Ook zit er genoeg humor in de film en zijn de computeranimaties goed gemaakt.

Toch mist Yoko net datgene wat sommige kinderfilms magisch maakt en voor de ouders aantrekkelijk om uit te zitten. Het verhaal, de moraal en de personages zijn net iets té rechttoe rechtaan. Daar bovenop is de film net iets te langdradig. Het ellenlange kat-en-muisspel tussen Pia en Yoko en Kellerman en Van Sneider wordt op een gegeven moment wat vervelend. Na de derde nipte ontsnapping zitten we als kijker niet te wachten op een vierde achtervolging. Toch is dit precies wat er gebeurt. Met zijn 103 minuten had de film wel een kwartiertje korter gekund, zeker aangezien de extra tijd niets relevants toevoegt aan het geheel. Desondanks een grappige film die met zijn hoofdpersonage perfect bij deze historisch koude maart past.