The Domino Effect (2012)

Spannend Nederlands drama met indrukwekkende cast over de internationale gevolgen van de economische crisis.

Leestijd: 1 min 54 sec
Regie: Paula van der Oest | Cast: James D’Arcy (Mark), Tiya Sircar (Sirisha), Jelka van Houten (Antoinette), Bracha van Doesburgh (Angie), Sakina Jaffrey (Serena), Robert de Hoog (Nick), Harriet Walter (Ann), Theo Maassen (Kai), e.a. | Speelduur: 98 minuten | Jaar: 2012

In The Domino Effect, een lowbudgetdrama over de economische crisis, maakt Paula van der Oest de verstrekkende gevolgen voor verschillende families wereldwijd inzichtelijk. Als een Britse bankier te veel risico neemt, gaan zijn eigen bank en een Amerikaanse bank failliet. Een automonteur die zaken deed met de bank raakt zijn baan kwijt en kan zijn bruidstaart niet meer betalen. De taartenbakster kan hierdoor haar lening aan haar broer in India niet meer aflossen. Deze besluit op zijn beurt te frauderen en ook dit blijft niet zonder gevolgen. The Domino Effect laat de kettingreactie zien die ontstaat nadat verschillende mensen besluiten extra risico’s te nemen om hun inkomen veilig te stellen, waardoor hun financiële situatie steeds verder verslechtert.

Door de vele locaties en de uitgebreide cast is het niet aan de film af te zien, maar The Domino Effect is een lowbudgetproductie. De film is een verzorgd geheel dat doet denken aan de mozaïekfilms van Alejandro González Iñárritu, zoals Babel en 21 Grams. Van der Oest begon drie jaar geleden al met het dit ambitieuze project. Het onderwerp van de film leent zich goed voor deze aanpak. Van der Oest is erin geslaagd om een film te maken die het menselijke gezicht van de crisis laat zien. Ze weet dit droge onderwerp om te zetten in een afwisselende, boeiende productie. The Domino Effect wijst bovendien nu eens niet beschuldigend naar de daders van de crisis, maar vertaalt de gevolgen ervan naar een uitstekend drama. In tegenstelling tot haar vorige film Black Butterflies wordt The Domino Effect ondanks de vele dramatische scènes nergens overdadig melodramatisch.

De cast die Van der Oest aan heeft getrokken, is indrukwekkend; de acteurs zijn goed gekozen en spelen hun wanhoop overtuigend. De grimmige fotografie en belichting van de film dragen samen met de omineuze soundtrack bij aan de benauwde sfeer. De muziek doet The Domino Effect zo nu en dan meer als een thriller dan een drama aanvoelen. Van der Oest heeft met haar originele aanpak een sterk drama over een nog altijd actueel onderwerp afgeleverd.