Alleen Maar Nette Mensen

Alleen Maar Nette Mensen (2012)

Twijfelachtige humor en voor de hand liggende stereotypes kenmerken deze op jongeren gerichte boekverfilming.

Leestijd: 2 min 32 sec
Regie: Lodewijk Crijns | Cast: Géza Weisz (David Samuels), Imanuelle Grives (Rowanda), Jeroen Krabbé (Bram Samuels), Annet Malherbe (Judith Samuels), e.a. | Speelduur: 89 minuten | Jaar: 2012

In 2009 zorgde Robert Vuijsje voor veel opschudding met zijn autobiografische debuutroman Alleen Maar Nette Mensen, waarin hoofdpersoon David, een Joodse jongen uit Amsterdam-Zuid, op zoek gaat naar een exotische vriendin uit de Bijlmer. Nu is er de komische boekverfilming met een uitstekende cast.

David, een Joodse jongen uit Amsterdam-Zuid, raakt uitgekeken op zijn truttige vriendin Naomi en besluit op zoek te gaan naar een Antilliaanse of Surinaamse vriendin in Amsterdam-Zuidoost. Zijn zoektocht brengt hem in contact met de charismatische Rowanda, maar al snel blijkt dat David nog heel wat te leren heeft op het gebied van interculturele relaties. Davids ouders zijn allerminst gecharmeerd van zijn avontuurlijke nieuwe liefdesleven. Het uitkomen voor zijn voorkeuren forceert David een nieuwe, meer multiculturele vriendengroep te omarmen, maar of zij hem het beste kunnen begeleiden in zijn nieuwe liefdesleven is nog maar de vraag.

Alleen Maar Nette Mensen is een bij vlagen zeer komische verfilming van het gelijknamige boek. De film neemt stereotypes en vooroordelen op de hak; de truttige Joodse ouders van Robert, uitstekend vertolkt door Jeroen Krabbé en Annet Malherbe, moeten het net zozeer ontgelden als Surinamers, Hindoestanen, Antillianen en Marokkanen. Een slimme zet, want het portretteren van subculturen ligt gevoelig in Nederland. Jammer genoeg zijn - zoals gebruikelijk bij boekverfilmingen - grote delen uit het boek weggelaten ten behoeve van kluchtige scènes waarin David keer op keer faalt in zich te gedragen zoals zijn familieleden en de meisjes die hem omringen verwachten.

De casting van Alleen Maar Nette Mensen is uitstekend en de film is vlot en zo nu en dan erg grappig. Amsterdam is leuk in beeld gebracht en de acteerkwaliteiten van het gros van de cast liegen er niet om. Géza Weisz laat zien dat hij de hoofdrol prima kan dragen. Toch ontbreekt er een zekere diepgang; de humor in de film correspondeert niet altijd met het serieuzere dilemma dat in het boek van Vuijsje naar voren werd gebracht: dat David door zijn voorkeur voor exotische schonen niet meer binnen zijn familieomgeving past, maar ook geen aansluiting kan vinden bij de familie en vrienden van zijn nieuwe geliefde. De flitsende, soms MTV-achtige montage en de humor van de film doen vermoeden dat Alleen Maar Nette Mensen voornamelijk wil amuseren, met hier en daar een steek onderwater naar de immer aanwezige Nederlandse vooroordelen en met oppervlakkige verwijzingen naar de complicaties van de multiculturele samenleving.

Of Alleen Maar Nette Mensen in de bioscoop voor net zoveel opschudding kan zorgen als het gelijknamige boek is maar de vraag. De film is voornamelijk gericht op jongeren, die ongetwijfeld minder aanstoot zullen nemen aan de stereotypes in de film. Van de charme van het boek, dat goed wist af te wisselen tussen luchtige beschrijvingen en introspectie van de hoofdpersoon, is weinig over gebleven. Als op zichzelf staande film is Alleen Maar Nette Mensen vooral een vrolijke dertien-in-een-dozijnboekverfilming voor wie maar niet uitgekeken raakt op clichématige grappen.