Bachelorette

Bachelorette (2012)

Wanneer het dikkerdje van een vriendinnengroep als eerste gaat trouwen, breekt de hel los.

Leestijd: 2 min 17 sec
Regie: Leslye Headland | Cast: Kirsten Dunst (Regan), Rebel Wilson (Becky), Lizzy Caplan (Gena), Isla Fischer (Katie), Adam Scott (Clyde), James Marsden (Trevor), e.a. | Speelduur: 87 minuten | Jaar: 2012

Met het succes van Bridesmaids en The Hangover zijn bruiloftfilms helemaal hot. Met Bachelorette krijgen we opnieuw een komedie die over de vooravond van een trouwdag gaat. Toch is deze film net even anders.

Wanneer Becky gaat trouwen, weet ze meteen wie haar drie bruidsmeisjes moeten worden. Gena, Regan en Katie vormden samen met Becky een groepje op de middelbare school en hebben sindsdien contact gehouden. Becky was echter altijd het dikkerdje van de groep en het mikpunt van spot, al had ze dat zelf eigenlijk niet door. De drie aanstaande bruidsmeisjes zijn dan ook niet echt blij voor Becky. Zij zijn mooier en hadden verwacht eerder een leuke vent te vinden. Op de avond voor de bruiloft komt hun afgunst op verschillende manieren bovendrijven. Zo maken ze Becky's trouwjurk per ongeluk kapot en moeten ze alles op alles zetten om deze enigszins te repareren. Een wilde nacht volgt waarin de drie meiden oude liefdes tegenkomen, nieuwe liefdes ontmoeten en hun eigen gedrag en levensstijl onder ogen moeten zien.

Regisseuse Leslye Headland probeert in haar regiedebuut, gebaseerd op haar gelijknamige toneelstuk, een komisch beeld te schetsen van de moderne vrouw. Ze praat niets goed met een zoetsappige verhaallijn, maar laat de personages tot aan het einde lekker fout en gemeen zijn. Hierdoor is Bachelorette een veel donkerdere komedie geworden dan andere films binnen dit genre, en daarmee een stuk interessanter en origineler dan bijvoorbeeld Bridesmaids. Dunst, Caplan en Fischer zijn perfect gecast als de mooie meiden met issues. Ook Wilson is goed als het naïeve meisje van de groep, dat zo blij is om met populaire meiden om te mogen gaan, dat ze niet doorheeft dat ze er eigenlijk niet bij hoort, maar wordt getolereerd. Haar naïeve gedrag is vaak irritant, waardoor je de beweegredenen van de drie meiden om haar stiekem belachelijk te maken tot op zekere hoogte kunt begrijpen. Ook de romantische verhaallijnen worden naturel gebracht en lopen niet allemaal zoals je zou verwachten. Headland durft hard te blijven en weet zoetsappige clichés waar mogelijk te vermijden.

Veel mensen zeiden van Bridesmaids dat het een nieuw soort komedie was met sterke vrouwelijke rollen, maar Bachelorette is dat eigenlijk nog veel meer. De tegenstrijdigheid die veel vrouwen hebben, wordt weliswaar uitvergroot, maar blijft herkenbaar. Hoewel hij op het eerste gezicht van hetzelfde slag lijkt te zijn en minstens zoveel lachsalvo's weet los te maken, is Bachelorette toch een stuk zwartgalliger. De film is leuk voor alle leeftijden en zal zeker niet alleen de vrouwelijke doelgroep aanspreken. Hij heeft misschien een laag feelgoodgehalte, maar komisch is hij zeker.