Recensie

Bellicher: Cel (2012)

Jason Bourne in de polder: Hoezeer Daan Schuurmans ook zijn best doet, Bellicher: Cel verzandt in simplisme en knulligheid.

door Danitsa Linders om 20:21 in RECENSIES
Bellicher: Cel poster
Regie: Peter de Baan | Cast: Daan Schuurmans (Michael Bellicher), Tim Murck (Richard Allaart), Anniek Pheifer (Guusje van Donnee), Huub Stapel (Steiner), Lykele Muus (Jonse), Anna Drijver (Kirsten Bellicher), Benja Bruijning (Vince Batte), Gijs Naber (Ruud Zwaal), Sanne den Hartogh (Danny Zwaal), Marc Klein Essink (Wolbert Allaart), e.a. | Speelduur: 88 minuten | Jaar: 2012

De Amerikanen hebben Jason Bourne, wij hebben Michael Bellicher. De reeks rondom de opgejaagde communicatieadviseur uit Den Haag, van start gegaan op de VPRO met de miniserie Bellicher: De Macht van Meneer Miller in 2010 en nu gevolgd door de speelfilm Bellicher: Cel, doet meer dan eens denken aan die andere trilogie. Waar held Jason Bourne ontsproten is aan het brein van schrijver Robert Ludlum, is de serie rondom Michael Bellicher gebaseerd op de boeken van Charles den Tex, een van Nederlands meest succesvolle thrillerauteurs. Voor de verfilming van dit tweede deel tekende regisseur Peter de Baan (Majesteit, De Prins en het Meisje), tevens verantwoordelijk voor twee van de vier afleveringen van de tv-serie. De rechten zijn inmiddels verkocht aan de Amerikaanse studio 20th Century Fox, waar de makers van hitserie 24 het verhaal zullen bewerken voor tv. Zowel de verfilming van het laatste deel, Bellicher: Wachtwoord, als de Amerikaanse remakes zullen dan ook niet lang op zich laten wachten.

Michael Bellicher is na zijn avontuur met meneer Miller goed terechtgekomen: Hij heeft een penthouse, een espressoapparaat en een goede regeling getroffen met zijn ex-vrouw en hun kinderen. Zijn werk als spindoctor heeft hij weer opgepakt, nu als zzp’er. Maar als zijn oude opdrachtgever, minister Wolbert Allaart, hem zegt te moeten spreken en vervolgens op de bodem van het kanaal wordt teruggevonden, begint de nachtmerrie opnieuw. Bellicher wordt opgepakt. Zijn huis wordt overhoop gehaald, zijn rekening geplunderd, evenals de spaarcenten van zijn tienerzoon, met wie hij net een beetje een goede band aan het krijgen was. Nergens is hij meer veilig en voor de tweede keer lijkt Bellicher het slachtoffer te zijn geworden van een omvangrijk complot. Geholpen door het neefje van de minister probeert hij te achterhalen wie zijn identiteit gestolen heeft en waarom.

Zo interessant of bloedstollend als The Bourne Identity of een van de opvolgers wordt Bellicher: Cel geen moment. Of de makers ervan uitgaan dat de Nederlandse bioscoopbezoeker last heeft van een slecht kortetermijngeheugen of een algeheel gebrek aan intellectueel vermogen, is niet duidelijk, maar de causale verbanden worden dik aangezet en de wetten van de logica regelmatig getart. Bij het bericht dat Bellichers kennis Allaart de dood heeft gevonden, wordt in een ultrakorte flashback het gezicht van de onfortuinlijke getoond, uit de scène waarin ze elkaar voor het laatst zagen. Hij was het, en hij wilde iets belangrijks zeggen. Maar nu kan dat niet meer want nu is hij dood.

Een onnozele keuze in het productiedesign zijn de gebreide truien en dikke brillenglazen van een New Kids-achtige bende, ter illustratie van hun ‘tokkie’-gehalte. Anno 1989 misschien, maar zo ziet white trash er niet uit, eerder Rietveldstudenten. Er is meer: de held die na een nachtje cel al vergeten is hoe zonlicht eruit ziet en zijn nieuwbakken partner die zich als een kamikaze op iedere nieuwe ontwikkeling stort en zo elke actiescène onbedoeld van een portie slapstick voorziet. De achtervolgingsscène in een bloemenveiling heeft dan ook een groot Bassie en Adriaan-gehalte.

Daan Schuurmans valt niets te verwijten. Hij speelt Michael Bellicher met verve. Tegen zijn acteerprestatie steekt de rest (Sanne den Hartogh uitgezonderd) schril af, hetgeen ook in de miniserie het geval was. Nou had Theo Maassen die als een soort Jaws de shots kwam binnenwandelen nog wel iets komisch, de schurk van Huub Stapel is pulp eerste klas. Bellicher: Cel is, net als voorganger Bellicher: De Macht van Meneer Miller, een beetje onbeholpen.

5 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

jaime91

Avatar

En toch heb ik genoten van de tv serie en dat zal ik vast en zeker ook wel van deze film doen. Het enige wat ik een beetje raar en tegelijk ook knullig vind zijn de vechtscenes van Schuurmans. Dat het personage Bellicher al uberhaupt kan knokken vind ik apart (waar heeft hij die training gehad?) alleen Schuurmans kan dat helaas niet zo heel goed. Hij doet zijn best maar hij is vooral een goede acteur, geen actieheld.

Voor de rest lijkt mij deze gewoon leuk om 1x te zien net als de serie. Die was ook leuk voor 1x maar die hoef ik geen 2de keer te zien.

SilentF0rce

Avatar

Ik vond de serie eigenlijk best goed, dus ik heb wel zin in deze film.
Ik denk wel dat ik de serie nog een keer ga kijken voor ik naar de film ga, want ik ben alweer een hoop vergeten.

rick512

Avatar

Ik heb de serie op dvd en het is best een goedgemaakte serie met heel goed spel van de acteurs. Ik ga de film zeker kijken

Arteron

Avatar

Gisteren de film gezien en ik had de recensie nog niet gelezen. Sommige dingen kloppen na het lezen ervan dan ook wel maar over het algemeen vond ik het een erg goede en zeker spannende film! Alleen het einde was een beetje raar in elkaar gezet maar ik heb me zeer goed vermaakt!!

vicero

Avatar

Zeer matig. Alle cliche's uit amerikaanse b-actiefilms uit de jaren 90 en 80 worden van stal gehaald. Ook jammer dat er toch weer een portie Turks Fruit in moest. Voor bedscenes zijn er tegenwoordig prima websites. Verder doe je rennen voor de boeven niet hand in hand en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Kijken kan, maar verwacht niks...

Bellicher: Cel

acties