V.I.S.S.E.N

V.I.S.S.E.N (2012)

Een intrigerend portret van de Nederlandse sport- en hobbyvisserij.

Leestijd: 2 min 25 sec
Regie: Pieter-Rim de Kroon | Speelduur: 90 minuten | Jaar: 2012

Met tientallen interviews, een mooie soundtrack en prachtige fotografie van de Nederlandse natuur (zowel boven als onder water) is de documentaire V.I.S.S.E.N met recht een intrigerend portret van de Nederlandse sport- en hobbyvisserij te noemen.

Wat maakt vissen zo’n belangrijke hobby of sport voor zovelen? Wat drijft de Nederlander ertoe om telkens weer met een hengel een kreekje, rivier, de zee of de gracht op te zoeken? Regisseur Pieter-Rim De Kroon en scenarist Maarten de Kroon trokken het land in en interviewden tientallen vissers over hun passie. Het resultaat is een rijk geschakeerd portret van de Nederlandse hobby- en sportvissers, waarin bijna geen enkel subthema onbelicht blijft. Zo wordt afgerekend met het stereotype beeld van vissen als mannenhobby. Vrouwen blijken minstens net zo fanatiek, zo blijkt uit een interview met een succesvolle vrouwelijke sportvisser. Ook blijkt vissen door heel Nederland en onder alle leeftijden en bevolkingsgroepen populair. Gelukkig behandelen de gebroeders de Kroon eveneens de altijd terugkerende vraag over het welzijn van de vis aan de hand van een interview met een wetenschapper – en ja, vissen lijden wel degelijk pijn.

Hoewel het onderwerp van de film in eerste instantie niet iedereen zal aanspreken zijn de makers erin geslaagd een bijzonder fascinerende documentaire te maken die een fascinerend beeld geeft van de wereld van de visserij. De geïnterviewden zijn goed gekozen en vertellen vol passie over hun favoriete sport; het zijn heel natuurlijke en interessante gesprekken, waarin vele persoonlijke visies op het ontspannende effect van het vissen gedeeld worden.

Daarnaast bevat de documentaire meer dan genoeg humor, al grenst deze zo nu en dan wel een beetje aan het potsierlijke. Vooral wanneer de filmmakers vissers in beeld brengen die met uiterste precisie dobbers aan het maken zijn van nylondraad – de associatie met het maken van sieraden is snel gemaakt - of tijdens de snelle montage van een zeer enthousiaste hengel- en aasspecialist en zijn verkooppraatjes. De passende, maar bij vlagen erg aanwezige filmmuziek versterkt het humoristische effect van deze scènes, een bijeffect dat misschien niet echt de bedoeling van de makers was, maar de film wel luchtig weet te houden.

Kroon op de film zijn echter de prachtige onderwateropnames, gemaakt door Klaudie Bartelink. Wie nooit kon begrijpen waarom de mens vist, zal alleen al door de onderwaterfotografie van V.I.S.S.E.N wat begrip voor gepassioneerde vissers kunnen opbrengen vanwege de fascinerende onderwaternatuur waarmee de Nederlandse vis zich omringt. Het mysterie, het niet weten wat zich onder het wateroppervlak bevindt en het een willen worden met de natuur blijkt voor veel vissers een belangrijke motivatie. V.I.S.S.E.N, geselecteerd voor de Gouden Kalf-competitie van het Nederlands Film Festival, is een gevarieerd en geslaagd portret van een dynamische en rijk geschakeerde sport, maar bovenal een fascinerende inzage in de geest van de meest gepassioneerde vissers van ons land.