It's Complicated

It's Complicated (2009)

Hoe ouder je bent, hoe ingewikkelder de liefde. It’s Complicated is daarentegen ongecompliceerd en voorspelbaar. Een standaard romkom, maar wel een leuke.

Leestijd: 3 min 2 sec
Regie: Nancy Meyers | Cast: Meryl Streep (Jane), Alec Baldwin (Jake), Steve Martin (Adam), John Krasinski (Harley), Lake Bell (Agness), Hunter Parrish (Luke), Mary Kay Place (Joanne), Rita Wilson (Trisha), Alexandra Wentworth (Diane), e.a. | Speelduur: 118 minuten | Jaar: 2009

’It’s Complicated’: een relatiestatus die op Facebook al lang is ingeburgerd, maar misschien wel nooit helemaal duidelijk zal worden. Als titel voor een romantische komedie schept de omschrijving hoge verwachtingen, maar als die film dan een vrij standaard genrefilm blijkt te zijn die alle verplichte tussenstations aandoet, valt het met die ingewikkeldheid reuze mee. Het is het grootste minpunt in een film die op komisch vlak gelukkig wel heel goed te pruimen is.

It’s Complicated is de nieuwste film van Nancy Meyers, die we toch wel de onbetwiste koningin van de bejaardenliefde mogen noemen. Eerder stond zij al aan de wieg van Something's Gotta Give, waarin oudjes Jack Nicholson en Diane Keaton voor elkaar vielen. Meyers is hiermee één van de weinigen in Hollywood die de romantische komedie met ouderen aandurft. En dat maakt haar films ook direct aantrekkelijk, want helemaal ingeburgerd in de filmwereld is dit gegeven zeker nog niet. Niet voor niets hebben Meyers’ personages dan ook vaak de optie om voor een jongere vlam te kiezen. Dit keer heeft Meyers echter voor de gemakkelijke weg gekozen, want in tegenstelling tot Something’s Gotta Give waarin de jonge generatie nog een serieuze concurrent leverde, is van meet af aan duidelijk dat we de jongeren vervelend moeten vinden.

Het verhaal draait dit keer om Jake en Jane die na een lang huwelijk gescheiden zijn en nu al tien jaar los van elkaar door het leven gaan. Jake is hertrouwd met het jonge grietje met wie hij tijdens zijn huwelijk al een affaire had en Jane doet verwoede pogingen het verleden achter zich te laten maar heeft het hier niet makkelijk mee. Als de twee elkaar treffen in een hotelbar raken ze aan de praat en na een aantal flessen sterke drank belanden ze in bed. Het is het begin van een affaire waarmee vooral Jake zich prima vermaakt. Hij grijpt de dronken nacht dan ook aan om hun relatie weer op te pakken, terwijl Jane, zichzelf opvretend door schuldgevoel, hier nog heel veel moeite mee heeft.

Het grootste probleem van een romantische komedie met overspel als uitgangspunt is dat je de personages nog zo aardig kunt maken, écht sympathiek worden ze nooit. Meyers weet dit donders goed en voert dan ook alle mogelijke kunstgrepen uit om ons toch te laten vallen voor de overspelige Jake en ‘maîtresse’ Jane. Zo is de nieuwe vrouw van Jake een eendimensionale trut en de nieuwe vlam van Jane ongelofelijk saai en degelijk. Verder hebben Jake en Jane samen drie heel schattige kinderen, die ondanks hun volwassen leeftijd nog telkens volschieten als de scheiding van tien jaar terug ter sprake komt.

Gelachen wordt er in It’s Complicated gelukkig wel voldoende. Meryl Streep blijkt helaas toch een stuk beter op haar plek in een moeilijk drama, maar de mannen van de cast maken dat helemaal goed. Alec Baldwin is zeer goed op dreef en laat iedereen zien wat kijkers van 30 Rock al lang weten: deze man is een komisch genie. Ook John Krasinski als schoonzoon Harley zorgt voor vele mooie momenten. De scènes waarin hij als enige van de kinderen van de affaire afweet zijn op zichzelf al heel aardig, maar worden door Krasinski geperfectioneerd. Tel hier het sterke einde, dat voor de verandering eens niet geforceerd en clichématig overkomt, bij op en It’s Complicated mag zichzelf een bovengemiddelde romkom noemen. Totaal niet ingewikkeld, maar wel erg leuk.