Bad Neighbours 2

Bad Neighbours 2 (2016)

Geslaagd vervolg op Bad Neighbours is eigenlijk nog leuker dan het origineel.

Leestijd: 3 min 3 sec
Regie: Nicholas Stoller | Cast: Seth Rogen (Mac Radner), Rose Byrne (Kelly Radner), Chloë Grace Moretz (Shelby), Zac Efron (Teddy Sanders), Dave Franco (Pete), e.a. | Speelduur: 91 minuten | Jaar: 2016

'You gotta FIGHT, for your RIGHT, to PAAAAARTY!!', aldus de Beastie Boys dertig jaar geleden. Voor kersverse studentes Shelby, Beth en Nora is die strijd echter nog niet voorbij, want zij moeten hun eigen 'sorority' (Amerikaanse vrouwelijke studentenvereniging) opzetten buiten de campus van hun universiteit om feesten te mogen organiseren. Dus zijn ouders Mac en Kelly uit Bad Neighbours weer het haasje, als de sorority naast hen intrekt zoals de fraternity (mannelijke tegenhanger) dat in de eerste film deed. Wederom barst de strijd tussen de twee huishoudens los, wat niet tot een origineel verhaal leidt, maar wel tot veel leuke grappen, eigenlijk meer dan in de eerste film.

Oorspronkelijk heet Bad Neighbours 2 in Amerika overigens Neighbors 2: Sorority Rising, maar om verwarring met de gelijknamige soapserie te voorkomen werd de eerste Neighbours in 2014 hier en op vele andere plekken ter wereld als Bad Neighbors uitgebracht. Wat eigenlijk de lading beter dekt, want zowel de eerste als de tweede film gaat over een opmerkelijk snel uit de hand lopende burenruzie. Met in Bad Neighbours als hoogtepunt de op willekeurige plaatsen verborgen airbags, o.a. op het kantoor van Mac. Waarnaar in dit tweede deel in een hilarische scène naar wordt verwezen: zodra de mogelijkheid van gestolen airbags wordt genoemd, vlucht iedereen meteen uit angst voor herhaling het gebouw uit.

Seth Rogen en Rose Byrne zijn wederom leuk als het echtpaar dat iets te snel drastische maatregelen neemt tegen de studenten in het huis naast hen. Hun inmiddels iets oudere dochter heeft de even zorgwekkende als grappige gewoonte om haar moeders vibrator te vinden en als pop te gebruiken. Zac Efron is ook weer van de partij, inclusief shirtloze scènes en ditmaal zelfs een striptease. Die het misschien niet haalt bij die van de Magic Mike-films, maar toch genoeg is om alle jonge meiden genoeg af te leiden zodat Seth Rogen hun wiet kan stelen. Want hoewel Efron in de eerste film de leider van de studenten was, werkt hij nu met het echtpaar samen om de nieuwe generatie studentes uit hun huis te werken.

Ze zitten daar omdat alle traditionele sororities nog opereren onder oude regels die voorschrijven dat ze geen feestjes mogen geven. Dus feesten ze alleen bij de fraternities, maar daar is de sfeer zo op seks en de seksualisering van jonge vrouwen gericht dat de jonge meiden zich er niet veilig voelen. Dus richten ze hun eigen vereniging op, om te feesten en wiet te roken met meiden onder elkaar. De jongens uit deel één waren vooral op hun eigen genot gericht, maar voor de meiden draait het meer om het feesten en het niet rekening houden met de buren. Chloë Grace Moretz werpt zich op als leuke preses die zich met deze rol enigszins afzet tegen de manier waarop zijzelf nog wel eens geseksualiseerd werd in haar carrière.

De strijd die ontstaat tussen de feestende meiden en het naar rust verlangende echtpaar krijgt daardoor een andere lading dan de eerste keer. Werd de strijd toen nog gevoerd met meer fysieke middelen en uiteindelijk beslecht in een vuistgevecht, nu speelt het forceren van miscommunicatie een belangrijke rol en volgt er op een gegeven moment een aanslag met besmeurde tampons. “Hoe komen jullie zo snel aan al dat nepbloed,” wordt hen gevraagd. “Hoezo, nep?” Deze insteek maakt van Bad Neighbours 2 meer dan slechts een herhaling van zetten, zorgt voor een klein beetje diepgang en, nog wel het belangrijkste in een komedie, levert een aantal zeer goede grappen op.