Tom Clancy's Without Remorse [Amazon Prime Video]

Tom Clancy's Without Remorse [Amazon Prime Video] (2021)

Michael B. Jordan geeft gestalte aan John Kelly (alias John Clark), het bekendste Tom Clancy-personage na Jack Ryan.

Leestijd: 3 min 45 sec
Regie: Stefano Sollima | Scenario: Taylor Sheridan en Will Staples | Cast: Michael B. Jordan (John Kelly/Clark), Jodie-Turner Smith (Karen Greer), Jamie Bell (Robert Ritter), Guy Pearce (Minister Clay), Lauren London (Pam Kelly), e.a. | Speelduur: 109 minuten | Jaar: 2021

De in 2013 overleden thrillerauteur Tom Clancy begon zijn werkende leven als verzekeringsagent, maar koos voor een carrièreswitch na het succes van zijn romandebuut The Hunt for Red October. Clancy's werk wordt gekenmerkt door thema's als de Koude Oorlog, spionage en de veelal militaire of geheimagentsetting. Zijn bekendste personage is ongetwijfeld Jack Ryan, die het ook op het grote doek goed deed in verfilmingen zoals The Hunt for Red October, Patriot Games en Clear and Present Danger. Een andere romanfiguur van Clancy, John Kelly (alias John Clark) was al eens een bijfiguur en maakt nu voor het eerst zijn opwachting als hoofdpersoon vertolkt door Michael B. Jordan.

Al sinds de jaren negentig zijn er plannen om marinier Kelly een eigen film te geven, te beginnen met Without Remorse. Dat het er nu dan eindelijk van gekomen is, mag dus een wonder heten. Dat de film door corona de bioscopen overslaat en meteen op Amazon Prime wordt geknald is begrijpelijk. Opvallender is dat deze verfilming weinig te maken heeft met het bronmateriaal dat zich afspeelde tijdens de Vietnamoorlog. Behalve de figuur John Kelly is het een compleet ander verhaal. Toch maakt men dankbaar gebruik van de naamsbekendheid van de beroemde thrillerauteur.

In de spannende proloog zien we dat Kelly op het verkeerde been wordt gezet door zijn CIA-commandant Ritter. In een door oorlog verwoest Syrië moeten Kelly en zijn mariniersteam een Amerikaanse gijzelaar uit handen van de Syriërs redden. Het blijken echter Russen te zijn die als tegenstander en gijzelnemer opereren en hiermee uitgroeien tot Kelly's aartsvijanden. Drie maanden later worden Johns collega's één voor één omgelegd. Kelly weet ternauwernood aan zijn belagers te ontsnappen.

Zwaargehavend revalideert de marinier in het ziekenhuis. Naast lichamelijk herstel wacht hem ook een geestelijke uitdaging. Johns hoogzwangere vrouw is in het geweld ook om het leven gekomen. Kelly zint op wraak, maar staat op het punt een complot met grote geopolitieke belangen bloot te leggen. Van de minister van Defensie tot zijn eigen collega's: niemand laat het achterste van zijn tong zien.

Het is een behoorlijk uitgekauwd gegeven: een man verliest alles en iedereen die hem lief is, heeft daarom niets meer te verliezen en dendert zonder scrupules op zijn doel af. Uiteraard is het opsporen en executeren van de verantwoordelijke voor zijn persoonlijk leed uiterst onbevredigend. Want zoals John Kelly het aan het eind stelt: misschien vocht hij wel tegen zichzelf in plaats van tegen de Russische vijand. Helaas zijn er meer van dit soort platitudes.

Sollima heeft te dealen met een zelfverzonnen verhaal van scenaristen Taylor Sheridan en Will Staples en die hebben er wel een ongebalanceerd rommeltje van gemaakt. Voor emotionele verdieping is weinig ruimte en er worden nogal wat rouwstadia overgeslagen. Deze actiethriller is natuurlijk niet het geschikte vehikel om eens grondig 's mans persoonlijke leed uit te diepen, maar wat Sheridan en Staples hier klaarspelen is een ander uiterste. Het hartverscheurende gegeven vrouw en kind te verliezen hoopt niemand ooit mee te maken, maar iedereen kan zich wel er iets bij voorstellen. Dat beeld staat waarschijnlijk ver af van hoe Kelly ermee omgaat.

Without Remorse moet het hebben van een handjevol geslaagde actiescènes, waarbij een vliegtuigcrash boven de Barentszzee het hoogtepunt vormt. Het ziet er allemaal prima uit, al komt dezelfde straathoek in Moermansk wel erg vaak voorbij. Merkwaardig is de keuze van de schrijvers om dan weer Kelly alleen te laten opereren en hem dan weer aan te laten sluiten bij een team waartegen hij compleet wegvalt. Het resultaat is dat er op de sensatie na weinig blijft hangen en Jordans soloscènes groteske taferelen oplevert.

Met de vele potentieel interessante bijfiguren wordt weinig gedaan en Jamie Bell als al dan niet meedogenloze schoft komt ook niet lekker uit de verf. Van de bijfiguren maakt alleen Jodie-Turner Smith nog enige indruk. Plotmatig zakt de boel na de gecomprimeerde eerste akte ook al snel in. Voor wie even lekker het verstand op nul wil zetten en met de benen omhoog een actiethriller wil wegkijken zal er genoeg te beleven zijn. Maar met de indrukwekkende cast liggen de verwachtingen toch wat hoger. Jordan heeft de smaak wel te pakken, een vervolg gebaseerd op Clancy's Rainbow Six staat al in de startblokken.

Tom Clancy's Without Remorse is vanaf 30 april te zien bij Amazon Prime Video.